A keresőóriás folyamatosan alakítja aranytojást tojó tyúkjának kinézetét. Persze mindezt azon jól felfogott üzleti érdekből vezérelve, hogy a felhasználók mind több és több hirdetésre kattintsanak böngészés közben. A Google keresőjében ennek megfelelően a reklámok évről évre változtak, és - láss csodát - egyre inkább belesimulnak a normális, azaz nem fizetős találatok közé. Az utóbbi időben viszont erős nyomás nehezedik a technológiai óriásokra, így fordulhatott elő, hogy ezúttal a Google visszavonulót látszik fújni.
A felhasználók érdekében
Mint mindig, a hivatalos kommunikáció szerint a legutóbbi újratervezési hullámot is a felhasználói igények még tökéletesebb kiszolgálása ihlette. A keresőfelület elsőként mobilokon változott meg még tavaly. A találatok felett kis ikonok és a forrás címe is feltűnik, ami tényleg segíthet a kattintást megelőző tájékozódásban. Csakhogy ezzel párhuzamosan a hirdetések is nagyon-nagyon hasonlatos formátumban érkeznek, annyi különbséggel, hogy a piktogram helyett egy óvatosan kiboldozott Hirdetés feliratot kapunk.
A 2000-es évek végén még jól elkülöníthető kék háttérszín előbb halvány rózsaszínre váltott, majd lassan kikopott a használatból. Úgyanígy járt a pár évig létező kicsiny Ad felirat is, amely rikító sárga színével egy ideig segített kapaszkodót találni a felhasználók számára. A sárga figyelmeztetés előbb kisebb, halványabb lett, majd feltűnésmentesebb zöldre váltott.
Ellenvéleménnyel éltek
Most értük el azt a szintet, hogy semmiféle színkód nem segíti a reklámok és a nem fizetett tartalmak elkülönítését, ami nem csupán az egységsugarú internetezőknél és több lapnál csapta ki a biztosítékot, hanem legalább egy befolyásos amerikai politikusnál is.
Mark Warner az amerikai elnök elmozdítását célzó jogi eljárás egyik meghallgatásánál tartott szünetet használta ki arra, hogy elégedetlenségének adjon hangot. A demokrata szenátor is azon a véleményen van, hogy az utóbbi években végrehajtott változtatások csakis azt a célt szolgálták, hogy a Google elmossa a hirdetések és organikus találatok közötti határvonalat. Warner szerint ez is csak egy újabb bizonyítéka annak, hogy a cég visszaélve hatalmával, tudatosan kárt okoz a felhasználóknak és a kisebb vállalkozásoknak.
Jöhetnek az újabb kísérletek
A Google hivatalosan is reagált a kritikákra. Ebben hosszan sorolják, mikor és milyen közegben aratott osztatlan sikert a tavaly mobilon bevezetett új külső, és ismételten leszögezik, hogy minden az internetezők kénye és kedve szerint történt. Ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy a felhasználói visszajelzések természetesen a legfontosabbak számukra, így az elkövetkező hetekben a keresőt megnyitva több variációval is találkozhatunk majd. Ezeknek a teszteknek az eredménye pedig esetleg újabb változásokat hozhat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak