Magyar viszonylatban kifejezetten kirívó mértékű büntetést kapott a Vodafone Magyarország Zrt. a Gazdasági Versenyhivataltól (GVH). A megközelítőleg 1,2 milliárd forintra rúgó bírság ismétlődő jogsértés miatt érkezett.
Sokba kerül a 4G-s dicsekedés
A GVH ügyben kiadott sajtóközleménye szerint a Vodafone megalapozatlanul állította piacelsőségét "Európa legnagyobb 4G partnerhálózata" és "Európa legnagyobb 4G hálózata" szlogenjeivel. A vállalkozásnak ezért 1 milliárd 176 millió forintos bírságot kell fizetnie.
A vállalat 2015 szeptembere és 2016 augusztusa között a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G partnerhálózatához!" és a "Csatlakozz Európa legnagyobb 4G hálózatához!" szlogenekkel népszerűsítette szolgáltatását. A hatóság arra jutott, hogy a versenyhivatali eljárás során a szolgáltató nem tudta igazolni, hogy hálózatán keresztül valóban Európa területének a versenytársainál nagyobb része volt elérhető. Ezek alapján a kérdéses hirdetések megalapozatlanul állították a vállalkozás piacelsőségét a szolgáltatás egy lényeges jellemzőjét, a hálózati lefedettséget tekintve, vagyis az érintett állítások a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmába ütköztek.
A GVH a bírság mértékét jórészt azzal indokolta, hogy a vállalkozás az elmúlt tíz évben összesen 12 alkalommal folytatott tisztességtelen, jogsértő kereskedelmi gyakorlatot a fogyasztókkal szemben, és ezek között több piacelsőségi állítás is volt. Érdekes módon egyébként a hatalmas összeg még "kedvezményt" is tartalmaz, hiszen a hatóság bírságcsökkentő tényezőként értékelte a cég önkéntes vállalását versenyjogi megfelelési programjának fejlesztésére.
A Vodafone gyorsan reagált a határozatra és közleményben jelezte, hogy "a legmesszebbmenőkig nem ért egyet a versenyhivatal döntésével és jogorvoslatért bírósághoz fordul".
Gyakori, mégis kirívó eset
Mint ahogy az indoklásban is említik, nem példa nélküli esetről van szó, hiszen a távközlési szolgáltatók gyakran adnak munkát a GVH, illetve a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) munkatársainak. Ami a mostani ügyet kiemeli a korábbi eljárások közül, az maga a büntetés mértéke. Például 2017 januárjában még rekordméretű bírságnak számított a Magyar Telekomra akkor kirótt 600 milliós tétel, amelyet a cég egyébként szintén a 4G-s hálózatával kapcsolatos reklámszlogenek miatt érdemelt ki. A harmadik nagy szereplő, a Telenor tavaly egy 78 milliós csekket kapott nem megfelelő reklámozási gyakorlatáért.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak