A vállalat ambiciózus terveket közölt az űr felfedezésének egyik legnagyobb kihívásával kapcsolatban, ami nem más, mint az ott keringő és egyre szaporodó kozmikus hulladék.

A SpaceX elnöke és operatív igazgatója, a Time magazin által nemrég a világ száz legbefolyásosabb embere közé választott Gwynne Shotwell szerint a cég Starship rakétái alkalmasak lehetnek rá, hogy begyűjtsék az űrben hagyott, használaton kívüli rakétatesteket. Itt természetesen mások hulladékáról van szó, mivel a SpaceX a maga részéről újrahasznosítható hordozórakétákat fejleszt, amezek közül pedig a Starship lesz az űripari vállalat következő generációs űrjárműve, amelynek tesztelését nemrég kezdték meg a texasi Boca Chicában.

Az 50 méter hosszú Starship feladata lenne, hogy 100 tonnányi rakománnyal vagy 100 emberi utassal megtegye majd a Holdra, sőt a Marsra vezető utakat, bár egyelőre a tesztrepüléseket is csak 12 mérföldes magasságra tervezik, így az űrszemét szedegetése a Mars-utazáshoz hasonlóan távoli célnak tűnik. Ezzel együtt a SpaceX-et irányító Elon Musk szerint a Starship akár már 2024-re eljuthat a Vörös Bolygóra, amihez viszonyítva kevésbé tűnik ambiciózus dolognak a Föld körüli pályákon sodródó hulladék begyűjtése.

Az, hogy egy nyereségorientált vállalkozás miért próbálkozna az űr kitakarításával, elsőre nem feltétlenül világos – különösen, hogy Musk szeptember végén már a SpaceX tőzsdére vitelét is belengette. Akkor a tőle megszokott Twitter-üzenetben azt közölte, hogy a társaság néhány éven belül nyélbe ütheti majd az elsődleges részvénykibocsátást, aminek nyilvánvaló feltétele a bevételek növekedésének stabil pályára állítása. Ez nagyban függ a Starlink űrinternetes rendszer sikerétől vagy a szabályozásban felmerülő akadályok leküzdésétől, és a dolog talán akkor kap több értelmet, ha figyelembe vesszük, hogy az utóbbi nem függetleníthető a megakonstelláció negítív környezeti hatásaitól sem.

A takarítás üzleti érdek is lehet

A SpaceX hatvanas adagokban, folyamatosan állítja pályára a Starlink rendszerbe kapcsolódó műholdakat, amelyek a végén több tízezren biztosítanák a hálózat globális lefedettségét. Ez akkor is az űrszemét mennyiségének növekedésével jár, ha a korábbi tervekhez lépest már alacsonyabb pályákat céloznak meg velük – ennek oka, hogy a nagy magasságban, a többi kommunikációs műholdéhoz hasonló pályákon évszázadokig vagy akár évezredekig keringhetnek a roncsok a Föld körül, míg az alacsonyabb pályákról indulva sokkal hamarabb eléghetnek a légkörben.

Ez persze távolról sem jelenti, hogy a Starlink nem járul majd hozzá nagyon komolyan az űrszemét képződéséhez, tovább növelve az ütközések veszélyét. Ehhez jön az elméletben számított 3 százalékos meghibásodási ráta, ami nem rosszabb ugyan az eddig megszokott arányoknál, de egy ekkora műholdcsorda esetében még így is töméntelen űrszemét képződésével járna. Innen nézve jó ötletnek tűnik, ha a SpaceX legalább maga után képes lenne feltakarítani a világűrben; ez egyébként Shotwell szerint sem lesz könnyű feladat, de az is igaz, hogy korábban még senkitől sem hallottunk ilyen irányú tervekről.

Ahogy arra időről időre felhívják a figyelmet, a különféle kezdeményezések mellett nagy szükség volna egy olyan nemzetközileg elfogadott szabványrendszer létrehozására is, ami nem csak a műholdak biztonságos üzemeltetésére, de az űrhulladékra is mindenkire érvényes szabályokat fogalmazna meg. Bár egyelőre csak sci-fi mozikban találkozhatunk az úgynevezett Kessler-effektussal, amelynek értelmében az alacsony pályán keringő, egymással ütköző szemétdarabok egyre nagyobb valószínűséggel állítanak elő újabb veszélyes szemetet, de a szükséges lépéseket is időben lenne érdemes megtenni.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.