A játékipar eltökéltnek látszik benne, hogy főszerepet ad a generatív MI-nek a következő virtuális világok megalkotásában, de egyelőre úgy fest, hogy a lényeg itt is a költségcsökkentés és a befektetők lenyűgözése.
Hirdetés
 

Egyre több szó esik arról a növekvő megosztottságról, ami a cégvezetőket és alkalmazottaikat jellemzi a mesterséges intelligencia munkahelyi megjelenését illetően. Számos nagyvállalat ma már kötelezővé teszi, sőt esetenként ellenőrzi is a dolgozók MI-használatát, miközben sok munkavállaló azt tapasztalja, hogy az új eszközök nem könnyítik, hanem éppen ellenkezőleg, nehezítik a munkáját, miközben a technológia használatával ők maguk segítik elő, hogy az automatizált rendszerek idővel átvegyék a helyüket. A Business Insider összeállítása két globális felmérést is idéz ezzel kapcsolatban, amelyekből kiderül, hogy a költségcsökkentés ígéretén túl semmi sem garantálja az erőltetett ütemben zajló bevezetések sikerességét, közben pedig kilóg a lóláb, amikor rögtön elbocsátásokkal kötik össze a folyamatot.

A Dayforce HR-es szoftvercég által finanszírozott, 7 ezer szakember bevonásával készült tanulmány arra jutott, hogy a felső vezetők 87 százaléka használ napi rendszerességgel mesterséges intelligenciát, szemben a vezető beosztású dolgozók 57 százalékával és a többi alkalmazott 27 százalékával. Az Upwork munkaerőközvetítő platform megbízásából készült, ugyancsak több ezer ember válaszaira épülő kutatás emellett azt is megállapította, hogy az MI a felső vezetők 92 százaléka szerint fokozza majd a termelékenységet, míg a beosztottak 40 százaléka éppen ezeket a megoldásokat okolja a fokozódó munkaterhelés miatt. Ebben a cikkünkben mi is foglalkoztunk az Upwork anyagával, amely szerint az MI-nek lehet termelékenységnövelő szerepe, de semmiképpen sem valamilyen általános érvényű csodaszerről van szó.

A Business Insider fenti összeállítása kifejezetten a videojátékos iparról szól, ami a generatív MI alkalmazásának egyik frontvonalát képviseli. A lap az Electronic Arts meg nem nevezett munkatársaira hivatkozva azt írja, hogy az ágazat néhány vezető franchise-át gondozó vállalatnál egyelőre visszafelé sülnek el azok a kísérletek, amelyek a mindennapos munkavégzésbe illesztenék a mesterséges intelligenciát: azok az MI-eszközök, amelyek használatára ösztönözik őket, hibás kódokat és olyan hallucinációkat termelnek, amelyek kezelése rengeteg munkával jár. Mások megerősítették, hogy a "saját sírjukat ássák", amikor MI-programokat képeznek ki a munkájuk elvégzésére: egy minőségbiztosítási munkatárs például azt nyilatkozta, hogy azért bocsáthatták el, mert már az MI összegzi helyette a játéktesztelők visszajelzéseit.

Nagyon klassz, de nem biztos, hogy erre való

A cikkben megszólaló elemző úgy látja, hogy a mesterséges intelligencia ilyen jellegű bevezetéseivel mindig probléma, ha "a kutyák nem akarják megenni a kutyatápot". Az angol nyelven kevésbé sértő hasonlat arra utal, hogy az új eszközöket mára általános bizalmatlanság övezi, mert a dolgozók egyre szkeptikusabbak azzal kapcsolatban, hogy ők is jól járhatnak velük. A Google Cloud statisztikája alapján a videojáték-fejlesztők 87 százaléka számol be róla, hogy MI-alkalmazásokat használ a feladatok automatizálására és egyszerűsítésére, így már az is jelentős probléma lenne, ha a fenntartások csak részben lennének megalapozottak. Az EA belső képzésein ehhez képest arról beszélnek, hogy az MI-re "szellemi partnerként" kell tekinteni, sőt az alulteljesítő közvetlen beosztottak kezelésére is az MI-chatbotok bevetést javasolják.

Mindezt összefüggésbe helyezheti, hogy Andrew Wilson, az Electronic Arts elnök-vezérigazgatója tavaly "a vállalkozás lényegének" nevezte a mesterséges intelligenciát a befektetők előtt, és arról biztosította őket, hogy a technológia ilyen léptékű adaptációja nem csak egy múló divatot jelent a cég működésében. Ahogy azonban a Futurism tudósítása felhívja rá a figyelmet, a tőzsdefelügyelethez küldött jelentésében az EA már azt is elismeri, hogy az MI használata „társadalmi és etikai problémákat vethet fel", amelyek adott esetben jogi vagy reputációs károkat okozhatnak, és a fogyasztók bizalmának elvesztésével járhatnak a vállalkozást és annak márkáit illetően, negatívan befolyásolva a pénzügyi eredményeket. Annak pedig már most is egyértelmű jelei vannak, hogy a játékosok sem feltétlenül lelkesednek az MI-alapú játékokért.

A BI itt a Psychological Bulletin című folyóiratban publikált metaanalízist idézi, amelynek értelmében a többség akkor részesíti előnyben a mesterséges intelligenciát, ha úgy látja, hogy az jobban teljesít az embereknél, és ha nem tartja szükségesnek a személyességet. Ahol viszont a munka erősen személyre szabott, identitásvezérelt vagy kreatív, ott mindenki szeretne embereket is látni a folyamatok mögött. Amikor nemrég egy befektető lelkesen közzétett egy felvételt egy MI-vel generált lövöldözős játékról, a kommentek nagy része minimum nevetségesnek értékelte a videót. A film ugyanis jól szemléltette, hogy az MI akármilyen jól teljesít az adatok értelmezésében, a létrehozásukban még jól strukturált paraméterekkel is gyenge: mivel emberi fogalmak szerint nem érzékel és nem ért meg semmit, a kimenetek minőségét illetően is közömbös marad.

Piaci hírek

Az Apple is jegyet váltott a 4000 milliárd dolláros páholyba

Az almás vállalat tegnap a világon harmadikként mondhatta el magáról, hogy értékét 4 billió dollárra taksálják.
 
Hirdetés

Az end-to-end védelmeké a jövő

A kódbiztonság integrálásával új fejlődési szakaszukba léptek a felhős védelmi platformok. Werner Obringot, a Clico Hungary cloud security architektjét kérdeztük a miértekről és hogyanokról.

A biztonsági megoldásszállítók érthető módon egy irányba mozdulnak, hiszen ugyanazoknak a támadásoknak az ellenszerét keresik. Megoldási javaslataikban sokszor csak árnyalatnyiak a különbségek, ami egyszerre könnyíti és nehezíti a választást.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.