A Telenorral kötött együttműködése miatt hazánkban jóval ismertebb Deezer merész lépésre szánta el magát. A Reuters úgy tudja, hogy a francia illetőségű vállalat megcélozza a párizsi tőzsdét, mert a tulajdonosok csak így látják biztosítottnak a versenyben maradást.
A tőzsdére menekülnek
A Deezer legnagyobb ellenfeleinek a svéd Spotify-t, illetve az Apple Musicot tartják, mely cégek annak ellenére jól el vannak látva forrásokkal, hogy arányaiban kevesebb fizető ügyfelet tudnak felmutatni. A Deezer 6,3 millió előfizetője 35 milliós kínálatból válogathat zenéket, amit közülük 4,8 millióan úgy tesznek meg, hogy havi díjat is fizetnek a szolgáltatásért (A Spotify esetében ez júniusban 55 kontra 20 millió volt).
A Deezer összességében sokkal kisebb felhasználói táborral rendelkezik a többiekhez képest, mivel nem kínál teljesen ingyenes konstrukciót. A Spotify-nál ezzel ellentétben fizetés nélkül is huzamosabb ideig lehet zenét hallgatni, egyedül az időnként elhangzó reklámokat kell elviselni. A streaming iparágban egyelőre nem dőlt el, hogy melyik modell lesz a nyerő, de a Deezer tervezett lépése azt vetíti előre, hogy a modelljük nem teljesen vált be, illetve még több ügyfélre van szükség.
A zenék megvásárlása helyett csak azok meghallgatását lehetővé tevő streaming szolgáltatások hatalmas költségek mellett működnek. Elemzői vélemények szerint a költségek 80 százalékát azok a jogdíjak teszik ki, amelyeket a zenei anyagok jogtulajdonosainak kell kifizetni.
A Deezer az előfizetési modell mellett abban is különbözik a vetélytársaktól, hogy a terjeszkedést, illetve az előfizetők megszerzését a mobilszolgáltatókkal kötött szerződésekkel próbálja elérni. Magyarországon a Telenor állapodott meg a vállalkozással, ami alapvetően mindkét félnek kedvező: a Deezer előfizetőkhöz jut, az operátor pedig könnyebben tudja értékesíteni a mobilnet csomagjait.
Ami mindenkinek nagyon kell: USA
Ez a helyzet akár hosszabb ideig is elhúzódhatott volna, viszont a Reuters úgy tudja, hogy a Deezer lépni akar, amihez azonban tőkére van szüksége. A fejlődő, illetve jellemzően az európai országok után a franciák megcélozzák az USA-t (ahol eddig csak a Bose partnerségében volt jelen), a vezetőség azonban nem akar időt veszíteni a befektetők keresésével, így jobban látják, ha tőzsdére viszik a céget, amitől 1 milliárd eurós felértékelést várnak.
A Deezer üzleti mutatóiból kiindulva nem tűnik rossz döntésnek mindez, bár az éves számok nem mindig mérvadóak egy ilyen lépés esetében. A franciák bevételei 41 százalékkal nőttek ez év első felében, amivel elérték a 93,2 millió dollárt. A tavalyi 142 milliós forgalom fényében ez azt jelenti, hogy idén ezt könnyen meghaladhatja, sőt, 2018-ra már 750 milliós bevételt tervez a vállalat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak