Néhány nappal az új elnök beiktatása előtt gyorsan visszavonnak egy marék amerikai technológiai exportengedélyt, és visszalöknek annál is több, elbírálás alatt lévő kérelmet.

Az amerikai kormányzat a múlt hét végén értesítette a Huawei nemzetközi beszállítóit, köztük például az Intelt vagy a japán Kioxiát, hogy felfüggeszti a kínai vállalatra vonatkozó exportengedélyek egy részét, és az elbírálás alatt lévő kérelmek közül is több tucatnyit teljesen biztosan vissza fog utasítani – olvasható a Reuters exkluzív hétvégi riportjában. Ezzel az utolsó napjait töltő Trump-adminisztráci még egyet odapakol a kínai telekommunikációs nagyvállalatnak.

Bár a hírügynökség értesüléseit hivatalosan mág egyik fél sem erősítette meg, az újabb korlátozásokat ahhoz a nagyjából 150 függőben lévő licenchez kell majd hozzáadni, ami már így is körülbelül 120 milliárd dollár értékű árut és exportált technológiát érintenek. Ezek jelentős része azért áll még mindig a hatóságoknál, mert az illetékes amerikai kormányügynökségek egymással sem jutnak közös nevezőre azzal kapcsolatban, hogy kiadhatják-e a szükséges engedélyeket.

A Reuters szerint további, 820 milliárd dolláros forgalmat kitevő igénylés még a feldolgozás szakaszába sem jutott el, de a szóban forgó 150 kérelem nagy része mellett 8 meglévő engedély visszahívására is számítani lehet az 5G hálózati eszközökhöz köthető technológiák közül. A félvezetőipar szereplőit tömörítő Semiconductor Industry Association (SIA) szerint a tervezett intézkedések a termékek széles körét érintik, sok gyártó pedig hónapok óta várt a licencekre, hogy a leköszönő amerikai kormányzat néhány nappal a ciklus vége előtt visszautasítsa azokat.

Az autóipar szereplői is gondban vannak

A hírügynökség eközben arról is beszámol, hogy a nagy autóipari cégek sorban állítják le a gyártósorokat világszerte, miután az amerikai intézkedések nyomán a kulcsfontosságú kínai chipgyártó üzemek nem képesek kielégíteni a megrendeléseiket. Az utóbbi időben fellépő súlyos készlethiány eszerint a Fordot, a Subarut és a Toyotát is készületlenül érte, de a Volkswagen, a Nissan vagy a Fiat Chrysler is megérezte a szállítások akadozását.

A probléma egyik oka a beszámoló szerint az lenne, hogy az autóipar ebben a tekintetben a konzumer számítástechnikai piac közvetlen versenytársává vált, amennyiben a világjárvány közepette a felhasználók alaposan bevásároltak laptopokból, játékkonzolokból és más elektronikai cikkekből. Ez a csipek esetében is keresleti piacot generált, amihez hozzájön, hogy az év végére az új autókra leadott megrendelések száma is magasabb lett, mint amivel tavaly tavasszal számoltak.

A Reuters úgy tudja, hogy már több autógyár és autóipari beszállító megkezdte vagy már véghez is vitte a gyártótevékenység átköltöztetését a kínai Semiconductor Manufacturing International (SMIC) üzemeiből a tajvani TSMC-hez, ahol ennek eredményeként halomban állnak a megbízások, és már a túlfoglalással küzdenek. Alternatívát viszont nehéz találni, mivel egyes komponensek kiválthatók ugyan a TSMC-től teljesen független szállítók bevonásával, azonban ezek sem mindig rendelkeznek a hirtelen kereslet kielégítéséhez szükséges kapacitásokkal.

Piaci hírek

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.