Csak az idén. És erre még egyszeri költségek is jönnek az ellátási lánc átszervezéséből vagy a biztonsági készletek újjáépítéséből.

Az egész évben tapasztalható csiphiány, ami a termelés visszafogására vagy akár felfüggesztésére kényszerítette az autógyártókat, akár 100 milliárd dolláros bevételkiesést okozhat a teljes iparágban 2021 során – derül ki a KPMG jelentéséből. Mindezt összefüggésbe helyezi, hogy a teljes piac értékét ebben az évben 2,1 billió dollárra becsülik, vagyis a 100 milliárdos kiesést ebből kell leszámítani; bár hatalmas összegról van szó, a globális forgalom így is látványosan növekszik, amennyiben a koronavírus-járvány által meghatározott 2020-as évben 1,65 billió dollárra esett vissza.

Ahogy korábban írtuk, az ellátási láncok problémái a legnagyobb márkákat is arra kényszerítették, hogy időlegesen leállítsák a gyártást, esetenként pedig a hiányzó komponensek nélkül építsék össze az új autókat, amelyeket aztán bizonytalan ideig tárolniuk kell az új alkatrészekre várva. A digitalizálódó autóipar a keresleti oldalon a konzumer számítástechnikai piac közvetlen versenytársává vált, miközben az előző év végéig az új autókra leadott megrendelések száma is magasabb lett, mint amivel a világjárvány kirobbanásakor számoltak.

A KPMG szerint mindez különböző események igen szerencsétlen együtthatásának eredménye, amelyben a COVID-19 csak fontos, de nem kizárólagos szerepet játszik. Maga a csiphiány pedig nem csak az idén, de még jövőre is bőven érezteti majd a hatását, miután az autógyártók nem alternatív beszállítókat sem találnak könnyen, mert azok sem rendelkeznek megfelelő kapacitásokkal a hirtelen támadt kereslet kielégítéséhez. Legutóbb az Intel vezérigazgatóját idéztük, aki szerint az is simán elképzelhető, hogy az egyensúly csak évek múlva fog helyrebillenni.

A változások is felgyorsulnak

Az autóipari vállalatoknak először is óriási felhalmozódott megrendelés-állományt kellene kielégíteniük, miközben egy-egy relatíve olcsó komponens hiánya azzal jár, hogy fel kell függeszteniük az akár több tízmillió forintos járművek gyártását. Bár hasonló helyzet más iparágakban is tapasztalható, a KPMG adatai alapján messze a járműipart sújtják legjobban a fennakadások: miközben ez az ágazat nagyjából a megrendelések 10 százalékát jegyzi a félvezetőpiacon, a csiphiány közvetlen hatásainak betudható, 125 milliárd dolláros bevételkiesés 80 százaléka itt csapódik le.

A 100 milliárdos bukta mellett a KPMG arra is felhívja a figyelmet, hogy mindehhez még egy egyszeri, 10-15 milliárdos kiadást is hozzá kell számolni az ellátási lánc átszervezésének, a biztonsági készletek (buffer) újjáépítésének és a jövőbeni extra gyártókapacitások lekötésének nyomán, a keresleti piacon tapasztalható áremelkedések pedig a félvezetőipari komponensek beszerzésének összes költségét is legalább 1-2 milliárd dollárral megtolják. A kiadásokat és a várható veszteséget az autógyártók eközben úgy próbálják enyhíteni, hogy termelésüket és stratégiájukat is a jövedelmezőbb járműplatformokra koncentrálják.

Ezzal a járvány nyomán felmerülő új igényekhez és a kereslet változásához is igazodnak, mivel egyre több fogyasztó tér át az elektromos meghajtású, okosabb és valamilyen szintű autonóm technológiákat felvonultató autókra. Ahogy azt a KPMG tanulmánya is világossá teszi, a járműgyártóknak a jövőben érdemes lenne szorosabb kapcsolatot kialakítani az ellátási lánc fontos (akár második vagy harmadik szintű) szereplőivel is: a magasabb szintű átláthatóság segíthet abban, hogy a problémák már csak akkor jelentkezzenek, amikor túl késő érdemi lépéseket tenni a megelőzésükre, és az sem kizárt, hogy a jövőben maguk az autóipari cégek is befektetnek majd a megfelelő csipgyártó képességek felépítésébe.

Piaci hírek

Nincsenek csodák, a Teslánál is készülhetnek a robotaxik távoli irányítására

Egy álláshirdetésből következtetnek rá, hogy ha beindul a járműgyártó saját szolgáltatása, akkor sem fog senki teljes autonómiával közlekedő Cybercab taxikban utazgatni.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.