A szervezett városnézéseket és egyéb szabadidős programokat kínáló GetYourGuide közel 200 millió dollár friss tőkéhez jutott. Az új befektetés 2 milliárdra értékeli a pandémia alatt megbénult berlini startupot.

Úgy tűnik, a nehéz gazdasági helyzet sem töri kedvét az embereknek, és aki teheti, utazik, világot lát. Erre enged következtetni legalábbis az a befektetési kör, amelyet éppen most hajtott végre a GetYourGuide (GYG). A vállalkozás tulajdonképpen a vezetett turistaprogramok Airbnbje, azaz egy olyan felület, ahol egy adot régióra szűrve sokféle amatőr és profi szolgáltató programja közül válogathatnak könnyen és kényelmesen az érdeklődők.

A berlini székhellyel működő cég ma jelentette be, hogy 194 millió dollárnyi friss tőkéhez jutott (részben közvetlen befektetés, részben hitelkeret formájában), amit többek között piacbővítésre, helyi kínálatának szélesítésére, illetve egyéb technikai fejlesztésekre kíván fordítani. A jelenleg is mintegy 16 ezer partnerrel dolgozó startup ezzel stabil helyett váltott az unikornisok mezőnyében, mivel az új befektetési kör 2 milliárd dollárra taksálja a vállalkozás értékét. A legutóbbi forduló még 2019-ben volt, amikor közel 500 millió dollár érkezett az akkor 1 milliárdra értékelt GYG-hez.

A Bloomberg témával kapcsolatos beszámolója kiemeli, hogy mindez két szempontból is ellentmond a mostanában tapasztalható folyamatoknak. Egyrészt ugyanis a végfelhasználókat célzó startupok rendkívül nehezen jutnak friss tőkéhez, mivel a befektetők nagyon óvatossá váltak a világgazdaságban uralkodó negatív hangulat miatt. Utóbbiból következik a másik trend, hogy ezeknek a vállalkozásoknak az aktuális értékelése jellemzően elmarad a néhány évvel ezelőtti, "rózsaszín" becslésektől. 

Régi áru új köntösben

A GetYourGuide egy érdekes koncepció mentén kezdte meg működését még 2008-ban. Az ötlet az volt, hogy egy régi, sokak által már idejétmúltnak tartott attrakciót, a csoportos turistaprogramokat, idegenvezetést átcsomagolják "élményekké", amelyeket könnyedén meg lehet találni és le lehet foglalni egy mobilos alkalmazáson keresztül is, ami együtt az eredményezi, hogy a fiatalabb generáció tagjai is megjelennek az ügyfelek között.

Az ötlet bevált, a német startup gyors és látványos terjeszkedésbe kezdett, amit a már említett 2019-es, SoftBank által vezetett 484 millió dolláros befektetői kör is visszaigazolt. Ám alig néhány hónappal a sikeres tőkebefektetés után beütött a tragédia. A koronavírus megjelenése gyakorlatilag egyik napról a másikra nullázta le teljesen a forgalmat.

Kibekkelték

A cégvezetés azonban eltökélt maradt. Úgy kalkuláltak, hogy a pandémia alapvetően nem fogja megváltoztatni az utazási szokásokat (ellentétben mondjuk a távmunkával, ami a Covid után sem szorult vissza teljesen), így csak ki kell bekkelni azt a nagyjából 8-10 hónapot, amíg dühöng a járvány. Mint kiderült, az időtávot lényegesen alulbecsülték, az alapgondolat viszont helyesnek bizonyult.

A GYG 2020-ban igyekezett a lehetőségek szerint "egyben tartani magát". Például a dolgozói állományból csak 20 százalékot faragtak le. A szűkösebbnél is szűkösebbnek bizonyuló nagyjából két évet pedig a 2019-ben források felégetésével tudták kibekkelni. Bár a befeketetők nyilván nem erre adták első szándékból a pénzt, de a stratégia végül kifizetődni látszik.

A vállalat közlése szerint az idei első negyedévben négyszer több foglalást bonyolítottak platformján, mint 2019 azonos időszakában (azaz a Covid-korszak előtti utolsó évben). Erre és még többre szükség is van ahhoz, hogy a GYG termőre forduljon, mivel a cég vezetőjének óvatosan optimista nyilatkozata alapján a vállalat "a nyereségesség felé vezető úton" jár számos nagy piacán.

A telefon csak a foglalásra való

Érdekes módon ez az út egyelőre nem tartalmaz terveket a paletta bővítésére a technológiai fejlődéssel lehetővé vált új szórakoztatási formákkal. Azaz a kínálatban nem lesznek önvezető- és virtuális túrák, és egyelőre a generatív MI sem kap ilyen téren lehetőséget, mivel az ilyen irányú tesztek nem hozták az elvárt élményszintet (például azért, mert nem szeretnék, ha a kikapcsolódás arról szólna, hogy az emberek a telefonjukat bámulják).

A mesterséges intelligencia azért így sem marad munka nélkül: a cég néhány nappal ezelőtt integrálta keresőjébe a ChatGPT-t, ami a szándékok szerint megkönnyíti majd a felhasználók számára, hogy olyan programokat találjanak, amelyek pontosabban lefedik igényeiket, érdeklődési körüket.

Konzumer tech

Egyre kevésbé férnek hozzá az MI-fejlesztők a létfontosságú adatokhoz

A tartalomszolgáltatók sorra vezetik be a korlátozásokat az általuk közölt anyagok felhasználására, miközben a mesterséges intelligencia egyre többet követelne magának.
 
Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

a melléklet támogatója a 4iG Nyrt.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.