Miközben az elmúlt nagyjából egy évtizedben a Valve birtokolta Steam áruház különösebb erőfeszítés nélkül uralta a PC-s játékok online terjesztési piacát, egyáltalán nem volt rákényszerítve arra, hogy bámit is változtasson a 70/30-as modellen. A számpár a bevételmegosztást mutatja, azaz a platform minden eladott játék után az összeg közel harmadát magánál tartotta. Ezen azonban biztosan változtatni kényszerül, sőt már egy apró lépés tavaly is történt. A kérdés az, meddig hajlandó, vagy éppen képes lemenni a Steam, hogy visszaverje az egyre több helyről érkező támadást.
Mindig van lejjebb?
Az egyik legnagyobb potenciállal rendelkező trónkövetelő, az Epic Games vezetője szerint egészen 88/12-ig kéne ereszkedni ahhoz, hogy felhagyjanak az offenzívával. Tim Sweeney, aki egyébként rendszeresen reagál üzleti témákra az interneten egy twitteres üzenetre válaszolva fejtette ki az álláspontját.
If Steam committed to a permanent 88% revenue share for all developers and publishers without major strings attached, Epic would hastily organize a retreat from exclusives (while honoring our partner commitments) and consider putting our own games on Steam.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) April 25, 2019
A fenti egymondatos kijelentésben elég komoly állítások szerepelnek. Sweeney ugyanis kijelenti, hogy nemcsak hogy felhagynának az exkluzív tartalmak futtatásával, de akár azt is fontolóra vennék, hogy saját játékaikat feltegyék a Steam rendszerébe. Utóbbi pedig nem apróság, hiszen az Epic most pont azért tud ennyire konfrontatív lenni, mert többek között övé az utóbbi időszak sikerjátéka, a Fortnite. A cég erejét jól példázza, hogy tavaly simán megkerülte a Google-t a játék androidos verziójának terjesztésénél.
Teljesíthetetlen ajánlat
Ugyanakkor ez az "ajánlat" egy mérgezett nyílnak is tekinthető, mivel a Valve aligha engedheti meg magának, hogy ennyire alacsonyra tegye a jutalékát, amennyiben a jelenlegi szolgáltatáscsomagját meg akarja tartani, ne adj' isten fejleszteni szeretne. A Steam ugyanis egy sor extra dolgot nyújt ezért a magas(nak tartott) árért: például fizikai utalványokat forgalmaz, amelyek különösen az ázsiai piacon kelendőek, de említhető a regionális árazás és a különböző fizetési megoldások támogatása is. Ilyesmit az Epic Games Store nem biztosít, így a pár hónapja indított áruház inkább ingyenes játékokkal és kizárólagos szerződések megkötésével igyekszik magához édesgetni a játékosokat és a fejlesztőket.
A rövid idő alatt 85 millió vásárlót magához vonzó Epic Games Store ugyanakkor számos negatív kritikát is kapott azért, mert exkluzív címekkel erősíti a marketingtevékenységét. Ugyan a játékosok ingyen regisztrálhatnak az oldalra és bármikor megvásárolhatják ezeket a játékokat, ám a kemény mag az ilyen korlátozásokra nagyon érzékeny. Sokaknak ugyanis kényelmes mindent egy helyen tudni, amire eddig kiválóan alkalmasnak bizonyult a Steam rendszere. De ugye az Epic most pont azon dolgozik, hogy ezt a monopol helyzetet letörje, ami viszont óhatatlanul töredezettséget okoz a szegmensben.
Forrásban a piac
A gaming piacon érzékelhető változás azonban nem csak a hetente felbukkanó új, nagypályás szereplők bejelentéseiben érhető tetten, hanem a Valve hozzáállásán is. Egészen véletlenül épp az Epic Games Store bejelentése előtt pár nappal döntöttek arról, hogy az addig kőbe vésett dolognak tartott 70-30-as kifizetési arányt fellazítják. Igaz, ez a könnyítés csak egy szűk réteget érint, hiszen a Steamen árult játékok után az elkövetkezőkben csak az első 10 millió dollár beérkezéséig számítják fel a 30 százalékot. Innetől 50 millióig 25 százalékra mérséklődik a díj, onnantól felfelé pedig már "csak" 20 százalék landol a Valve-nál.
Idén márciusban következett egy újabb kör. Ekkor a Steam komoly infrastrukturális segítséget ajánlott fel a vele szerződő kiadóknak. A partnerek számára elérhető fejlesztői API bebocsátást enged a Valve saját infrastuktúrájába, hogy azon keresztül fussanak az internetes kapcsolatot igénylő, egymással (vagy éppen ellen) játszható programok. A cég hálózatának használata egy sor előnyt ígér, mint például a hekkertámadások elleni fokozott védelem. Ennél is fontosabb, hogy a rendszer bizonyos régiókban jelentős javulást ígér a kapcsolat sebességében és a késleltetési időkben, amiből egyenesen következik a játékélmény javulása.
A Valve tehát hirtelen tényleg elkezdett fejleszteni és engedményeket adni, ami hosszú távon akkor is jót tehet a piac egészének, ha történetesen a Steamnek sikerül úrrá lennie a konkurencia nyomulásán. Utóbbihoz azonban ennél is többet kell nyújtania, mert az Epic mellett már a Discord is saját áruháza felfuttatásán dolgozik, ahol ráadásul csak 10 százalékot számít fel jutalék gyanánt.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak