A komoly korlátozások közé szorított tesztidőszakot egy sokkal lazább szabályozás váltja fel, ami utat nyit a napszaktól független fizetős fuvaroknak.

Kalifornia állam illetékes hatósága engedélyt adott a Cruise és a Waymo önvezető autóinak arra, hogy azok a hét összes napján, a nap bármelyik órájában fizetős fuvarokat vállaljanak San Francisco városának egész területén. A tegnap meghozott döntés nem csupán a bizottsági tagokat osztotta meg (3:1 arányban), hanem a társadalmat is: egyes civil csoportok ugyanis hónapok óta próbálták megakadályozni a robot taxik hatáskörének kiszélesítését.

Luditták vagy felelős polgárok?

Az ellenállás okaként leginkább a technológia kiforratlanságából fakadó potenciális közlekedési veszélyeket említik azok, akik nem szeretnék, hogy autonóm járművek lepjék el a közutakat. Mindezt táplálhatják azok a gyakorlati tapasztalatok, amelyek azóta gyűlnek, hogy az elmúlt két év során a cégeknek lehetőségük nyílt autóik éles helyzetben történő tesztelésére.

Egy esetben például a Cruise egyik autója "menekülőre fogta", amikor egy rendőrjárőr megpróbálta igazoltatni. A vicces incidensek mellett azonban rendszerszintű problémákat is emlegettek a helyi tisztviselők, akik az ellenálló civil csoportok mellett szintén megpróbálták lassítani a technológia elterjedését.

Egy-egy jármű leállása ugyan látványos galibákat okozhat a forgalomban, ám nem csak a Google anyavállalatához, az Alphabethez tartozó Waymo adatai mutatják a gépi sofőrök megbízhatóságát. San Francisco tömegközlekedési vállalata, a Muni ugyanis naplózta, hogy mennyi fennakadást okoznak a város útjaira engedett önvezető járművek. Mint kiderült: keveset.

Iparági mérföldkő

Az érintett cégek természetesen nagyon lelkesen kommentálták a hatóság tegnapi döntését. Prashanthi Raman, a General Motorshoz köthető Cruise globális kormányzati ügyekért felelős elnöke például "történelmi iparági mérföldkőnek" nevezte a döntést.

Az eddig csak néhány kiválasztott önkéntest ingyenesen fuvarozó Waymo közölte, hogy áttér a fizetős üzemmódra, ezzel párhuzamosan pedig beinvitálja a programba azt a több mint 100 ezer embert, akik mindezidáig várólistán voltak.

Ettől függetlenül egyik cég sem tervezi flottájának hirtelen bővítését. A Cruise eddig 300 kocsit használt éjszaka, 100-at pedig nappal, de csak a város egy kisebb részén bonyolított fizetős utakat. A Waymo ingyenes programja egész nap folyt, ám összesen csak 250 autó bevonásával.

Piaci hírek

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.