A Twitter múlt csütörtökön vezetett be új szabályokat a mesterséges vagy szándékosan manipulatív tartalom jelölésére, vasárnap pedig első ízben alkalmazta a "manipulated media" címkét egy Donald Trump által továbbosztott videós tweetre. A bejegyzés eredetileg a Fehér Ház közzösségimédia-igazgatója, Dan Scavino osztotta meg, és Joe Biden demokrata elnökjelölt-aspiránst ábrázolja, amint egy kansasi gyűlésen némileg zavartan arról beszél, hogy a választás nem nyerhető meg, az eredmény csak Trump újraválasztása lehet.
A megosztásokat természetesen gúnyolódás és szörnyülködés kísérte, és sokan attól sem zavartatták magukat, hogy nem sokkal később kiderült: a rövid jelenet természetesen egy összefüggő gondolat kivágott eleme volt, Biden pedig arról beszélt, hogy a választást Trump szabályai szerint játszva nem lehet megnyerni, a demokratáknak pozitív kmpányt kell folytatniuk.
A Reuters beszámolója szerint az "elsőzés", vagyis a deepfake technikákkal készített és szándékosan manipulált videókat jelölő első címke kiosztása, nem sikerült tökéletesen: a vasárnap délután felbukkanó tag ugyanis nem jelent meg az olyan felhasználók képernyőjén, akik kereséssel jutottak el az amerikai elnök csatornájára, esetleg egy beágyazott tweetre kattintva nézték meg a videót és az azt kísérő gúnyos megjegyzést. A címke csak a megfelelő felhasználók idővonalán vált láthatóvá, ami a szolgáltató szerint sem a manipultív tartalmakat jelző funkció rendeltetészerű működése, és a Twitter szóvivője szerint gyorsan javítani is fogják a hibát.
Maga a Fehér Ház egelőre nem reagált a hírügynökség megkeresésére, de Scavino egy későbbi üzenetében kijelentette, hogy a szövegösszefüggésből kiragadott jelenet szerinte nem manipuláció. Ez az – nevezzük így – érvelés felénk sem ismeretlen, hazai politikusok is megpróbálták már elmagyarázni, hogy egy megtörtént eseményt miért teljesen korrekt dolog nem akkor és nem ott készült képekkel bemutatni.
Az NBC News még február végén közölt exkluzív riportot a Twitternél tesztelt új megoldásokról, amelyek egyértelműen felhívnák a felhasználók figyelmét a politikusok és más közszereplők által terjesztett valótlan információra, az egyik változat szerint a későbbiekben valamilyen közösségi visszacsatolás révén szűrnék ki a megalapozatlan vagy szándékosan félrevezető közléseket. A cél alkalmas az álhírek vagy hazugságok kiszűrése mellett az lenne, hogy az eddiginél erősebb kontextusba helyezzék a tweeteket – ahogy a fenti példa is mutatja, ettől nagyon sokat a technológiai fiaskótól eltekintve sem lehet várni, legfeljebb a hazugságok valamivel alacsonyabb hatásfokon működnek majd.
Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel
Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak