A Google-t birtokló Alphabet legújabb üzleti jelentése ismét csak rekordok döntögetéséről szólt. A technológiai óriás még a vérmes elemzői jóslatoknál is nagyobbat kaszált.

Hol van már a tavalyi hó? Egy évvel ezelőtt az Alphabet pénzügyi beszámolójánál annak is extázisba esve tapsoltak a befektetők, hogy a Google-t is birtokló cégcsoport növekedése a vártnál kisebb mértékben lassult. Az elmúlt 12 hónap tapasztalatai és a most nyilvánosságra hozott 2021-es első negyedéves adatok alapján bátran kijelenthetjük, hogy a kezdeti félelmek ellenére a keresőóriás csak nyert a koronavírus okozta felforduláson. Ráadásul nem is kicsit.

Mint az őrült, ki letépte láncát

Az Alphabet teljes bevétele az első három hónap alatt meghaladta az 55,3 milliárd dollárt. Ez önmagában is megsüvegelendő, ám az éves szinten 34 százalékos erősödés még komolyabbnak hat annak fényében, hogy a Wall Street bölcsei előzetesen "csak" 25 százalékos ugrást prognosztizáltak. Érdemes kiemelni azt is, hogy ez az 55,3 milliárd dollár a vállalat történetének második legnagyobb forgalmú periódusát jelenti, aminél eddig egyedül a tavalyi évzárás hozott többet. Az ünnepi szezon viszont hagyományosan erősebb szokott lenni a vállalatnál, így a mostani kezdés különösen komoly teljesítményt jelent.

A pozitívumok azonban a bevételsornál nem állnak meg. Például az üzemi eredmény szintjén az Alphabet a forgalom növekedésénél is meredekebb fejlődést tud felmutatni. A most elért 16,4 milliárd dollár több mint kétszerese a tavaly ilyenkor realizált 8 milliárdnak. Ennél pedig már csak a nettó profit néz ki jobban. A tiszta nyereség ugyanis a 2020-as 6,8 milliárdról majdnem 18 milliárdra ugrott. (Igaz, ehhez az is kellett, hogy a cégcsoport alaptevékenységeihez nem kötődő egyéb befektetései jelentős, közel 5 milliárd dolláros pozitívummal zárjanak.) 

 

Alphabet 2021/Q1, pénzügyi eredmények
Infogram

 

Ami a vállaltcsoport különböző részlegeit illeti, természetesen továbbra is a hirdetésekhez kötődő szolgáltatások viszik a prímet. A teljes forgalomból mintegy 44,7 milliárd dollár innen érkezett, azaz a bevételi torta nagyjából 80 százalékát adják a reklámok. Ezen belül kifejezetten jól teljesített a YouTube. A cég videomegosztós platformja 6 milliárdot szorgoskodott össze, ami másfélszerese az egy évvel ezelőtt elért összegnek.

Kövéredő felhő

A kiemelten kezelt cloudos üzletág szintén rekordról tudott beszámolni. A vállalat itt 4 milliárd dollárt tudott kiszámlázni három hónap alatt, ami több mint 40 százalékos ugrás az egy évvel korább szűk 2,8 milliárdhoz viszonyítva. A részleggel kapcsolatban viszont ennél is fontosabb megemlíteni, hogy sikerült jelentősen csökkenteni a működési veszteséget. A Google Cloud ugyan még mindig közel 1 milliárd dollárnyi tehertételt jelent a cégcsoportnak, ám egy évvel ezelőtt ugyanezen a soron 1,7 milliárdos mínusz csúfoskodott.

Ha már a pénzégetésnél tartunk: az Other Bets kategóriába sorolt tevékenységek (például az önvezetési rendszeren dolgozó Waymo, vagy az egészségügyi fejlesztésekben érdekelt Verily) továbbra is nagyjából 1,1 milliárdjába kerülnek a cégóriásnak negyedévente, de apró pozitívum, hogy a tavaly realizált 135 milliós, Alphabet-szinten jelentéktelen forgalmat idén már 200 millió közelébe sikerült felpumpálni.

Piaci hírek

Egyre kevésbé férnek hozzá az MI-fejlesztők a létfontosságú adatokhoz

A tartalomszolgáltatók sorra vezetik be a korlátozásokat az általuk közölt anyagok felhasználására, miközben a mesterséges intelligencia egyre többet követelne magának.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.