Tim Sweeney rövid üzenete a rivális testén nyilvánosan elhelyezett gyomrosnak is tekinthető. A PC-s játékok disztribuciójáért folytatott harc egyre csak keményedik.

Miközben az elmúlt nagyjából egy évtizedben a Valve birtokolta Steam áruház különösebb erőfeszítés nélkül uralta a PC-s játékok online terjesztési piacát, egyáltalán nem volt rákényszerítve arra, hogy bámit is változtasson a 70/30-as modellen. A számpár a bevételmegosztást mutatja, azaz a platform minden eladott játék után az összeg közel harmadát magánál tartotta. Ezen azonban biztosan változtatni kényszerül, sőt már egy apró lépés tavaly is történt. A kérdés az, meddig hajlandó, vagy éppen képes lemenni a Steam, hogy visszaverje az egyre több helyről érkező támadást.

Mindig van lejjebb?

Az egyik legnagyobb potenciállal rendelkező trónkövetelő, az Epic Games vezetője szerint egészen 88/12-ig kéne ereszkedni ahhoz, hogy felhagyjanak az offenzívával. Tim Sweeney, aki egyébként rendszeresen reagál üzleti témákra az interneten egy twitteres üzenetre válaszolva fejtette ki az álláspontját.

 

 

A fenti egymondatos kijelentésben elég komoly állítások szerepelnek. Sweeney ugyanis kijelenti, hogy nemcsak hogy felhagynának az exkluzív tartalmak futtatásával, de akár azt is fontolóra vennék, hogy saját játékaikat feltegyék a Steam rendszerébe. Utóbbi pedig nem apróság, hiszen az Epic most pont azért tud ennyire konfrontatív lenni, mert többek között övé az utóbbi időszak sikerjátéka, a Fortnite. A cég erejét jól példázza, hogy tavaly simán megkerülte a Google-t a játék androidos verziójának terjesztésénél.

Teljesíthetetlen ajánlat

Ugyanakkor ez az "ajánlat" egy mérgezett nyílnak is tekinthető, mivel a Valve aligha engedheti meg magának, hogy ennyire alacsonyra tegye a jutalékát, amennyiben a jelenlegi szolgáltatáscsomagját meg akarja tartani, ne adj' isten fejleszteni szeretne. A Steam ugyanis egy sor extra dolgot nyújt ezért a magas(nak tartott) árért: például fizikai utalványokat forgalmaz, amelyek különösen az ázsiai piacon kelendőek, de említhető a regionális árazás és a különböző fizetési megoldások támogatása is. Ilyesmit az Epic Games Store nem biztosít, így a pár hónapja indított áruház inkább ingyenes játékokkal és kizárólagos szerződések megkötésével igyekszik magához édesgetni a játékosokat és a fejlesztőket.

A rövid idő alatt 85 millió vásárlót magához vonzó Epic Games Store ugyanakkor számos negatív kritikát is kapott azért, mert exkluzív címekkel erősíti a marketingtevékenységét. Ugyan a játékosok ingyen regisztrálhatnak az oldalra és bármikor megvásárolhatják ezeket a játékokat, ám a kemény mag az ilyen korlátozásokra nagyon érzékeny. Sokaknak ugyanis kényelmes mindent egy helyen tudni, amire eddig kiválóan alkalmasnak bizonyult a Steam rendszere. De ugye az Epic most pont azon dolgozik, hogy ezt a monopol helyzetet letörje, ami viszont óhatatlanul töredezettséget okoz a szegmensben.

Forrásban a piac

A gaming piacon érzékelhető változás azonban nem csak a hetente felbukkanó új, nagypályás szereplők bejelentéseiben érhető tetten, hanem a Valve hozzáállásán is. Egészen véletlenül épp az Epic Games Store bejelentése előtt pár nappal döntöttek arról, hogy az addig kőbe vésett dolognak tartott 70-30-as kifizetési arányt fellazítják. Igaz, ez a könnyítés csak egy szűk réteget érint, hiszen a Steamen árult játékok után az elkövetkezőkben csak az első 10 millió dollár beérkezéséig számítják fel a 30 százalékot. Innetől 50 millióig 25 százalékra mérséklődik a díj, onnantól felfelé pedig már "csak" 20 százalék landol a Valve-nál.

Idén márciusban következett egy újabb kör. Ekkor a Steam komoly infrastrukturális segítséget ajánlott fel a vele szerződő kiadóknak. A partnerek számára elérhető fejlesztői API bebocsátást enged a Valve saját infrastuktúrájába, hogy azon keresztül fussanak az internetes kapcsolatot igénylő, egymással (vagy éppen ellen) játszható programok. A cég hálózatának használata egy sor előnyt ígér, mint például a hekkertámadások elleni fokozott védelem. Ennél is fontosabb, hogy a rendszer bizonyos régiókban jelentős javulást ígér a kapcsolat sebességében és a késleltetési időkben, amiből egyenesen következik a játékélmény javulása.

A Valve tehát hirtelen tényleg elkezdett fejleszteni és engedményeket adni, ami hosszú távon akkor is jót tehet a piac egészének, ha történetesen a Steamnek sikerül úrrá lennie a konkurencia nyomulásán. Utóbbihoz azonban ennél is többet kell nyújtania, mert az Epic mellett már a Discord is saját áruháza felfuttatásán dolgozik, ahol ráadásul csak 10 százalékot számít fel jutalék gyanánt. 

Konzumer tech

Beszarás: jön az okospelenka

Nem fogynak jól a pelenkák, így a P&G más utakat keres a forgalom növelésére. Két informatikai céggel társulva prémium megfigyelőrendszert alkottak a prémium baba-szülő-kapcsolat biztosítására.
 
Könnyen érthető, de fejlett védelmi megoldások nélkül nehezen elhárítható módszert követnek a bizalmas információk ellopására utazó kiberbűnözők.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.