A DoNotPay nevű ingyenes szolgáltatás eddig több százezer esetben összesen 4 millió dollárnyi bírságtól mentette meg a sofőröket, még az amerikai médiahatóság vezetője is lelkesedik érte.

A robotok jelentősége nem az, hogy megkönnyítik a pizzarendelést – írta nemrég Twitter csatornáján Joshua Browder, a DoNotPay néven futó online szolgáltatás tervezője. A 19 éves stanfordi egyetemi hallgató két évvel ezelőtt drótozta össze azt a robot ügyvédet, amely a maga műfajában elsőként ingyenes jogi segítséget nyújt a parkolócédulákkal és gyorshajtási bírságokkal pórul járt sofőröknek, vagy például a késések és kimaradó járatok miatt kártérítésre hajtó utasoknak.

A DoNotPay rendszere egyelőre a londoni és New York-i felhasználók problémáival foglalkozik, és nem is sikertelenül. Az elmúlt két évben az ingyenesen igénybe vehető szolgáltatás eddigi 250 ezer beadványából 160 ezer – vagyis a beadványok közel kétharmada – bizonyult sikeresnek a parkolási bírságok ügyében, ezzel a robot ügyvéd összesen 4 millió dollár körüli összeget spórolt meg a megbüntetett autósoknak. Fontos, hogy szolgáltatás még sikerdíjat sem számol fel senkinek.

Nem intelligens, de azért okos

A DoNotPay robotot sok beszámolóban mesterséges intelligenciának nevezik, ami a front-office képességeit tekintve elég távol áll a valóságtól. A rendszerbe való regisztrációt követően egy minimalista felületen küldhetjük be panaszunkat, amelynek alapján a robot különböző kérdésekkel terelget a megfelelő űrlap felé, hogy végül a szükséges adatok megadását követően egy kész beadványt bocsásson a felhasználó rendelkezésére. Az állítólagos gépi intelligencia azonban ennyire képes, amikor a panaszokat próbálja értelmezni:
 


Ez nem az igazi, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a DoNotPay a bemutatkozáskor azzal henceg, hogy csomó mindenre tud válaszolni, még arra is, hogy törvényes dolog-e lelőni egy borzot. Ha második nekifutásra azonban hajlandóak vagyunk összeszedni magunkat, és igen-uram-nem-uram stílusú beszélgetésbe kezdünk a robottal, akkor már eredményesek leszünk:
 


Az űrlapot ezek után már nem töltöttük ki, de a lényeg, hogy személyes adatainknak, a büntetés azonosításának és a behatárolt körülményeknek – ebben az esetben egy vészhelyzetnek – megfelelő adatok bevitele után jutunk hozzá magukhoz a beadványokhoz, amelyek a fenti statisztika szerint jó eséllyel meg is állják majd a helyüket. Ez még mindig nem a reklámozott AI, de a rendszer hatékonyan reagál a különböző tényállásokra, és elkészíti a megfelelő formájú fellebbezést.

Még a hatóságnak is tetszik (?)

Browder úgy látja, hogy a tilosban parkolókat jó részt igazságtalan vagy aránytalan büntetésekkel sújtják, pedig sokan közülük egyáltalán nem akarják megszegni a szabályokat. Ő maga botcsinálta programozóként akkor állt neki a DoNotPay elkészítésének, amikor 18 éves korában rövid időn belül harminc cédulát gyűjtött be London különböző részein, és sok esetben úgy látta, hogy a szabályok mintha csak az autósokra vonatkoznának, de a helyi hatóságokra már sokkal kevésbé.

A robot ügyvédben nem maga a technológia vagy az összetett funkcionalitás az érdekes, hanem az, hogy a jelek szerint a pizzarendelésen vagy a levélszemét gyártásán túl valóban másra is lehet használni az online robotokat. Browder most egy olyan fejlesztői platformot vizsgál, amelynek alkalmazásához csak jogi ismeretekre van szükség, programozói képességekre viszont nincs. Ezzel aztán bárki elkészíthetne egy hasonló chatbotot, amely a megfelelő területen egyszerű jogi tanácsadást nyújthatna.
 


A DoNotPay közben az amerikai médiahatóság (FCC) vezetőjének figyelmét is felkeltette, aki "internetes Robin Hoodnak" nevezi a robot készítőjét. Ajit Pai szerint a DoNotPay rengeteg pénzt és vesződséget spórol mindenkinek, sőt egy Twitter-üzenetben azt javasolja neki, hogy vegye fel a kapcsolatot az állami-kormányzati mobil fizetések egyszerűsítésén dolgozó, PayIt nevű kansasi startup vállalkozással. Ennek az üzenethez kapcsolódó párbeszéd alapján nem is lesz semmi akadálya.

Cloud & big data

Eladó az óriási genetikai adatbázis, kérdés, ki lesz a vevő és mit kezd vele

A nálunk is ismert 23andMe csődjét követően a tudósok remélik, hogy az új tulajdonos is hozzáférést biztosít nekik a 15 millió korábbi ügyfél genetikai adataihoz. Mások inkább amiatt aggódnak, hogy ki mindenki érdeklődhet még az értékes adatkészlet iránt.
 
Körképünkben áttekintjük, hogy szűkebb és bővebb környezetünkben mit sikerült elérni a digitális gazdaság és életvitel felé vezető úton. Spolier: nem állunk olyan rosszul, mint gondolná, és nem állunk olyan jól, mint szeretné.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.