Két éve vonult önkéntes száműzetésbe Kínából a Google, tiltakozva a távol-keleti ország internetes cenzúrája ellen. Most azonban úgy tűnik, mégis túl csábító az elhagyott piac, a vállalat a visszatérését tervezi.
Hirdetés
 
2010 legelső napjaiban állt a sarkára a keresővállalat Kínában: miután az országból eredeztethető hackertámadások érték emberi jogi aktivisták Gmail-fiókjait, a Google válaszul feloldotta keresőjében a szocialista nagyhatalom által tabunak minősített tartalmak cenzúráját. Így például a kínai érdeklődők szabadon megtalálhatták az 1989-es, Tienanmen téri vérengzés képeit vagy a kínai rendszert bíráló nemkzetközi írásokat és fórumokat. Akkor az ország keresőpiacának több mint egyharmadát birtokolta az amerikai vállalat megoldása, ám határozottan közölték: ha folytatódnak a hackertámadások és a kormány nem hagy fel a cenzúrázás erőltetésével, teljesen kivonulnak Kínából. A tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért végül valóban leállt a lokalizált, kínai oldal, a találatokat több szempontból kivételezett helyzetű a hongkongi oldalra irányították át.


A határozott ellenállást a Google társalapítója, Sergey Brin erőltette leginkább, aki gyermekkorát még a Szovjetunióban töltötte, és elmondása szerint a szólásszabadság ottani elfojtásának tapasztalatai miatt foglalt állást az ehhez hasonló jelenkori politikai folyamatok ellen.

A Jedi visszatér a Birodalomba Az azóta eltelt két évben Kínából szinte használhatatlanná vált a Google keresőszolgáltatása, mivel a hongkongi oldal elérését a kínai kormány különféle szűrőkkel igyekezett ellehetetleníteni. A Google azonban mindvégig jelen volt az országban, több mint 500 alkalmazottal, elemezve a helyzetet és figyelve a lehetőségekre. Az innen származó információk alapján a vállalat lassan ráébredhetett, hogy bár politikailag hősi szerepet választott, üzletileg mártírként végezte: egy hatalmas piacról vonult ki, és az innen származó bevétel nagyon is jól jönne.

A Wall Street Journal értersülései szerint a vállalat csendben, de határozottan megkezdte a "visszaszivárgást": fejlesztőket, kereskedelmi munkatársakat és termékmenedzsereket toboroz kínai területre, és kifejezetten az ország vállalataira szabott szolgáltatások elindításán dolgozik.

A cikkben a Google Ázsiáért felelős vezetője, Daniel Alegre szavait idézik, aki szerint az egyik legfontosabb terület az Android ökoszisztéma meghonosítása, a Kínában még nem elérhető Android Market elindítása és lokalizációja, valamint a mobil hirdetések bevezetése a piacon.

Félig kiköltözött a Google Kínából
A Google beléptetőrendszerére céloztak a kínai hackerek
Hajmeresztő számok a félmilliárd internetező országából

Nem megalkuvás A mostani visszaszivárgás azonban nem jelenti azt, hogy a Google fejet hajtana a kínai követelések előtt. Alegre szerint úgy próbálnak manőverezni, hogy csak a cenzúrát nem igénylő szolgáltatások és területek mentén kezdenék meg a fejlesztéseket. Emellett olyan helyi vállalatokat is megkeresnek, amelyek szintén nem keverednek veszélyes területre szolgáltatásaikkal, és velük építenének ki partneri viszonyt.

Ilyen cég például a Shihui, amely fő profilja, hogy végfelhasználók számára biztosít összehasonlítási felületet különféle helyi boltok és áruházak kínálata illetve akciói között. A keresési szolgáltatásokat tisztán üzleti szempontból használó, 2011 szeptemberében alapított vállalat a közelében sem jár olyan témáknak, amelyeket a kormány veszélyesnek ítél, ezért a Google is rizikó nélkül csatlakozhat a fejlesztésekhez, illetve vezetheti be célzott hirdetéseit.

A bíróságot nehéz meghatni a ChatGPT mutogatásával

Eddig is voltak ügyek az MI-robot által összehazudott dokumentumokból, nemrég pedig kiderült, hogy a bírók a ChatGPT véleményére sem feltétlenül kíváncsiak.
 
Hirdetés

Miért szerette Bill Gates a lusta kollégákat? – A produktivitás öt új trendje az ITSM-ben

Egy konferencia, ahol a CIO-k új produktivitásjavító eszközöket és módszereket tanulhatnak. Márciusban jön a 9. META-INF Atlassian Day – nem csak Atlassian-ügyfeleknek!

Az alábbiakban körbejárjuk az Enterprise Service Management fogalmát, és megmutatjuk azt is, miben különbözik az ITSM-től.

a melléklet támogatója a Meta-Inf Kft.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.