A vállalat feladná az emberi pénztárosokat és robotkasszákat is nélkülöző Just Walk Out rendszerét, ami a drága hardverek mellett az emberi munkát sem volt képes kiváltani.

Az Amazon nagy reményeket fűzött Just Walk Out nevű technológiájához, melynek révén a vásárlók az árucikkek kiválasztását követően egyszerűen kisétálhatnak a boltokból. A fizetést természetesen így sem ússza meg senki, azonban a vevőknek nem kell megállniuk a pénztárosok vagy az önkiszolgáló kasszák mellett: belépéskor csak leolvasnak egy QR-kódot a telefonos alkalmazásukban, a vásárlás értékét pedig a rendszer automatikusan ráterheli az Amazon fiókjukhoz kapcsolt bankkártyájukra. Azt, hogy melyik vásárló pontosan mit vesz le a polcokról és visz magával, különféle szenzorok és gépi tanuló (machine learning) algoritmusok figyelik, amelyek képesek különböző forrásokból származó, különböző típusú adatok értelmezésére és együttes kezelésére.

A 2016 óta fejlesztett megoldásokhoz a vállalat nagy reményeket fűzött, mivel saját üzletein túl más kereskedőknek is értékesíteni akarta a szupermarketek működését átformáló technológiákat. A rendszerek megjelentek a kiskereskedelmi egységeknél a reptereken, sportlétesítményekben vagy akár kórházakban is, miután pedig 2022 végén az Amazon felhőszolgáltatója, az AWS átvette az üzletet, már nem csak a kiskereskedőket tekintették célcsoportnak. Ehhez képest a mai napig az Amazon Fresh üzletek alig több mint felében telepítették a Just Walk Out rendszert, sőt a The Information riportja alapján arról is döntés született, hogy fokozatosan kivezeti a technológiát. A társaság másfél év után újabb élelmiszerüzletek megnyitására készül, de már másféle megközelítéssel.

Megint emberek voltak a dobozban

A lap keddi beszámolója az Amazon illetékes alelnökét idézi, aki szerint a bevásárlókocsikba ágyazott szkennerek és képernyők (Dash Cart) felé mozdulnak el, ami ugyancsak lehetővé teszi a vásárlás során történő fizetést. Mint kiderült, a Just Walk Out rendszer mostanra inkább teherré vált a vállalat számára: a technológia egyszerűen túl lassú és túl drága volt, ráadásul a hi-tech varázslatokra jellemző módon a hipermodern külsőségek továbbra is az emberi munkaerőre épültek. Hiába tűnt ugyanis teljesen automatizáltnak, a működtetéséhez több mint ezer embert foglalkoztattak Indiában, akik videókat néztek és címkéztek. Más szóval, a pénztárosok feladatait egyszerűen kiszervezték egy olcsóbb helyre, a nyugták kiállítása viszont nehézkesebbé vált ezen a módon.

Amellett, hogy az Amazon újra feltalálta az outsourcing spórolást, kritikák érték azt a gyakorlatát is, amely érzékeny adatok egész tömegét gyűjti össze a vásárlók üzleten belüli viselkedéséről. Tavaly a Surveillance Technology Oversight Project nevű fogyasztóvédelmi csoport például már egy bírósági keresetet is benyújtott az Amazon ellen, amelyben azzal vádolta a céget, hogy ügyfeleinek adatait azok tájékoztatása nélkül, haszonszerzés céljából értékesíti a Starbucksnak. Mivel az Amazon agresszív nyomulása eddig nem volt kifizetődő a fizikai élelmiszerboltok területén, ahol a vállalat még mindig nem rúg labdába a Walmart, a Costco vagy a Kroger szupermarket-láncok mellett, a drága megoldások kivezetése a kommentárok alapján egy új amazonos offenzívát vetít előre.

(kép: amazon.jobs)

Piaci hírek

Hadat üzennek a Wikipedia szerkesztői az MI-szennyezésnek

Programot indítottak a Wikipédia védelmében a félrevezető, mesterséges intelligenciával generált információval szemben, ami általában is egyre nagyobb mértékben károsítja az online információs teret.
 
Hirdetés

A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött

A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.

A probléma szorosan összefügg a felhő miatt egyre népszerűbb mikroszerviz architektúrák és webalkalmazások, pontosabban a használatukhoz szükséges API-k terjedésével.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.