Jelentősen, több mint 41 százalékkal növekszik idén a különböző XR-eszközök forgalma – olvasható az IDC héten megjelent szektoriális elemzésében. A kiterjesztett és virtuális valóság megteremtésére alkalmas termékcsoport lendületét most és a közeljövőben is alapvetően a felokosított szemüvegek adják, amelyek árban és használhatóságban is vonzóbbak a felhasználók szemében, mint a jellemzően komolyabb képességekkel rendelkező, ám körülményesebben kezelhető, bumfordi headsetek.
Az amerikai piackutató számításai szerint 2025-ben összesen 14,5 millió darab XR-eszköz kerülhet forgalomba, ami azt mutatja, hogy a terméktípus kezdi kinőni magát, és már nem sokáig lehet érdekes különlegességként említeni. Mindezt a lendületet a szállítók is igyekeznek kihasználni: egyre több és több márka tűnik fel a szépen terebélyesedő szektorban.
A piacot a növevő konkurencia ellenére egyelőre magabiztosan uralja a Meta, amely a Quest headsetekkel és a Ray-Ban divatmárkával közösen kiadott (nap)szemüvegekkel a fogyasztói igények széles spektrumát képes kielégíteni. A Facebook anyavállalata az IDC adatai alapján az idei harmadik negyedévben a forgalom bő 75 százalékát adta.
A teljesen külön ligában játszó Metát a Xiaomi követi 4,3 százalékos részesedéssel, míg a legnagyobb öt szállító maradék három képviselője (az XREAL, a RayNeo és a Viture) már csak 1-2 százaléknyi tortaszeletet tud felmutatni.
Eltérő pályán
Hogy mennyire más dimenzióban mozog a szemüvegek és a headsetek forgalma, azt jól szemlélteti, hogy a bő 40 százalékos idei összpiaci növekedéshez utóbbiak nagyjából 43 százalékos csökkenéssel "járulnak hozzá". A serpenyő másik oldalán viszont ott van a szegmens maradék része, amely több mint 210 százalékot ugrik 2025-ben.

Az XR-szektor várható alakulása terméktípusok szerint (forrás: IDC)
Az elkövetkező évekre előretekintve kicsit kiegyensúlyozottabbá válhat a két termékcsoport viszonya. Az IDC szakértői arra számítanak, hogy a frissen debütáló modelleknek köszönhetően jövőre a headseteknél is megindulhat egy újabb növekedési szakasz, leginkább a videójátékosokra, a designerekre és az oktatási célú megrendelésekre támaszkodva. Mindeközben a szemüvegek gyártóinak is lesz mit keresnie, hiszen a jóslatok alapján éves átlagban közel 30 százalékkal hízhat ez a termékkör a 2025-2029-es időszakban.
(Fotó: Meta)
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak