Egy éve indult a Google közösségi szolgáltatása, felemás fogadtatással. A számok alapján azóta valóban a Nagy Hármas tagja lett a Facebook és a Twitter mellett, de a mai állapot sokban különbözik attól, ahogy az induláskor tervezték vagy várták.
A Facebook körülbelül 900 millió felhasználója mellett a Twitter 140 millió aktív felhasználóval rendelkezik - a legfrissebb számok szerint a Google+ szolgáltatásba 150 millióan lépnek be legalább havonta egyszer, ennek fele jelentkezik be minden nap. A Facebook tehát még mindig egyfajta "közösségi kolosszusként" magasodik a versenytársak fölé, azonban az ezüst- és bronzérmesek látogatottsága is stabillá és megalapozottá vált. Érdekes azonban megnézni, hogyan alakultak a Google+ egyedi, megkülönböztető funkciói az elmúlt időszakban.
Közösségi pingpong ■ A Google+ egyik legfontosabb újítása a körök megjelenése volt, amelyekbe különféle kritériumok alapján rendezhettük be ismerőseinket, majd könnyen és kényelmesen szabályozhattuk, melyik körrel osztjuk meg az adott információkat. A Twitter ehhez képest egyfajta "mindent mindenkinek" jellegű szócső, és a Google+ indulásakor a Facebook is hasonló megközelítéssel működött.
Az elmúlt évben azonban a Facebook több fontos újítást is bevezetett, ezek egy részét kimondatlanul is az új versenytárs inspirálta: ilyen például a Smart List funkció, amely a körök facebookos megfelelője, ám továbbfejlesztve - a Facebook ugyanis segít automatikusan "feltölteni" a listákat.
A Google+ azonban a legtöbb szakértő szerint még mindig a legjobb az úgynevezett "interest graph" terén: ez a közösségi megoldásoknak azt a jellemzőjét takarja, hogy mit látnak egymásról az adott szolgáltatásban regisztrált ismerősök. Míg a Facebook továbbra is arra épít, mit oszt meg a felhasználó, az illető érdeklődéséről csak annyit mutat mások felé, hogy mit lájkol vagy oszt tovább. A Google+ ezzel szemben sokkal erősebben fókuszál arra, hogy mindenki könnyen megnézhesse, milyenek is az ismerősei, mire kerestek, milyen témakörörökre iratkoznak fel.
A Nagy Cégragasztó ■ Az elmúlt egy évben lassacskán a legtöbb szakértő megállapította, hogy a Google+-t nem különálló közösségi oldalként kell kezelni, inkább a Google népszerű és általánosan használt webes szolgáltatásait összekapcsoló felületről van szó. Elemei lassan beférkőznek a többi Google-megoldásba, ilyen például a YouTube, ahol a felhasználók beállíthatják, hogy az addigi profiljuk helyét a Google+ profil vegye át.
A Google alapkövének számító keresésnek is egyre fontosabb része a Google+, és sokak szerint ez lesz a jövő útja is: webes kutakodásainkra már nem csak a keresőmotor által feldobott találati lista válaszol majd, de az ismerőseink hasonló témákban indított kereséseinek eredményeit is láthatjuk - ennek előfutára a +1 rendszer, amely valamelyest már segíthet megtalálni az igazán fontos vagy releváns tartalmakat.
A szolgáltatás ellendrukkerei szerint a Google+ saját felülete olyan, mint egy szellemváros, ahol nem történik semmi, nincsenek jelen a felhasználók. Ez ebben a formában igaz is lehet, de szép lassan kiderült, hogy a Google+ más irányból támad - a Google+ felhasználói valóban nincsenek jelen aktívan magán a Google+-on, de ott vannak a YouTube-on, a Google keresésekben, a Blogger felületén, és egyre több helyen. A jövő tehát egyrészt attól függ, a Google milyen mélyen integrálja további szolgáltatásaiba saját közösségi megoldását, másrészt sokan várnak egy jóval felhasználóbarátabb fejlesztői interfészt, amely a külső fejlesztőknek segíthet saját szolgáltatásaikba integrálni a Google+ funkcióit.