Az eNET kutatásai szerint 6,5 milliárdos forgalom, konszolidáció és a módszer töretlen népszerűsége jellemezte a közösségi vásárlás hazai piacát 2012-ben.
A vásárlási modell gyakorlatilag létrejötte óta megosztja a sajtót a tekintetben, hogy mennyire
életképes is az üzleti modell hosszú távon. Éppen ezért övezi meglehetős érdeklődés a hazai piac alakulását is a modell magyarországi megjelenése, azaz 2010 ősze óta.
Ahogy az eNET legújabb, a 2012-es kuponpiacot elemző kutatásáról kiadott összefoglaló (Továbbra is szárnyal az online bónusz/kupon piac) megjegyzi: a kuponos cégek számos új – a neten eddig nem vagy csak nehezen fellelhető – szolgáltatást és terméket tettek elérhetővé, ráadásul nagyon kedvező, sokak számára kihagyhatatlannak érzett áron. Ezeknek köszönhetően a legnagyobb oldalak népszerűsége igen hamar az egekbe szökött, amit csak tetézett, hogy a különböző forgalmi mutatók tekintetében sokáig szoros verseny folyt a piacvezető státuszért.

(A kép nagyítható)
Az első vizsgált teljes évben – 2011-ben – összesen 4,5 milliárd forintos forgalmat bonyolított a piac, tavaly pedig elérte a 6,5 milliárd forintot, azaz közel 45 százalékot nőtt. Az eredményben ráadásul csak az általános kínálattal rendelkező bónuszos/kuponos oldalak értékesítései szerepelnek.
Kevesebb a szereplő, mint egy éve ■ A tavalyi év elején még több mint 100 általános kínálatú szereplője volt ennek a piacnak – ám számuk az év végére 19-re csökkent. Ez a konszolidációs folyamat azonban tovább folytatódhat, hiszen a legtöbb mért adat vonatkozásában (ajánlatszám, eladott bónusz-/kuponszám, árbevétel stb.) egyértelműen látható, hogy a piacot vezető három oldal teljesítménye kiemelkedő a többiekhez képest, ők uralják a teljes piac 70 százalékát.
Ez jól mutatja, hogy ezen a piacon kulcsfontosságúnak bizonyult a piacra lépés időpontja: elsősorban a piacra legkorábban belépő három szereplőnek sikerült ismert márkává válni. Úgy tűnik, ez fontos a kereskedő partnerek meggyőzéséhez, és a vásárlók hatékony eléréséhez. Az eNET kutató szerint éppen ezért a középmezőnynek kevés az esélye a látványos növekedésre.
Más kérdés a specializáció. Az eNET úgy látja, a tavaly nagyot bővülő szállásajánló oldalakat (NemaradjLe, Szállásguru stb.) már nem érdemes együtt kezelni általános kínálatú oldalakkal, ma már azonban helyesebb ezt a speciális területet a szintén dinamikusan bővülő online szállásközvetítői piac részeként értékelni.

(A kép nagyítható)
A legnagyobbak ■ A legnagyobb értékesítők egyenként havi szinten is már több százmillió forintos forgalmat bonyolítottak. 2012-ben a legnagyobb árbevételt a Bónusz Brigád érte el, több mint 2,2 milliárd forintot érő eladott bónusszal, második helyen a Kupon Világ áll, csaknem 1,9 milliárd forintnyi értékesített kuponnal. A dobogó harmadik fokára pedig 2012-ben is a Napi Tipp állhatott fel 426 millió forintos éves forgalommal.
Az eNET által monitorozott cégek 2012-ben összesen mintegy 12 ezer ajánlatot hirdettek meg és több mint egymillió kupont értékesítettek együttesen 6,5 milliárd forint értékben, átlagosan 55 százalékos kedvezménnyel. A kínált szolgáltatások és termékek eredeti ára 11,8 milliárd forint volt, azaz a fogyasztók összességében 5,3 milliárd forintot tudtak spórolni a kuponokkal.
A vásárlók egy átlagos kuponra 12 600 forintot költöttek, ami több mint duplája a 2011 végén mért értéknek, ez pedig a drágább ajánlatok magas száma mellett arra enged következtetni, hogy a vásárlók is egyre tudatosabbak és bátrabban vásárolnak kupont. Az egy ajánlatra vetített átlagos kedvezmény egyébként tavaly sem növekedett érdemben, és 50-55 százalék körül állandósult. Bár 2012-ben nőtt a termékértékesítés aránya, a teljes kuponpiacot egyelőre a szolgáltatások uralják. Az ajánlatok 21 százaléka kínált terméket, de ezek a teljes forgalomnak csupán 13 százalékát adták, ugyanis jellemzően kisebb értékű termékek jelentek meg a kínálatban. Míg a szolgáltatások egy ajánlatra jutó átlagos ára 14 ezer forint volt, addig a termékeké ennek alig fele.

(A kép nagyítható)
A teljes piac 12 ezer ajánlatából 6500 köthető az első három szereplőhöz, ennek 65 százalékát a Bónusz Brigád teszi ki (4200 ajánlat). A 2012-ben meghirdetett összes ajánlat 35 százalékát a Bónusz Brigád, 12 százalékát a Kupon Világ és 8 százalékát a Napi Tipp adta. Az eladások terén is túlsúlyban van az első három cég. Az általuk értékesített 775 ezer kupon az összes értékesítés 72 százaléka.
Az utazási ajánlatokat leszámítva az akciók döntő többsége továbbra is Budapesten vehető igénybe, és mindössze a teljes forgalom 2,3 százaléka származott vidéki nagyvárosokban igénybe vehető szolgáltatásokból. Ez is az oka annak, hogy az egy-egy városra-régióra koncentráló lokális közvetítők egymás után tűntek el a kínálati palettáról. Országos „lefedettséggel” amúgy csak a Bónusz Brigád rendelkezik: tavaly hét nagyvárosban (Debrecen, Győr, Kecskemét, Miskolc, Pécs, Szeged, Székesfehérvár) 930 helyi ajánlattal 43 ezer bónuszt értékesítettek 140 millió forint értékben.