A mesterségesintelligencia-divatot vezető OpenAI-nál a jelek szerint problémát jelent a fizetős felhasználók toborzása, miközben egyre hajmeresztőbb kiadásokat kellene ellensúlyozniuk a tőlük származó bevételekkel.

A Deutsche Bank Research Institute múlt héten közzétett adatai szerint az európai felhasználók már most is többet költenek a ChatGPT-re, mint mondjuk a Disney Plus-előfizetésekre, és a szolgáltatás korábbi növekedési ütemével számolva az OpenAI innen származó bevételei 2027 közepén megelőznék a Spotify-t, 2028 elején pedig akár a Netflixet is. Ez még mindig nem tűnik olyan soknak, ha figyelembe vesszük, hogy a társaság tényleges forgalmának túlnyomó részét éppen a ChatGPT-előfizetések adják, amelyeknek hosszabb távon a már billió dolláros nagyságrendben mozgó infrastruktúrafejlesztési terveket kellene ellensúlyozniuk – úgy pedig kifejezetten rosszul néz ki a dolog, hogy a szóban forgó növekedés sem garantált.

A DB anyaga alapján ugyanis a ChatGPT-re fordított kiadások május óta stagnálnak a "főbb európai piacokon", amiből az következik, hogy a vállalatnak nem igazán sikerül újabb előfizetőket toboroznia. Így aztán az OpenAI vezérigazgatója, Sam Altman hiába jelentette be éppen a múlt héten, hogy világszerte már 800 millióan használják heti szinten az MI-chatbotot: a Financial Times jelentéséből kiderül, hogy ezért nagyjából csak 5 százalékuk fizet a szolgáltatónak, és bizonyos esetekben még ez inkább csak költségeket jelent az egyre drágább lekérdezések miatt. Mindez pedig fordulópontot jelenthet az iparágban, ahol így is kézzel-lábbal igyekeznek igazolni a mesterségesintelligencia-buborékot egyre jobban felpumpáló ​​kiadásokat.

Tényleg bármiből pénzt csinálnának

Ahogy azt a DB riportjáról szóló beszámolók is kiemelik, ez már a sokadik figyelmeztető jel azokkal az ígéretekkel kapcsolatban, amelyek értelmében az egyre nagyobb adatközpontokból származó egyre magasabb számítási teljesítmény egyre több bevételhez juttatja majd az MI-fejlesztőket. Az OpenAI nincs abban a helyzetben, hogy lassíthatna, és sorra köti a hatalmas összegű megállapodásokat különböző partnereivel, legújabban már 26 gigawattos számítási kapacitás kiépítését célozva meg – ahogy írják, ez nagyságrendben olyan energiafogyasztással járna, mint New York állam egészének ellátása a csúcsidőszakban. Ahogy azonban a ChatGPT bevételei minimum bizonytalannak tűnnek, az OpenAI-nak új bevételi források után kell néznie.

Ilyen lenne az online hirdetési üzlet, a Sora szöveg-videó generátor monetizálása, az egykori Apple-designer Jony Ive startupjával közös ötletelés az MI-vezérelt eszközökről és egy sor másik lehetőség. Kérdés, hogy ezek tényleg belátható időn belül kitermelik-e majd azokat a bevételeket, amelyek fedeznék az egekbe szökő kiadásokat. Ebben valószínűleg az OpenAI sem száz százalékig biztos: Altman jelezte ugyan, hogy a nyereségesség "nem prioritás a cég számára", de közben lázasan keresik a lehetőségeket az új felhasználók megszerzésére. Nemrégiben bejelentették például, hogy engedélyezik a "felnőtteknek szóló" ChatGPT alkalmazásokat, miközben Altman augusztusban még azzal dicsekedett, hogy a ChatGPT nem üzemeltet "szexrobotokat".

Piaci hírek

Magával rántotta a fél internetet az AWS leállása

A világ egyik legjelentősebb cloudos szolgáltatójánál támadt probléma miatt nem, vagy akadozva érhető el többek között a cég saját MI-asszisztense, a Snapchat, a Signal, a Doulingo és az Epis Games Store. Sőt, még a Fortnite se fut rendesen!
 
A biztonsági megoldásszállítók érthető módon egy irányba mozdulnak, hiszen ugyanazoknak a támadásoknak az ellenszerét keresik. Megoldási javaslataikban sokszor csak árnyalatnyiak a különbségek, ami egyszerre könnyíti és nehezíti a választást.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.