Az Amazon nagy reményeket fűzött Just Walk Out nevű technológiájához, melynek révén a vásárlók az árucikkek kiválasztását követően egyszerűen kisétálhatnak a boltokból. A fizetést természetesen így sem ússza meg senki, azonban a vevőknek nem kell megállniuk a pénztárosok vagy az önkiszolgáló kasszák mellett: belépéskor csak leolvasnak egy QR-kódot a telefonos alkalmazásukban, a vásárlás értékét pedig a rendszer automatikusan ráterheli az Amazon fiókjukhoz kapcsolt bankkártyájukra. Azt, hogy melyik vásárló pontosan mit vesz le a polcokról és visz magával, különféle szenzorok és gépi tanuló (machine learning) algoritmusok figyelik, amelyek képesek különböző forrásokból származó, különböző típusú adatok értelmezésére és együttes kezelésére.
A 2016 óta fejlesztett megoldásokhoz a vállalat nagy reményeket fűzött, mivel saját üzletein túl más kereskedőknek is értékesíteni akarta a szupermarketek működését átformáló technológiákat. A rendszerek megjelentek a kiskereskedelmi egységeknél a reptereken, sportlétesítményekben vagy akár kórházakban is, miután pedig 2022 végén az Amazon felhőszolgáltatója, az AWS átvette az üzletet, már nem csak a kiskereskedőket tekintették célcsoportnak. Ehhez képest a mai napig az Amazon Fresh üzletek alig több mint felében telepítették a Just Walk Out rendszert, sőt a The Information riportja alapján arról is döntés született, hogy fokozatosan kivezeti a technológiát. A társaság másfél év után újabb élelmiszerüzletek megnyitására készül, de már másféle megközelítéssel.
Megint emberek voltak a dobozban
A lap keddi beszámolója az Amazon illetékes alelnökét idézi, aki szerint a bevásárlókocsikba ágyazott szkennerek és képernyők (Dash Cart) felé mozdulnak el, ami ugyancsak lehetővé teszi a vásárlás során történő fizetést. Mint kiderült, a Just Walk Out rendszer mostanra inkább teherré vált a vállalat számára: a technológia egyszerűen túl lassú és túl drága volt, ráadásul a hi-tech varázslatokra jellemző módon a hipermodern külsőségek továbbra is az emberi munkaerőre épültek. Hiába tűnt ugyanis teljesen automatizáltnak, a működtetéséhez több mint ezer embert foglalkoztattak Indiában, akik videókat néztek és címkéztek. Más szóval, a pénztárosok feladatait egyszerűen kiszervezték egy olcsóbb helyre, a nyugták kiállítása viszont nehézkesebbé vált ezen a módon.
Amellett, hogy az Amazon újra feltalálta az outsourcing spórolást, kritikák érték azt a gyakorlatát is, amely érzékeny adatok egész tömegét gyűjti össze a vásárlók üzleten belüli viselkedéséről. Tavaly a Surveillance Technology Oversight Project nevű fogyasztóvédelmi csoport például már egy bírósági keresetet is benyújtott az Amazon ellen, amelyben azzal vádolta a céget, hogy ügyfeleinek adatait azok tájékoztatása nélkül, haszonszerzés céljából értékesíti a Starbucksnak. Mivel az Amazon agresszív nyomulása eddig nem volt kifizetődő a fizikai élelmiszerboltok területén, ahol a vállalat még mindig nem rúg labdába a Walmart, a Costco vagy a Kroger szupermarket-láncok mellett, a drága megoldások kivezetése a kommentárok alapján egy új amazonos offenzívát vetít előre.
(kép: amazon.jobs)
A japán bölcsesség ereje: emberség a technológiai megoldások mögött
A globális válság súlyosan érintette az office piacot, ami a GLOBAL-UNION Kft. tevékenységét is veszélybe sodorta. A 100 százalékos magyar tulajdonban álló vállalat azonban a nehézségek közepette is megőrizte optimizmusát, és következetesen a legjobb döntéseket hozta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak