Ezt az irdatlan összeget a cég öt év alatt fektetné be a második legnagyobb piacán.

Öt év alatt 125 milliárd dollárt fektetne be a Dell Kínában, amely jelenleg is a vállalat második legnagyobb piaca az Egyesült Államok után. Michael Dell szerint ennek a beruházással mintegy 175 milliárd dollár hozadéka lesz az exportban és az importban, valamint közvetlenül és közvetve közel 1 millió munkahelyet is generál.

Kínai az új Amerika

A Dell nincs egyedül azzal az elképzelésével, hogy Kína a korlátlan lehetőségek hazája. Minden gazdasági problémája ellenére már most is óriási piac, ráadásul óriási növekedési potenciállal. Dell közleménye is utal erre: a cégvezető szerint ugyanis a kínai gazdaság növekedési motorja az internet, és ebből nyilván az amerikai vállalat sem akar kimaradni.

A vállalat igazodik a "Kínában, Kínáért" elvhez, és ennek szellemében alakította ki együttműködéseit is a távol-keleti országban. Bővíti a k+f jelenlétét. Jelenleg mintegy kétezer fős k+f csapata dolgozik az országban, most azonban a tervek szerint a Kínai Tudományos Akadémiával közösen hozna létre egy olyan kutatóbázist, ahol elsősorban mesterséges intelligenciával és fejlett számítástechnikával foglalkozó kutatások folynának.

Emellett bele akar az ún. Internet+ startégia megvalósításába is. Ez az évek óta terítéken lévő stratégia tavasszal ismét nagyobb hangsúlyt kapott a kínai gazdasági vezetésben. Ennek felpörgetésétől várják ugyanis, hogy képes lesz ellensúlyozni a gazdaság eredményeinek folyamatos romlását. A terv lényegi eleme a mobil internet, a cloud computing, a big data és az Internet of Things integrálása a modern gyártással. Emellett ösztönöznék az e-kereskedelem, az e-banking és az ipari hálózatok bővülését. Emellett az internetes cégeket támogatnák abban, hogy növeljék a nemzetközi jelenlétüket.

A Dell Ventures is nagyobb sebességre kíván kapcsolni az országban. Elsősorban olyan startupoknak biztosít majd forrásokat, melyek például a tárolás, a cloud computing, a big data, a mobilitás vagy a biztonság területén hoznak új ötleteket.

Meg kell nyerni a kormányzatot és a piacot

Mint azzal korábban a Bitport is foglalkozott, a kínai piacban rejlő potenciál minden számottevő globális cég fantáziáját megmozgatta. A közvetlen nyomulás azonban nem vezetett eredményre. A kínai vezetés ugyanis sokszor biztonsági indokokra hivatkozva időnként egyszerűen feketelistára teszi – azaz kitiltja az országból – az amerikai cégek egyes termékeit.

Így járt a Google, a Microsoft vagy idén év elején a Cisco és az Apple, vagy a Citrix vagy az Intel Security is. A tiltás általában csak az állami beszerzésekre vonatkozik, tehát nem érinti sem az önkormányzati, sem a magánszférát, de a központi tiltás gyorsan végiggyűrűzik az egész gazdaságon.

A vállalatok ezt tudományos, vállalati és önkormányzati partnerségek kialakításával próbálják ellensúlyozni. Ez nem csak a kormányzat ellenérzéseinek a leközdésében segít, hanem a piacban is nagyobb bizalmat kelt. Emellett egy-egy újabb termék piacra vitelét is felgyorsíthatja a helyi partner piacismerete.

Alakulnak a partneri kapcsolatok

A Dell például januárban megállapodást kötött az egyik legnagyobb kínai elektronikai vállalattal, az állami tulajdonú vállalattal, a China Electronics Corporationnel, amely telekommunikációs berendezések mellett, szoftverfejlesztéssel és rendszerintegrációval is foglalkozik. (A vállalat 2007-ben vásárolta fel a Philips mobiltelefon-részlegét.) Ugyancsak az év elején alakított ki partnerséget egy dél-nyugat-kínai város, Guiyang önkormányzatával.

A felhőszolgáltatások nyújtásához pedig a Kingsoft nevű céggel kötöttek megállapodást: Dell-Kingsoft Cloud néven indítanak Kínában szolgáltatást.

Nem új játékos

A Dell húsz éve van jelen a kínai piacon. Ahogy a többi nagy gyártó – például az IBM, a HP vagy a Compaq a 90-es évek elején –, Dellék is irodát nyitottak Kínában. Kezdetben a low-end szegmensben próbálkoztak, de a 2000-es évek közepétől a high-endre tért át, elsősorban a szerver- és storage-piacra koncentrált.

A vállalat viszonylag jól tudott reagálni a kínai kormányzati intézkedésekre. Amikor például a kínai kormány kitiltotta a Windowst a kormányzati rendszerekből, a Dell az Oracle Linux-alapú termékei felé fordult, és azokkal próbálta értékesíteni a rendszereit. Bár ez kényszerlépés volt, üzleti előnyt is hozott: a váltás után nagyobb profitot tudott realizálni az értékesített rendszerein.

A Dell ma már jelentős szereplője a kínai piacnak. A kínai irodájának megnyitása után néhány évvel még elenyésző piaci részesedéssel bírt, de a China Internet Watch kutatásai szerint 2013-ban például a konzumer PC-piac már a negyedik legnagyobb szállító volt a Lenovo, az Asus és az Acer után: a piac 8,3 százalékát tudhatta magáénak.

Az x86-os szerverpiacon még nagyobb a súlya: az IDC egy kutatása szerint a tavalyi első félév adatai alapján a kínai piac 20,5 százaléka volt az ővé a leszállított darabszámot tekintve. A Lenovo ezen a piacon csak az IBM Systems X szervereket is figyelembe véve tudta megelőzni 24 százalékos részesedéssel.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.