Az elnök hivatala rögtön a bevezetés után nekiállt begyűjteni a manipulált videók megosztását jelző címkéket, az első eset azonban jól mutatja, hogy maga a technika sem tökéletes még, a módszer hatása pedig minimum véleményes.

A Twitter múlt csütörtökön vezetett be új szabályokat a mesterséges vagy szándékosan manipulatív tartalom jelölésére, vasárnap pedig első ízben alkalmazta a "manipulated media" címkét egy Donald Trump által továbbosztott videós tweetre. A bejegyzés eredetileg a Fehér Ház közzösségimédia-igazgatója, Dan Scavino osztotta meg, és Joe Biden demokrata elnökjelölt-aspiránst ábrázolja, amint egy kansasi gyűlésen némileg zavartan arról beszél, hogy a választás nem nyerhető meg, az eredmény csak Trump újraválasztása lehet.

A megosztásokat természetesen gúnyolódás és szörnyülködés kísérte, és sokan attól sem zavartatták magukat, hogy nem sokkal később kiderült: a rövid jelenet természetesen egy összefüggő gondolat kivágott eleme volt, Biden pedig arról beszélt, hogy a választást Trump szabályai szerint játszva nem lehet megnyerni, a demokratáknak pozitív kmpányt kell folytatniuk.
 


A Reuters beszámolója szerint az "elsőzés", vagyis a deepfake technikákkal készített és szándékosan manipulált videókat jelölő első címke kiosztása, nem sikerült tökéletesen: a vasárnap délután felbukkanó tag ugyanis nem jelent meg az olyan felhasználók képernyőjén, akik kereséssel jutottak el az amerikai elnök csatornájára, esetleg egy beágyazott tweetre kattintva nézték meg a videót és az azt kísérő gúnyos megjegyzést. A címke csak a megfelelő felhasználók idővonalán vált láthatóvá, ami a szolgáltató szerint sem a manipultív tartalmakat jelző funkció rendeltetészerű működése, és a Twitter szóvivője szerint gyorsan javítani is fogják a hibát.

Maga a Fehér Ház egelőre nem reagált a hírügynökség megkeresésére, de Scavino egy későbbi üzenetében kijelentette, hogy a szövegösszefüggésből kiragadott jelenet szerinte nem manipuláció. Ez az – nevezzük így – érvelés felénk sem ismeretlen, hazai politikusok is megpróbálták már elmagyarázni, hogy egy megtörtént eseményt miért teljesen korrekt dolog nem akkor és nem ott készült képekkel bemutatni.

Az NBC News még február végén közölt exkluzív riportot a Twitternél tesztelt új megoldásokról, amelyek egyértelműen felhívnák a felhasználók figyelmét a politikusok és más közszereplők által terjesztett valótlan információra, az egyik változat szerint a későbbiekben valamilyen közösségi visszacsatolás révén szűrnék ki a megalapozatlan vagy szándékosan félrevezető közléseket. A cél alkalmas az álhírek vagy hazugságok kiszűrése mellett az lenne, hogy az eddiginél erősebb kontextusba helyezzék a tweeteket – ahogy a fenti példa is mutatja, ettől nagyon sokat a technológiai fiaskótól eltekintve sem lehet várni, legfeljebb a hazugságok valamivel alacsonyabb hatásfokon működnek majd.

Közösség & HR

3D-ben nyomtatott karácsonyi csoda

Charlotte, a balesetben megsérült teknős egy gyógyászati célú hámot kapott ajándékba, amellyel a remények szerint újra úgy úszkálhat majd, mint egészséges társai.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.