Deloitte TMT Predictions 2022: a csiphiány legfeljebb enyhül, de teljes konszolidációra csak 2023-ban számíthatunk.

A Deloitte TMT 2022 Predictions című előrejelzése (a TMT a technology, media, telecommunications hármast takarja) szerint enyhül, de nem szűnik meg a csiphiány 2022-ben, sőt bizonyos félvezetők esetében csak 2023-ban kerülhet erre sor. De vannak jó hírei a Big Four szolgáltatónak: a hiány nem lesz olyan súlyos, mint 2020 őszén vagy ebben az évben, és nem is érint minden termékkategóriát.

2021 közepén típustól függően 20-52 hetet kellett várni a megrendelt félvezetőkre. Egyes iparágakban, például az autóiparban, időszakosan a termelés is leállt, tíz- vagy akár százmilliárdos bevételkiesést okovazott. A Deloitte szerint 2022 végére az átlagos szállítási határidő 10-20 hétre csökken, és 2023 elejére helyreállhat a felvezetőipar egyensúlya.

A csipgyártás egyébként ma már egyszerre üzleti és politikai kérdés. Mint a tanulmány is írja, a gyártók óriási erőket vetnek be, röpködnek a vállalati és állami tízmilliárdok, hogy felnőjenek a kereslethez. De a kockázati tőke is egyre nagyobb perspektívát lát a félvezetőiparban: az előző 15 év átlagához képest 2021-ben és 2022-ben is háromszorosára nőhetnek a szegmensbe áramló befektetések. Az államok célja elsősorban a gazdasági a nemzetbiztonsági kockázatok csökkentése, ezért az USA, az EU és Kína is a lokális gyártási kapacitásait szeretné növelni.

PC, adatközpont, autó

A csiphiány hátterében az elemzés szerint egyszerűen a túl gyors keresletnövekedés áll. A világjárvány felgyorsította a digitális transzformációt, ami egyik pillanatról a másikra növelte az eszközigényt. De nem a fogyasztói eszközök piaca a fő hajtóereje a keresletnövekedésnek, hanem professzionális, vállalati szükségletek.

Például előre nem látható mértékben nőtt a PC-k iránti kereslet: a világjárvány miatt a PC-eladások 2021 első negyedévében 50 százalékot meghaladó mértékben nőttek, a második és a harmadik negyedévben pedig elsősorban az alkatrészhiány miatt lassult le a piac bővülése. A felhős adatközpontokba vásárolt csipek piaca 30 százalékkal nőtt, és a Deloitte legfeljebb a kereslet enyhe csökkenésével számol 2022-re.

Az autóiparnak is nőtt a csipigénye. 2010-ben átlagosan 300 dollár értékű mikrocsipet szereltek egy autóba, 2022-ben várhatóan több mint 500 dollárnyit. Ez azt jelenti, hogy csak az autóipar generálta félvezetőpiac értéke meghaladja majd a 60 milliárd dollárt. Ezt az ágazatot sújtja a legjobban a hiány, még mindig túl hosszúak az átfutási idők, és sok autógyártó csökkentett kapacitással dolgozik.

Mint a tanulmány írja, az autóipar azért van különösen nehéz helyzetben, mert a teljes ellátási láncot érinti a probléma. A legtöbb ellátási lánc alapvetően a gazdaságosság (költséghatékonyság) mentén szerveződik, ám emiatt törékeny is. Egy bonyolult ellátási láncban, amely nem teljesen transzparens minden résztvevő számára, illetve nincs valós idejű kommunikáció a beszállítói szintek között, hamar ki tud alakulni az ún. ostorcsapás-effektus (bullwhip effect). Ez azt jelenti, hogy minél feljebb haladunk az ellátási láncban, a lánc végén jelentkező keresleti-kínálati ingadozás a végfelhasználónál már nagy kilengéseket fog mutatni. (A problémáról itt olvasható egy alapos tanulmány pdf-ben.)

Emellett két olyan ágazat lesz, amely várhatóan erős keresletet generál 2022-ben. Az egyik az egészségügy, mert a szabályozó hatóságok több országban is engedélyeznek olyan konnektivitásra épülő diagnosztikai, monitorozó és gyógyító eszközöket (pl. különböző intelligens tapaszok), amelyek százmilliós nagyságrendben készülnek és igényelnek ekkora mennyiségben valamilyen csipet. A kapcsolatban egyelőre a wifi lesz a nyerő, a Deloitte szerint 2022-ben 2,5 milliárd Wi-Fi 6-os eszköz talál gazdára, míg 5G-s eszközből csak 1,5 milliárd.

A másik a mesterséges intelligencia (MI): a Deloitte előrejelzése szerint a gépi tanuló rendszerekhez fejlesztett speciális csipek iránti kereslet átlagosan évi 50 százalékkal is nőhet az elkövetkező pár évben. Ráadásul ezeknek a csipeknek a többségét csak a legmodernebb gyártási technológiával lehet előállítani

Szigor várható a mesterséges intelligencia szabályozásában

Ami az MI-t illeti, 2022 a viták éve lesz a Deloitte szerint. A törvényhozók jellemzően szisztematikusabb szabályozásra törekszenek, de jövőre legfeljebb a további vitákat mederbe terelő javaslatok készülnek el, és még évek telhetnek el a szabályozási tervekből törvények lesznek. Az USA-ban és az Európai Unióban is vannak már tervezetek. Az sem elképzelhetetlen, hogy a joghatóságok az MI egyes részterületeit megpróbálják generálisan tiltani (az Unióban ilyen például az arcfelismerés).

Jelenleg az a szabályzók célja, hogy minimalizálják az MI modellek elfogult és igazságtalan döntésének lehetőségét. Egyes vélemények szerint ezt a betanításukhoz használt adatok minőségével lehetne megoldani. Az EU is így gondolkodik, amikor a tervezetében megköveteli. hogy a tanítási, validálási és tesztelési adatállományoknak relevánsnak, reprezentatívnak, hibamentesnek és teljesnek kell lenniük. A Deloitte szerint azonban a hibamentesség és teljesség előírása nem biztos, hogy teljesíthető feltétel.

A teljes előrejelzés itt érhető el.

Piaci hírek

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.