Tim Sweeney rövid üzenete a rivális testén nyilvánosan elhelyezett gyomrosnak is tekinthető. A PC-s játékok disztribuciójáért folytatott harc egyre csak keményedik.

Miközben az elmúlt nagyjából egy évtizedben a Valve birtokolta Steam áruház különösebb erőfeszítés nélkül uralta a PC-s játékok online terjesztési piacát, egyáltalán nem volt rákényszerítve arra, hogy bámit is változtasson a 70/30-as modellen. A számpár a bevételmegosztást mutatja, azaz a platform minden eladott játék után az összeg közel harmadát magánál tartotta. Ezen azonban biztosan változtatni kényszerül, sőt már egy apró lépés tavaly is történt. A kérdés az, meddig hajlandó, vagy éppen képes lemenni a Steam, hogy visszaverje az egyre több helyről érkező támadást.

Mindig van lejjebb?

Az egyik legnagyobb potenciállal rendelkező trónkövetelő, az Epic Games vezetője szerint egészen 88/12-ig kéne ereszkedni ahhoz, hogy felhagyjanak az offenzívával. Tim Sweeney, aki egyébként rendszeresen reagál üzleti témákra az interneten egy twitteres üzenetre válaszolva fejtette ki az álláspontját.

 

 

A fenti egymondatos kijelentésben elég komoly állítások szerepelnek. Sweeney ugyanis kijelenti, hogy nemcsak hogy felhagynának az exkluzív tartalmak futtatásával, de akár azt is fontolóra vennék, hogy saját játékaikat feltegyék a Steam rendszerébe. Utóbbi pedig nem apróság, hiszen az Epic most pont azért tud ennyire konfrontatív lenni, mert többek között övé az utóbbi időszak sikerjátéka, a Fortnite. A cég erejét jól példázza, hogy tavaly simán megkerülte a Google-t a játék androidos verziójának terjesztésénél.

Teljesíthetetlen ajánlat

Ugyanakkor ez az "ajánlat" egy mérgezett nyílnak is tekinthető, mivel a Valve aligha engedheti meg magának, hogy ennyire alacsonyra tegye a jutalékát, amennyiben a jelenlegi szolgáltatáscsomagját meg akarja tartani, ne adj' isten fejleszteni szeretne. A Steam ugyanis egy sor extra dolgot nyújt ezért a magas(nak tartott) árért: például fizikai utalványokat forgalmaz, amelyek különösen az ázsiai piacon kelendőek, de említhető a regionális árazás és a különböző fizetési megoldások támogatása is. Ilyesmit az Epic Games Store nem biztosít, így a pár hónapja indított áruház inkább ingyenes játékokkal és kizárólagos szerződések megkötésével igyekszik magához édesgetni a játékosokat és a fejlesztőket.

A rövid idő alatt 85 millió vásárlót magához vonzó Epic Games Store ugyanakkor számos negatív kritikát is kapott azért, mert exkluzív címekkel erősíti a marketingtevékenységét. Ugyan a játékosok ingyen regisztrálhatnak az oldalra és bármikor megvásárolhatják ezeket a játékokat, ám a kemény mag az ilyen korlátozásokra nagyon érzékeny. Sokaknak ugyanis kényelmes mindent egy helyen tudni, amire eddig kiválóan alkalmasnak bizonyult a Steam rendszere. De ugye az Epic most pont azon dolgozik, hogy ezt a monopol helyzetet letörje, ami viszont óhatatlanul töredezettséget okoz a szegmensben.

Forrásban a piac

A gaming piacon érzékelhető változás azonban nem csak a hetente felbukkanó új, nagypályás szereplők bejelentéseiben érhető tetten, hanem a Valve hozzáállásán is. Egészen véletlenül épp az Epic Games Store bejelentése előtt pár nappal döntöttek arról, hogy az addig kőbe vésett dolognak tartott 70-30-as kifizetési arányt fellazítják. Igaz, ez a könnyítés csak egy szűk réteget érint, hiszen a Steamen árult játékok után az elkövetkezőkben csak az első 10 millió dollár beérkezéséig számítják fel a 30 százalékot. Innetől 50 millióig 25 százalékra mérséklődik a díj, onnantól felfelé pedig már "csak" 20 százalék landol a Valve-nál.

Idén márciusban következett egy újabb kör. Ekkor a Steam komoly infrastrukturális segítséget ajánlott fel a vele szerződő kiadóknak. A partnerek számára elérhető fejlesztői API bebocsátást enged a Valve saját infrastuktúrájába, hogy azon keresztül fussanak az internetes kapcsolatot igénylő, egymással (vagy éppen ellen) játszható programok. A cég hálózatának használata egy sor előnyt ígér, mint például a hekkertámadások elleni fokozott védelem. Ennél is fontosabb, hogy a rendszer bizonyos régiókban jelentős javulást ígér a kapcsolat sebességében és a késleltetési időkben, amiből egyenesen következik a játékélmény javulása.

A Valve tehát hirtelen tényleg elkezdett fejleszteni és engedményeket adni, ami hosszú távon akkor is jót tehet a piac egészének, ha történetesen a Steamnek sikerül úrrá lennie a konkurencia nyomulásán. Utóbbihoz azonban ennél is többet kell nyújtania, mert az Epic mellett már a Discord is saját áruháza felfuttatásán dolgozik, ahol ráadásul csak 10 százalékot számít fel jutalék gyanánt. 

Konzumer tech

A testkamerák felvételei alapján készítene rendőrségi jelentéseket az MI

Pontosabban a Draft One nevű MI-alkalmazás fejlesztője, aki szerint jó ötlet rábízni az ilyesmit a totál megbízhatatlan mesterséges intelligenciára.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.