Olyan készletet dob piacra a Kubota, amellyel utólagosan lehet önvezetővé fejleszteni mezőgazdasági munkagépeket. A Nikkei szerint az egyik legnagyobb japán gyártó (a vállalat portfóliója széles: a munkagépek mellett szállít többek között építőipari berendezéseket, motorokat, szivattyúkat, víztisztító berendezéseket is) a hazai piacán már idén megkezdi a készletek forgalmazását. Az eszközöket egy amerikai startup, a precíziós mezőgazdasági eszközökre szakosodott, többek között önvezető rendszereket is fejlesztő AgJunction gyártja (az 1990-ben alapított céget tavaly szerezte meg a japán vállalat).
Az AgJunction önvezetős kitje egy intelligens antennából és egy berendezésből áll, amely a kormányszerkezet vezérlésére szolgál. A rendszer centiméteres pontossággal képes irányítani a mezőgazdasági gépet emberi beavatkozás nélkül a különböző műveletek során.
Japánban, de a világ számos országában (Európában is) súlyos munkaerőhiánnyal küzd a mezőgazdaság, ám az automatizálás egyelőre annyira tőkeigényes, hogy sok berendezést csak a legtőkeerősebb vállalkozások képesek munkába állítani. Voltaképpen a Kubotánál is ez adta az ötletet az utólag beépíthető önvezetős készletekre: egy a leggyengébb motorral és első szintű (azaz folyamatos emberi felügyeletet igénylő) önvezetéssel ellátott traktor induló ára 5 millió jen (kb. 14 millió forint). Egy ilyen utólagosan beszerelhető készlet ára viszont kevesebb mint harmadába, kb. 1,6 millió jenbe kerül. (A precíziós mezőgazdasági gépeknél már jó ideje alkalmazzák a GPS-rendszerekre épülő önvezetést, és mivel a gépek jól behatárolható üzemi területen közlekednek, némileg mások is a követelmények az önvezetéssel szemben, mint a közúti forgalomba kerülő járműveknél.)
Ez kísérleti terep is
Az utólagosan beszerelhető önvezető rendszerekkel a japán vállalat piacot szeretne nyerni, de nem titkolt célja, hogy az automatizálás terén mélyebb tapasztalatokat szerezzen. A vállalat az Nvidiával együttműködésben fejleszt 3. szintű autonóm traktorokat, ami a mezőgazdasági felhasználásban már a teljes autonómiát jelenti.
A Kubota számára is az amerikai piac az elsődleges cél, ahol viszont a világ legnagyobb nehézgépgyártójával, a John Deere-rel kell majd megküzdenie. Az amerikai vállalat idén év végére ígérte a legmagasabb szintű önvezetéssel rendelkező modelljei piacra dobását. A Kobuta versenyelőnye ott lehet, hogy a Deere nehézgépeivel szemben (melyek nagymértékben tömörítik a talajt, és amivel gyorsan rontják a termőföld minőségét) olyan traktorokat gyárt, melyek kevésbé terhelik a talajt.
A mezőgazdaságban az automatizáció egyre nagyobb kihívás az ágazat világszerte egyre aggasztóbb munkaerőhiánya miatt. A Nikkei idézi az Allied Market Research előrejelzését, amely szerint az évtized végére a 2020-as szint mintegy hétszeresére bővül az autonóm mezőgazdasági gépek piaca.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak