Alig egy éve, hogy elkelt a BlackBerry Mobile. A kínai TCL vásárolta fel az egykor szebb napokat is látott okostelefongyártó hardveres részlegét. A kanadai vállalat ugyanis 2016 őszén döntött végleg arról, hogy a továbbiakban nem kíván házon belül foglalkozni a BlackBerry okostelefonokkal. Azóta a TCL égisze alatt fut a márka; a vállalat licenceli a kanadaiak kezében maradt szoftveres megoldásokat.
Pedig 2009-ben az okostelefonos piac ötödét uralva a Nokia mögött még kényelmes másodiknak tudhatta magát az akkor még Research In Motionnek hívott cég. De aztán jött az Apple az iPhone-nal, nem sokkal később pedig a Google az Androiddal, és a levegő villámgyorsan elkezdett fogyni a BlackBerry készülékek körül. Alig néhány év alatt teljesen elhappolták a kanadaiak elől a piacot, akik elkeseredésükben még saját operációs rendszerüket is beáldozták, és Android alapú telefonnal próbálták menteni a menthetőt - hiába.
10 milliót kellene évente eladni
Francois Maheiu, a BlackBerry Mobile kereskedelmi igazgatója a Mobile World Congressen árulta, el, hogy nagy reményeket fűznek a márka visszatéréséhez. Véleménye szerint a megújult kínálat akár a prémium szegmens 3-5 százalékát is megszerezheti a következő néhány évben.
A realitás egyelőre mást mutat. A Counterpoint Research adatai szerint a BlackBerry jelenleg siralmasan teljesít, ami a készülékeladásokat illeti. Az elmúlt negyedévben mindössze 170 ezer okostelefont adtak el, miközben a prémium kategóriába sorolt (azaz 400 dollárnál többe kerülő) okostelefonokból tavaly 320 millió ment el. Vagyis még egy ezrelékes részesedéssel sem bír az egykor ikonikus vállalat ezen a téren. Ahhoz, hogy Maheiu álma valóra váljon, évente minimum 10 millió darabot kellene értékesíteni, ami 2-3 millió készülék eladását jelenti negyedévente.
Nem lehetetlen persze a megújulás, ha a Nokiának összejönni látszik – éppen a minap számoltunk be a finnek banánalakú készülékéről, mely kifejezetten a retró hullámot igyekszik meglovagolni –, akkor a BlackBerry-nek is lehet esélye. Ehhez persze komoly munkára van szükség, gyakorlatilag az alapoktól kell újraépíteni mindent. Maheiu állítja, hogy az elmúlt időszakban csapatával megtették a tőlük telhető legtöbbet, szolgáltatókkal tárgyaltak és sokat dolgoztak a fogyasztói bizalom helyreállításán is.
Könnyen lehet azonban, hogy mindez nem lesz elég. A piac ugyanis nem kedvez most egy "új" belépőnek. Amint arról mi is írtunk, komoly változást jelez az okostelefon-piacon a Gartner: a tavalyi záró negyedévben először csökkent a piac 2004 óta, amikortól a piackutató méri az okostelefon-piac alakulását. Az év utolsó három hónapjában a gyártók 5,6 százalékkal kevesebb telefont értékesítettek globálisan, mint 2016 negyedik negyedévében.
Vannak érvek a BlackBerry mellett
Amint arra az elemzők rávilágítottak, a BlackBerry Mobile leginkább azokon a piacokon kellene, hogy erősítse jelenlétét, ahol a legtöbb prémium kategóriába sorolt készülék gazdára talál. Ez az Egyesült Államokat, Japánt, Dél-Koreát és Nyugat-Európát jelenti. És ezekben a régiókban nem túl erős a vállalat. Például az USA-ban mindössze az AT&T-vel és a Sprinttel kötött megállapodást, a másik két nagy mobilszolgáltató, a Verizon és a T-Mobile kínálatából teljesen kimaradnak a gyártó készülékei.
Segítheti ugyanakkor elfogadottságának növelését, hogy a BlackBerry készülékeket – az LG, a Nokia és a nemrég más szempontokból problémásnak ítélt Huawei mellett – a Google szerepelteti az Android Enterprise Recommended listán, vagyis a kifejezetten (nagy)vállalati környezetbe való felhasználóknak ajánlja (erről a listáról egyébként meglepő módon a Samsung lemaradt). A felkerülés feltétele az Android biztonsági frissítések gyors kibocsátása, a minimum Android 7.0-s hardverkövetelmények teljesítése és a profilok következetes kezelése.
És még egy szempont, ami táplálhatja Maheiu optimizmusát. Mint kiderült, a BlackBerry készülékeket vásárlók zöme a 25-45 éves korosztály tagjai közül kerül ki, vagyis jóval fiatalabbak annál, mint amire a többség gondol. Nem csak az idősödő, bevált dolgaikon nehezen változtató vén rókák körében népszerű tehát az egykor kanadai készülékpaletta.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak