Egészen elképesztő mennyiségű pénzt égetett el az elektromos autókat gyártó vállalat az idén, de a gyártás még mindig nem pörgött fel. Az is kiderült, miért.

A Tesla nevét mindenki ismeri, sőt, már Budapesten is látni néhány példányt Elon Musk elektromos autóiból. Ugyan közel sem olcsó járművekről van szó, mégsem az áruk az, ami miatt ennyire korlátozott számban közlekednek az utakon. A termelés még mindig nem tudott felpörögni, pedig egyre fogy a vállalat ideje.

Sötét lyuk nyeli el a tőkét?

Korábbi prognózisait volt kénytelen módosítani a vállalat, mivel hiába öntötte a pénzt a gyártásba, egyáltalán nem látszik a fény az alagút végén. A második negyedévet például 1 milliárd dollár elfüstölésével fejezte be, így a cash-flow 1,4 milliárdos negatívval zárt a harmadik negyedév végén. Ráadásul aggasztóan erősödő a trend: az elmúlt két negyedévben több pénzt tüntetett el a Tesla, mint az azt megelőző másfél év során.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy megugrott a cég adóssága is. Az év eleje óta majdnem megháromszorozódott, elérve a 3,36 milliárd dolláros szintet. Ami nem lenne nagy baj, ha közben egyre több és több Model 3-as gurulna le a futószalagról. De sajnos nem ez a helyzet. Még 2016-ban ígérte Musk, hogy 2017 második felében 3800-7600 darabot fogják heti szinten előállítani. Ezt azonban később 5000-re mérsékelte a cégvezető, de a valóság inkább az 1000-2000-es átlaghoz állhat közelebb.

Musk mostani becslése szerint a hetenkénti ötezres tempót 2018 első negyedévének végére fogja a Tesla elérni. Ha még akkor nem lesz túl késő...

Könyörtelen riválisok

A legnagyobb probléma ugyanis az a Teslával, hogy nem tudnak olyat, amire a nagy, sok évtizedes múltra visszatekintő autógyárak zöme ne lenne képes. Amint azt júliusban írtuk, a németeket ugyan meglepte az amerikai – ebből a szempontból nézve kis – cég felfutása, a rendelkezésükre álló anyagi és tudásbeli készségek kihasználásával pillanatok alatt beérhetik, sőt, nagyobb erőfeszítés nélkül meg is előzhetik a Teslát.

Igaz, a Volkswagen motorjai körül kirobbant dízelbotrány – ami aztán az egész iparágon szépen végiggyűrűzött – kis híján padlóra küldte a nagy múltú német vállalatot. Ugyanakkor volt egy nagy pozitívuma is: a vállalatnak újra kellett gondolnia a stratégiáját. Felhagytak azzal a korábbi gyakorlattal, hogy meglévő modelleket alakítsanak át elektromos vagy hibrid hajtásúvá. Helyette az alapoktól építettek elektromos modelleket.

Ez azt jelenti, hogy a német gyártók a Tesla útját járhatják végig, csak sokkal gyorsabban: először a luxuskategóriában jelennek meg – ebben a szegmensben kellemetlen versenytárs volt a Tesla –, majd a tapasztalatok alapján a technológiákat a tömegmodellekben is alkalmazzák. És nem sajnálják a pénzt a fejlesztésekre. A BMW, a Daimler és a Volkswagen együttesen 22 milliárd eurót fordít kutatás-fejlesztésre. A Teslának egyedül ennél egy nagyságrenddel kisebb forrás áll a rendelkezésére.

Amiben viszont az amerikai vállalat nagyon erős, az a vezetője, Elon Musk. A PayPal eladásával egy csapásra milliárdossá váló kanadai pénzember jó időben tudja adagolni a fontos híreket ahhoz, hogy magasra lökje és ott tartsa cégei árfolyamát. Áprilisban például bedobta egy új kamion (nyergesvontató) modell szeptemberre, illetve egy pickup másfél-két éven belül tervezett bemutatását. A Tesla logós haszonjárművekről először tavaly nyáron lehetett hallani, februárban pedig Musk megerősítette, hogy jól haladnak a fejlesztésekkel.

A tweet ismét a 300 dolláros szint fölé lökte a cég papírjainak árfolyamát (szeptember közepén még a 400 dolláros szintet is megközelítette), rövid időre az USA legértékesebb autógyártójává pumpálva a Teslát, olyan riválisokat is leelőzve, mint a Ford vagy a Crhysler. Ha azonban a heti 1500-1800-as szintű előrendelés elkezd elapadni, sőt, egyesen visszamondják a Model 3-ra ácsingózó leendő vevők a rivális megoldások miatt, akkor hamarosan komoly bajban lehet az autógyártó vállalat.

De miért nem dübörög a termelés?

A Model 3 gyártása felfuttatásának kényszerítő igénye oda vezetett, hogy Musk úgy döntött, a negyedik negyedévben korlátozza a Model S és a Model X változatok előállítását, előnyben részesítve a legfrissebb modellt. Ez azonban még mindig nem hozta meg a várt eredményt. És most már azt is tudni lehet, hogy mi áll a háttérben.

Nem a Teslától érkezett az információ, hanem annak egyik beszállítója, a világ legnagyobb autópari lítium-ionos akkumulátorokat előállító Panasonic állt elő a farbával. A negyedéves jelentésüket követően ugyanis a cég vezérigazgatója közölte, hogy a Tesla gigagyára nem olyan tökéletes, mint ahogyan az látszik.

Az akkumulátorok összeszerelési folyamata nagymértékben automatizált, annak érdekében, hogy minél kevesebb élőerőt kelljen alkalmazni. Ez az automatizáció azonban nem érte el a tőle elvárt szintet. Nem készülhetnek tehát elegendő mennyiségben az energiatároló telepek, és ez veti vissza a Model 3 gyártási ütemét. A Panasonic CEO-ja, Kazuhiro Cuga (Kazuhiro Tsuga) azonban állítja, hogy már majdnem a végére jártak a problémának, amit követően tényleg felpöröghet az üzem.

Kérdés, kitart-e addig az a több mint 400 ezer előrendelő, aki bizalmat szavazott a Teslának. És ha igen, akkor a nagy autógyárak nem fojtják-e meg pillanatok alatt Musk szerelemcégét.

Piaci hírek

Mégsem annyira önálló a Sora videógenerátor, mint ahogy azt gondolnánk

Az egyik népszerű Sora-klip kapcsán újra kiderült, hogy a mesterséges intelligencia sosem annyira penge, mint ahogy azt a fejlesztők el akarják hitetni a közönséggel.
 
Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.