A Juniper Research kedden közzétett kutatása alapján a mesterséges intelligenciára alapuló platformokon keresztül megkötött, fedezet nélküli hitelszerződések értéke már az idén is eléri majd a 24 milliárd dollárt világszerte, ami azonban sehol sincs az öt évvel későbbi szinthez képest. A piackutató előrejelzése szerint ugyanis 2025-ben ugyanez az összeg akár 315 milliárd dollárra növekedhet, több mint 1200 százalékkal haladva meg a 2020-as szintet.
A villámgyors növekedés okát a Juniper Research is abban látja, hogy a pénzintézetek amúgy is igyekeznek kihasználni az MI technológiák lehetőségeit a hitelezési üzletágak működésének átalakításában és áramvonalasításában, ez a folyamat pedig méginkább felgyorsul a világjárvány okozta új körülmények között. A jelentés megállapítja, hogy a hitelezők az MI-modellektől remélnek eredményeket a rossz hitelek leírásának és a hiteltörlesztések felfüggesztésének hatásaival szemben.
Ennek alapján a mesterséges intelligenciának kellene pontosabban felbecsülnie és mérsékelnie a kockázatokat az egyes lakossági vagy üzleti ügyfelek esetében, hogy ennek alapján a hitelezők fenntarthatóbb hitelezési modelleket dolgozzanak ki az újkeletű gazdasági bizonytalanság közepette. A Juniper Research banki MI-ről és automatizációról szóló anyaga egyébként arról számol be, hogy a növekedést egyelőre a lakossági szerződések hajtják, amelyek 2025-ben a mesterséges intelligenciával tető alá hozott ügyeltek teljes értékének 66 százalékát teszik majd ki.
Robotok minden oldalon
Az MI az olyan szolgáltatásokkal együtt biztosíthatja az ügyfelek pénzügyi helyzetének és kockázatainak hatékony felmérését, mint amilyen például a nyílt bankolás (open banking), vagyis amikor az egyes pénzügyi intézmények az ügyfelek engedélyével külső szolgáltatóknak is hozzáférést biztosítanak azok számlatranzakciós adataihoz. A piackutató úgy látja, hogy a most létrehozott MI alapú megoldások a járvány utáni időszakban is hasznosak maradnak, hogy a hitelezők kiterjeszthessék üzletüket az eddig nem megfelően részletes hiteltörténeti adatokkal rendelkező ügyfelekre.
A tanulmány szerint mindez nem csak az új piaci szegmensekbe történő behatolás szempontjából lehet hasznos, de a bankok így redményesebben versenyezhetnek az új generációs fintech szolgáltatásokkal is. Ugyanígy ítélik meg a robot tanácsadókat, vagyis azokaz az MI algoritmusokat, amelyek az ügyfeleknek nyújtanak segítséget befektetéseik kezeléséhez, és amelyek 2025-re akár már 3 ezer milliárd dollár értékű eszközt menedzselhetnek, szemben az idei 500 milliárddal.
A robot tanácsadókról szólva a Juniper Research anyaga kiemeli, hogy az ilyen szolgáltatóknak megérné szoros partnerségre lépni a nagyobb bankokkal. Ez egy óriási és jelenleg nem megfelelően kiszolgált ügyfélkört nyitna meg számukra is, ami a bevételnövekedés mellett alacsonyan tartaná az ügyfélszerzés költségeit.
A mesterséges intelligencia banki front office felhasználásában ma már nem csak az ügyfélazonosítást, de ügyfélminősítést, a hitelbírálatot vagy a biztosítási szerződéseket is számon tartják, nem beszélve a mestersége sintelligenciára épülő chatbotokról, amelyek ugyancsak a magasabb szintű automatizált kiszolgálást támogatják.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak