Nyár elején már beszámoltunk róla, milyen jól halad az a mesterséges intelligenciához köthető projekt, amelynek keretében a speciális algoritmust megpróbálják csapatban gondolkodó gyilkológéppé változtatni. Szerencsére utóbbit nem szó szerint kell érteni, hiszen a kuratók egy népszerű videojáték trükkjeire tanítják az MI-t.
Mérföldkövek után és előtt
A júniusi eredményeket maga Bill Gates nevezte mérföldkőnek, ami nem is túlzás, hiszen a DOTA 2 egy olyan összetett, sokváltozós játékkörnyezetet teremt, amelyhez különösen nehéz megfelelően működő gépi intelligenciát társítani. A 2015-ben életre hívott nonprofit OpenAI dedikált célja a mesterséges intelligencia fejlődésével az emberiség jövőjét fenyegető, egyre erősödő kockázatok mérséklése és előnyeinek minél szélesebb körben való elterjesztése. Ehhez a kutatók nagyon kellemes kísérleti terepet válaszottak: a videojátékot.
Az öntanuló algoritmusuk tavaly nyáron a világ legjobb emberi játékosait is elverte egy-az-egy elleni küzdelemben, azóta viszont azon dolgoznak, hogy mindez sikerüljön csapatszinten is, azaz az 5-az-5 elleni játékmódban. Értelemszerűen utóbbi lényegesen összetettebb feladat, ahol a több szereplő és a nagyságrendekkel magasabb számosságú lehetséges interakció, döntési helyzet komoly kihívás elé állítja a gépet.
Az OpenAI Five elnevezésű algoritmus a munka kezdete óta egyre erősebb összetételű emberi riválisokat tud két vállra fektetni, így néhány napja a fejlesztők már a győzelem esélyével indíthatták csatába "gyereküket" egy kifejezetten erős, volt professzionális játékosokból álló csapat ellen.
Beérett a munka gyümölcse
A szervezet beszámolója szerint a nyilvános edzőnap egy közönség soraiból verbuvált bemelegítő találkozóval indult, ahol Five 14 perc alatt végzett (egy kiegyensúlyozott erők közötti találkozó általában 45 percig tart a játékban). Ezt követően jött a főfogás, a három meccsből álló találkozó a profik ellen.
Itt mutatkozott be az MI egy újabb oldaláról, ugyanis immár a draftolást, azaz a csapatválasztást is professzionálisan tudja mérlegelni. A DOTA 2-ben az öt-öt hősből álló csapatok tagjait felváltva választják a felek oly módon, hogy először egyet az egyik, majd kettőt a másik, majd az első megint kettőt és így tovább. Ez a rendszer lehetőséget ad arra, hogy a csapatok reagáljanak út közben egymás választására, és megpróbálják maguk felé billenteni az összecsapás kimenetelét még mielőtt az elkezdődne. A gép itt nem megérzésekre, hanem az adatbázisában lefuttatott milliónyi küzdelemre támaszkodik.
Az első meccs draftját követően 95 százalékos nyerési esélyt adott magának Five, amit aztán meggyőzően bizonyított azzal, hogy 21 és fél perc alatt elintézte a veteránokból álló ellenfelet. A visszavágón már kicsit jobban teljesítettek az emberek. A hősválasztást követően "csak" bő 76 százalékra taksálta nyerési esélyét az MI. Ezt egy hajszálnyival szorosabb küzdelem követte, de közel 25 percnyi játékot követően ismét a gép győzedelmeskedett.
Szépségtapasz
A két nyert meccsig tartó párbaj ezzel el is dőlt, ám ha már ott volt mindenki, a szervezők kitaláltak egy nehezítést. A szoftvernek ezúttal a közönség válogatta össze a felállást, és mondani sem kell, nem fogták vissza magukat az emberek. A teljesen rosszul konstruált csapatát látva a gép még 3 százalékos esélyt sem adott magának. Ettől függetlenül derekasan küzdött és a meccs egy pontján egészen 17 százalékig tornázta fel ezt a jóslatot, ám végül bő 35 percnyi játék után az emberek is megszerezhették első és egyben egyetlen győzelmüket.
A sikeres főpróba után néhány hét múlva jön az igazi megmérettetés: a DOTA 2-vébén egy bemutató mérkőzés erejéig a világ egyik legjobb gárdájával csap össze az OpenAI algoritmusa.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak