Két éve vonult önkéntes száműzetésbe Kínából a Google, tiltakozva a távol-keleti ország internetes cenzúrája ellen. Most azonban úgy tűnik, mégis túl csábító az elhagyott piac, a vállalat a visszatérését tervezi.
2010 legelső napjaiban állt a sarkára a keresővállalat Kínában: miután az országból eredeztethető hackertámadások érték emberi jogi aktivisták Gmail-fiókjait, a Google válaszul feloldotta keresőjében a szocialista nagyhatalom által tabunak minősített tartalmak cenzúráját. Így például a kínai érdeklődők szabadon megtalálhatták az 1989-es, Tienanmen téri vérengzés képeit vagy a kínai rendszert bíráló nemkzetközi írásokat és fórumokat. Akkor az ország keresőpiacának több mint egyharmadát birtokolta az amerikai vállalat megoldása, ám határozottan közölték: ha folytatódnak a hackertámadások és a kormány nem hagy fel a cenzúrázás erőltetésével, teljesen kivonulnak Kínából. A tárgyalások nem vezettek eredményre, ezért végül valóban leállt a lokalizált, kínai oldal, a találatokat több szempontból kivételezett helyzetű a hongkongi oldalra irányították át.


A határozott ellenállást a Google társalapítója, Sergey Brin erőltette leginkább, aki gyermekkorát még a Szovjetunióban töltötte, és elmondása szerint a szólásszabadság ottani elfojtásának tapasztalatai miatt foglalt állást az ehhez hasonló jelenkori politikai folyamatok ellen.

A Jedi visszatér a Birodalomba Az azóta eltelt két évben Kínából szinte használhatatlanná vált a Google keresőszolgáltatása, mivel a hongkongi oldal elérését a kínai kormány különféle szűrőkkel igyekezett ellehetetleníteni. A Google azonban mindvégig jelen volt az országban, több mint 500 alkalmazottal, elemezve a helyzetet és figyelve a lehetőségekre. Az innen származó információk alapján a vállalat lassan ráébredhetett, hogy bár politikailag hősi szerepet választott, üzletileg mártírként végezte: egy hatalmas piacról vonult ki, és az innen származó bevétel nagyon is jól jönne.

A Wall Street Journal értersülései szerint a vállalat csendben, de határozottan megkezdte a "visszaszivárgást": fejlesztőket, kereskedelmi munkatársakat és termékmenedzsereket toboroz kínai területre, és kifejezetten az ország vállalataira szabott szolgáltatások elindításán dolgozik.

A cikkben a Google Ázsiáért felelős vezetője, Daniel Alegre szavait idézik, aki szerint az egyik legfontosabb terület az Android ökoszisztéma meghonosítása, a Kínában még nem elérhető Android Market elindítása és lokalizációja, valamint a mobil hirdetések bevezetése a piacon.

Félig kiköltözött a Google Kínából
A Google beléptetőrendszerére céloztak a kínai hackerek
Hajmeresztő számok a félmilliárd internetező országából

Nem megalkuvás A mostani visszaszivárgás azonban nem jelenti azt, hogy a Google fejet hajtana a kínai követelések előtt. Alegre szerint úgy próbálnak manőverezni, hogy csak a cenzúrát nem igénylő szolgáltatások és területek mentén kezdenék meg a fejlesztéseket. Emellett olyan helyi vállalatokat is megkeresnek, amelyek szintén nem keverednek veszélyes területre szolgáltatásaikkal, és velük építenének ki partneri viszonyt.

Ilyen cég például a Shihui, amely fő profilja, hogy végfelhasználók számára biztosít összehasonlítási felületet különféle helyi boltok és áruházak kínálata illetve akciói között. A keresési szolgáltatásokat tisztán üzleti szempontból használó, 2011 szeptemberében alapított vállalat a közelében sem jár olyan témáknak, amelyeket a kormány veszélyesnek ítél, ezért a Google is rizikó nélkül csatlakozhat a fejlesztésekhez, illetve vezetheti be célzott hirdetéseit.

Jövőre kezdik a gyárak invázióját a kínai humanoid robotok

Jövőre mennek gyártásba a kínai MagicBot új modelljei, amelyek már egymással is képesek lesznek a hatékony együttműködésre.
 
A software defined network már évek óta velünk él. Csak idő kérdése volt a koncepciót kiterjesztése a WAN-okra.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.