Az USA-ban lényegesen kevésbé terjedt el az európai kiskereskedelemben előszeretettel használt e-label. Az ellenállás a technológia vélt árfelhajtó hatása miatt van, de egy friss kutatásból kiderül, ennek nem sok alapja van.
Hirdetés
 

Itthon már alig akad olyan nagyobb üzlet, ahol kézzel kellene átírni, újranyomtatni az egyes termékek árát feltűntető címkéket. A rugalmasan konfigurálható digitális táblácskákkal (e-label) azonban jóval ritkábban lehet a tengerentúlon találkozni, ahol bevezetésüket nem egy helyen törvényi úton igyekeznek késleltetni, vagy akár teljesen megakadályozni.

Félelem az ismeretlentől

Az ellenállás leginkább az a félelem fűti, miszerint ezekkel a "gyorsreagálású" eszközökkel a kereskedők kihasználják a kereslet pillanatnyi felfutását, és időszakos áremelések formájában húznak ki a kelleténél többet a vásárlók zsebéből. Például egy felhőszakadás idején néhány perc alatt másfélszeresére lehet emelni az esernyők árát.

Ezt a teóriát azonban a tényadatok nem támasztják alá. Egy frissen nyilvánosságra hozott, több amerikai egyetem kutatócsoportja által közösen jegyzett tanulmány szerint semmiféle érdemi hatása nincs a technológia bevezetésének a termékek árszintjére. A szakemberek erre egy nagy élelmiszerlánc adatainak öt évre visszamenő elemzéséből következtettek. A vizsgált kiskereskedelmi vállalat 2022-ben vezette be az e-címkéket, így a korábbi és új árpolitikájáról is bőven volt adat.

A kutatásról szóló összefoglaló szerint a hirtelen, rövid ideig tartó áremelések továbbra is ritkák voltak. Ilyesmit a váltás előtt naponta átlagosan a termékek mindössze 0,005 százalékánál tudtak kimutatni. Ez a minimális ráta pedig csak nagyon enyhén, 0,0006 százalékponttal nőtt a digitális árcédulák bevezetését követő időszakban. Ráadásul az adatok alapján az új korszakban az árengedmények is valamivel gyakoribbá váltak, azaz tudományosan egyáltalán nem igazolható a technológiával kapcsolatban gyakran hangoztatott félelem.

A haladás kerékkötői

Ahogy a bevezetőben említettük, az e-labelek elterjedésében hatalmas különbségek vannak Európa és Észak-Amerika között. Iparági becslések alapján az európai szupermarketek nagyjából 80 százaléka vezette már be ezt a rendszert, míg az USA-ban valahol 5 és 10 százalék között lehet ez az arány.

Az eltérésért nem kis részben a választók igényeinek megfelelni kívánó amerikai képviselők tehetők felelőssé. Jelenleg is több tagállamban is vannak olyan törvényjavaslatok az asztalon, amelyek korlátoznák vagy betiltanák a technológiát. Ezek indokláséában szerepel a potenciális visszaélések lehetősége, illetve a helyi munkahelyekre gyakorolt (negatív) hatása.

A digitális fejlesztéseket ugyanakkor gazdasági megfontolások is hátráltatják, hiszen a funkciók és a rendelési mennyiség függvényében darabonként nagyjából 5 és 20 dollárba kerülő címkék egy több tízezer terméket forgalmazó áruház esetében igen jelentős kezdeti beruházást igényelnek.

Azért előre mennek, nem hátra

Ahogy a TechSpot beszámolójából is kiderül, a nehézségek ellenére azért az Egyesült Államokban sem állt le a fejlődés. A világ egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedője, a Walmart másfél éven belül 2300 áruházában tervezi a digitális címkék bevezetését. Az áruházlánc becslése szerint a papírcímkékről való áttérés jelentős hatékonyságnövelést eredményez: 120 ezer termék árának frissítése a korábbi két napról néhány percre rövidül.

A technológia összetettebb változataival ráadásul olyan automatikus megoldások is elérhetők, mint szavatossági idejéhez közeledő élelmiszerek leárazása, ami nem csupán a bevételekre lehet jó hatással, de a végül a szemétbe kerülő lejárt termékek mennyiségét is csökkenti.

Piaci hírek

A kockázatok ellenére álomszerűen startolt az új Nintendo konzol

Vastag ceruzával írt árcédula ide, Trump-féle vámfenyegetés oda, a Switch 2 négy nap alatt több forgalmat produkált, mint a Nintendo bármelyik korábbi modellje.
 
A digitális támadások célpontjai ma már nem feltétlenül azok a vállalatok, amelyektől a támadók adatokat vagy pénzt akarnak szerezni. Elég, ha a támadás egyik láncszeme nem védett – az elkövetők ezen keresztül lépnek be a rendszerbe. És ez a láncszem gyakran nem is belül van.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.