Miközben a világban a nulla közelébe esett a turizmus, az online szállásfoglalás egyik legkomolyabb szereplőjét komoly bírsággal sújtotta a magyar hatóság.

Milliárdos nagyságrendű büntetést sosem lehet jókor kapni, de ettől függetlenül keresve se lehetett volna kellemetlenebb időpontra ütemezni a Booking.com üzleti gyakorlatával szemben 2018-ban indult versenyhatósági eljárás lezárását. A közel 25 éve alapított, holland gyökerű társaság ugyanis a koronavírus-járványban egyik leginkább érintett területen, a turizmusban utazik.

Súlyos tétel

A fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt 2,5 milliárd forintos büntetést szabott ki a Booking.com B. V.-re a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A hatóság az internetes szállásfoglaló portál üzemeltetőjét ezen kívül eltiltotta az "agresszív értékesítési módszereinek" folytatásától.

A két év után lezárult vizsgálat [PDF] indoklása szerint a cég kimerítette a tisztességtelen piaci magatartás fogalmát azzal, hogy többek között megtévesztő módon hirdette az ingyenes lemondás lehetőségét egyes szállásoknál, illetve agresszív, pszichés nyomással kényszerítette a kínálatot böngészőkét arra, hogy mihamarabb foglaljanak.

A határozat három pontban foglalja össze a jogszabályoknak nem megfelelő gyakorlatokat. A szolgáltatást hirdető televíziós és internetes reklámokban a vállalkozás különösen hangsúlyozta a szálláshelyek "ingyenes lemondhatóságát". A fogyasztók azonban e lehetőséget számos szálláshely esetében csak időben korlátozottan vehették igénybe, továbbá magasabb árat is fizettek, mint ugyanazért a szállásért "ingyenes lemondás" nélkül, azaz az ingyenesség árát beépítették az érintett szállás díjába.

A második probléma a Booking honlapján és mobilalkalmazásában a foglalási folyamat egészében megjelenő figyelemfelhívó (feltűnő színű, betűméretű vagy egyéb kiemeléssel megjelenített) sürgető tájékoztatásokat tett közzé (pl. „Még 32-en nézik”; „Egyvalaki épp azt fontolgatja, hogy ezen a szálláson foglal”, „Nagyon keresett! Az elmúlt 24 órában 17-szer foglaltak itt” stb.), amelyek azt a látszatot keltik a fogyasztó számára, hogy az általa is keresett szálláshely nagy népszerűségnek örvend, és korlátozottan elérhető. Ez a gyakorlat a GVH szerint pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas, és megzavarja a fogyasztó döntéshozatali folyamatát.

A harmadik, talán legkevésbé lényeges pont az, hogy a vállalkozás nem az elvárható szakmai gondossággal járt el a magyarországi szállásadók ajánlatainak megjelenítésekor a Széchenyi Pihenőkártya kiemelt fizetési eszközként való feltüntetésekor. A fogyasztók ugyanis nem valamennyi, a SZÉP Kártyát elfogadó szálláshely esetében észlelhették azonos módon és helyen e fizetési mód elérhetőségét, ami szintén torzíthatta döntésüket. 

A GVH – figyelembe véve a vállalkozás jogsértéssel érintett, magyar foglalások utáni jutalékbevételét - 2,5 milliárdos összegű versenyfelügyeleti bírságot szabott ki. A bírság kiszabása mellett az első két pontban határidő kitűzésével el is tiltotta a vállalkozást a további jogsértéstől.

A Booking.com a döntésre reagálva természetesen csalódottságának adott hangot. A cég szerint minden, a weboldalukon megjelenő tartalom – beleértve az árak és árazási szabályzat feltűntetését, valamint az egyes szállások szabadon álló elérhetőségét és népszerűségét – azt a célt szolgálja, hogy segítse az ügyfeleiket. A társaság ugyanakkor azt is közölte, hogy továbbra is szoros együttműködésben kíván dolgozni a különböző hatóságokkal a fogyasztók érdekeiért tett fejlesztésekkel kapcsolatban.

A tavalyi summa negyede már megvan

Az utóbbi időben a GVH egyre komolyabb összegű bírságokat szab ki. Tavaly ez összesen 8,3 milliárd forintot tett ki, amiből 3,4 milliárdot versenykorlátozó magatartás miatt, a maradék közel 4,9 milliárdot pedig fogyasztóvédelmi ügyekben rótta ki a hatóság.  A 2019-es "termés" nagyjából a duplája volt a két évvel ezelőttinek. Az emelkedéshez nagyban hozzájárult például a Facebookra decemberben kirótt 1,2 milliárdos tétel (és kb. ugyanebben a témában a Vibert is vizsgálja már a GVH), illetve a nagy telekommunikációs cégekre leadott büntetési sortűz (itt a Vodafone járt a legrosszabbul a maga 1,2 milliárd forintos tételével).

Közösség & HR

Az egész Zuckerberg-birodalomban felcsavarják az MI-t

A Facebooktól a Ray-Ban Meta napszemüvegekig mindenhol munkába áll a közösségi polip nagy nyelvi modelljének harmadik generációja, amely többek között valós időben, gépelés közben generál képeket.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.