Valószínűleg sokan feltételezik, hogy az online csalások elsősorban a szüleikre vagy nagyszüleikre jelentenek veszélyt, akiknek nem annyira magától értetődő dolog az internetes szolgáltatások használata, és ezért könnyebben eshetnek áldozatul az adathalász kísérleteknek is. A Better Business Bureau (BBB) statisztikája alapján azonban nem teljesen ez a helyzet: az idősebb generációk kitettsége és fogékonysága nem lényegesen magasabb (sőt esetenként alacsonyabb) a fiatalabbaknál, a csalások okozta pénzügyi károk mediánját tekintve pedig messze a 18-24 évesek vezetnek a többi csoport előtt.
Az amerikai és kanadai felhasználók adatain alapuló jelentés szerint a Z generációt csak egy fokkal nehezebb átejteni, de lényegesen többet szoktak veszíteni, ha túljárnak az eszükön. Ez a 18-24 évesek esetében 155 dolláros, a 25-34 évesek között 130 dolláros középértéket jelent, ami a 65 évnél idősebbek körében 109 dollár, az 55-64 évesek között pedig csak 91 dollár. Bár ebből önmagában nem következik, hogy a csalók összességében a fiatalabb generációkon keresik a legtöbbet, az jól látszik, hogy nem feltétlenül előnyös, ha valaki teljesen természetes módon a neten intézi minden ügyes-bajos dolgát.
A legkisebbeket is megtalálják
A BBB szerint a Z generáció leginkább a foglalkoztatással, az online vásárlással és a befektetésekkel vagy kriptovalutákkal kapcsolatos trükköket veszi be, ez a toplista pedig a 45 év fölöttieknél fordul át a befektetések, a társkeresés és a lakásfelújítás hármasába. A leggyakrabban megszemélyesített szolgáltató tavaly már nem az Amazon, hanem az amerikai posta volt. Érdekes egyébként, hogy a nemek szerinti bontásban is kettősség tapasztalható: a nők kitettsége és fogékonysága is magasabb a férfiakénál, a lépre csalt férfiak veszteségeinek mediánja mégis kétszer magasabb a nőkhöz viszonyítva.
Míg a BBB értelemszerűen nem gyűjt adatokat 18 éven aluliaktól, de az ügynökség szerint a csalók egyre gyakrabban veszik célba a legfiatalabbakat is. Azok közül, akiknek 7 és 18 év közötti gyerekeik vannak, minden hatodik megkérdezett számolt be róla, hogy az elmúlt évben a csalók már őket is megcélozták valamilyen módon – ez pedig érdemi növekedést jelent a 2022-es 11 százalékhoz képest. A romantikus átverések is a 7. helyről az 5. helyre léptek előre, ráadásul az ilyen szélhámosságok áldozatainak már kétharmada számolt be pénzügyi veszteségről (jellemzően valamilyen kriptós lehúzásról), szemben az előző évi 16 százalékkal.
Részletek a BBB 2023-ról szóló jelentésében »
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak