Csak 2014-ben közel másfél milliárd amerikai dollárt költöttek a játékosok az addiktív játékra.

Ha a kedves Olvasónk fejében megfordult már a gondolat, hogy pár dollárt rászán a Candy Crush Sagára, akkor most szembesülhet vele, hogy a játékostársak mennyit áldoztak eddig a játékra. A Guardian becslése szerint csak 2014-ben összesen 1,3 milliárd dollárt, azaz átszámítva körülbelül 350 milliárd forintot fizettek ki a játékban, ami jelentősen több, mint például Budapest 2014-es éves költségvetése (316 milliárd forint).

Nagy szám, mégis csökken

Ez az eredmény főleg úgy sokkoló, hogy a több címet is gondozó, 2014-ben tőzsdére lépett játékfejlesztő (King) alkalmazáson belüli vásárlásokból származó bevételei folyamatosan csökkennek. A színes cukorkák cserélgetéséről és azok eltüntetéséről szóló, nem különösebben bonyolult játék 2012-ben jelent meg és a Guardian munkatársai a brit King jelentéseiből azt állapították meg, hogy a debütálás óta 3 milliárd dollár folyhatott be a felhasználók általi vásárlásokból.

A Candy Crush Saga ingyenesen tölthető le, a játékmenet azonban úgy épül fel, hogy egy sor segítséget, bónuszt, plusz lehetőséget vásárolhatunk meg, ami megkönnyíti a továbbjutást. A Candy Crush pontosan olyan típusú függést okoz, mint a benne szereplő édességek: az eleinte könnyű pályák kellően beetetik a felhasználókat, később azonban egyre nehezebbé válnak, az alkalmazás pedig bőszen ajánlgatja a pár száz forintos, előrejutást segítő tételeket.

Egy klón a sok közül: Pepper Panic Saga

A hatalmas siker, illetve a különböző klónozott játékok (pl. Candy Crush Soda Saga) ellenére az applikáció már így is túl van a csúcsponton, ami 2013 harmadik negyedévében jött el 551 millió dolláros bevétellel. Azóta komoly lejtmenet van, ami csak azért nem rendítette meg a King helyzetét, mert így is több száz milliós bevételekről van szó negyedévente. 2013 utolsó három hónapos időszakában 493, utána 429, 360, 277, és a legutóbbi adatok szerint 263 millió dollárt termelt a játék.

A csökkenő tendencia miatt a King vezetősége igyekszik több lábon, azaz játékon állni, hogy ha a Candy Crush komolyabban bedől, akkor ne kerüljenek bajba. Ennek köszönhető, hogy maga az app is agresszívan reklámozza a cukorkához hasonló felépítésű, de más tematikájú játékokat. A folyamat be is indult: 2013 utolsó negyedévében a fejlesztő alkalmazáson belüli bevételeinek 78 százalékát a Candy Crush hozta, ami egy évvel később már lecsökkent 45 százalékra. Ezzel párhuzamosan a King többi játékaiban történő vásárlások 132 százalékkal emelkedtek.

Kell egy B terv

A fizető és nem fizető játékosok megoszlása is érdekesen alakul: 2014 utolsó negyedévében a King 365 millió aktív havi felhasználót mért, viszont ebből mindössze 8,3 millióan vásároltak az alkalmazásokon belül. Ez azt jelenti, hogy a játékosok 97,7 százaléka egyetlen dollárt sem költ a kiegészítőkre, segítségekre, 2,3 százalékuk azonban havonta átlagosan 23,4 dollárt adnak ki.

A játékfejlesztő cégek közül főleg azokra jellemző a hullámzó teljesítmény, akik a stratégiát egyetlen platformra szűkítették. Ilyen volt a Farmville-ről elhíresült Zynga, aki nem is nagyon hullámzott, hiszen az egyszer felfutás után azonnal jött a visszaesés és az elbocsátások. Most a King tűnik a mobilos játékok ászának, korábban ez a cím a Rovionak járt, aki az Angry Birds sorozattal hatalmas sikereket ért el. De tavaly ősszel annak ellenére jött a visszaesés és a leépítés a finneknél, hogy a madarakkal az összes létező platformot és játékstílust végigpróbálták.

A King jelenleg a következő klónokat kínálja azoknak, akik elakadtak, vagy csak megunták a Candy Crusht: Candy Crush Soda Saga, Bubble Witch 2 Saga, Farm Heroes Saga, Pet Rescue Saga, Diamond Digger Saga, Papa Pear Saga, és végül a Pepper Panic Saga. 

Mobilitás

A vámtárgyalások miatt csúszhat az amerikai cégek EU-s büntetése

Az Európai Bizottságnak elvileg a héten kellett volna bejelentenie a Meta és az Apple ellen tavaly indított vizsgálatok eredményét, ám sajtóértesülések szerint Brüsszel az USA-val folytatott kereskedelmi tárgyalások miatt jegeli az ügyeket.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.