A kuponos világcég részvényei egy enyhén negatív eredményeket hozó felmérés hírére is gyors lejtmenetbe váltottak. Mindeközben a cég európai leányvállalata több magyar internetes címet is regisztrált.
Miközben tegnap a New York-i tőzsdén egyértelmű emelkedést produkáltak az informatikai és egyéb innovatív piacokon érdekelt vállalatok papírjai, a Groupon részvényárfolyama meredek, 6,6 százalékos esést mutatott be. A közösségi vásárlást világméretű üzletté építő chicagói cég november 3-ai parkettre lépését követően ez már a második eset volt, hogy a kibocsátás 20 dolláros szintje alá süllyedt az árfolyam.
A Groupon (és a hozzá hasonló kuponos versenytársak) többek között vendéglátó helyekkel, előadókkal, oktatókkal állapodnak meg abban, hogy legalább 50 százalékos kedvezményt biztosítanak a terméküket, szolgáltatásokat a cégen keresztül igénybe vevők számára.
Az eddig agresszív növekedésre épülő üzleti elképzelés fenntarthatóságát sokan
megkérdőjelezték, sőt maga az árbevétel elszámolása sem volt teljesen rendben. Ez utóbbi miatt a Groupon
kénytelen volt visszamenőleg felezni korábbi bevételi mutatóit. Mindeközben a vállalat
folyamatosan termeli a veszteséget, és a menedzsment kulcsfigurái egymásnak adják a kilincset.
A Groupon árfolyamváltozása a bevezetés óta (Forrás: Yahoo Finance)
Hullámvasút ■ Ennek ellenére a tőzsdei bevezetés tulajdonképpen sikeresen lezajlott tavaly november elején. Igaz, már a pluszban záró első nap után is felbukkantak az
óvatosságra intő elemzői nyilatkozatok. Az eltelt hetek ez utóbbi megjegyzések igazát támasztják alá: már november közepén 15 dollár alá estek a papírok a tőzsdére lépés első óráiban elért 31 dolláros csúcsról.
Ennek a felét ugyan sikerült visszatornászni, de most elég volt egy aprócska felmérés, ráadásul nem is annyira tragikus adatat közölni ahhoz, hogy a tőzsde aznapi mozgásával teljesen ellentétes kilengést produkáljon a cég részvényeinek az árfolyama.
Ötből csak egy
kereskedő volt negatív véleménnyel a közösségi vásárlós akciót lebonyolító cégről.
A mindössze száz egyesült államokbeli kereskedő bevonásával készült kutatásban olyan cégeket kérdeztek, amelyek már folytattak közösségi vásárlásra épülő kampányt (Grouponnal vagy egy más céggel). Érdekes módon a válaszadók 80 százaléka elégedett volt a közösségi vásárlást bonyolító céggel, ám körülbelül a megkérdezettek fele ennek ellenére nem tervezi, hogy újra belevágna egy ilyen akcióra az elkövetkező fél évben.
A legfőbb problémát az jelentette a közösségi vásárlós kalandba bocsátkozó vállalkozásoknak, hogy többségében nem látták megtérülni az akciót, mert az így szerzett "pluszközönség" nem nagyon akar újra ellátogatni hozzájuk, hogy kétszer-háromszor többért újra igénybe vegye a szolgáltatást.
Az is tény viszont, hogy sok esetben maguk a partnerek sincsenek tisztában azzal, hogy milyen területeken érdemes egyáltalán belevágni a közösségi vásárlásba. Akit a téma közvetlenül is érinthet, az az erről szóló egyik korábbi írásunkban
sok hasznos információt találhat.