Nem a hét szűk esztendő jön, de nem is fognak dúskálni forrásokban a CIO-k a járvány után, derült ki egy április végi amerikai kutatásból. A válság után három olyan terület lesz, amire minden CIO-nak nagyobb hangsúlyt kell fektetnie: a költségkontrollra, az üzleti folyamatok újradefiniálásának lekövetésére, valamint az IT és az üzlet közötti új egyensúly megtalálására. Az amerikai eredmények sok ponton mutatnak egyezést a The Register május elején végzett online kutatásával.
Nem csökken számottevően a költségvetés
A vállalati informatika irányítóinak mindössze negyede számol azzal, hogy nagyobb büdzséből fog gazdálkodni a jövőben, 35 százalék viszont úgy véli, kevesebből. A CIO-k decemberi optimizmusa (akkor 59 százalék számított a büdzsé növekedésére, és mindössze 7 százalékuk a csökkenésre) annak ellenére szállt el, hogy a járványhelyzet miatt hozott rapid intézkedések fényesen bizonyították: a digitalizációban elért fejlettségi szint nagyban meghatározta a rendkívüli helyzet kezelésének hatékonyságát is.
A jó hír az, hogy most nincs az a pánikszerű költségcsökkentés, mint ami a 2008-as globális pénzügyi válság nyomán fogta el a vállalatokat. Legalábbis a CIO-k nem számolnak olyan radikális takarékossági intézkedésekkel.
De ha még alapvetően stabil költségvetéssel is kalkulálhat egy informatikai vezető (40 százalékuk nem vár sem pozitív, sem negatív elmozdulást), az sem nyugtathatja meg. A prioritások ugyanis változnak, és az ezzel járó igények kielégítésére nem állnak majd rendelkezésre új források. Ismét első számú elvárása lesz a cégvezetőknek, hogy az IT mindenekelőtt növelje saját operatív- és a cég egészének költséghatékonyságát.
Ez különösen amiatt válik a járvány előtti állapothoz képest hangsúlyosabbá, mert a cégek jelentős részének a beruházási keretét igencsak megterhelte-kimerítette a járványhelyzet kezelése. Sokszor olyan beruházásokat kellett egyik napról a másikra lebonyolítani (pl. a távmunka miatti gépbeszerzéseket), amik csak egy-másfél évre elosztva szerepeltek a tervekben. Így érthető, hogy a válaszadó IT-vezetők 37 százaléka a működési hatékonyság javítását látja a legfontosabbnak, 45 százalékuk pedig a költségkontrollra és a kiadásmenedzsmentre összpontosít.
A folyamatok újradefiniálása jön...
Ugyanakkor a járványhelyzet valamit szépen megmutatott: kényszerhelyzetben, amikor sok (időnként fölösleges, időnként szükséges) megfontolást felülír a gyorsaság iránti igény, óriásit tud javulni az operatív hatékonyság. Egy tárolóegységeket bérbe adó cégnél például a DevOps módszertan segítségével három-négy nap alatt megoldották a távoli szerződéskötést, és kiiktatták a papíralapú ügyintézést. Hiába tudták ennek előnyeit, és tervezték évek óta a váltást, békeidőben féltek felrúgni a jól bevált folyamataikat.
És ha már folyamatok. A válság minden területet érintett, ami a vállalati vezetőket – köztük az IT-vezetőket – a folyamatok újradefiniálására készteti. Míg tavaly szeptemberben még csak a válaszadók 13 százalékának terveiben szerepelt ez fontos területként, most már 36 százaléknak.
Szintén a folyamatokat érinti a távoli munkavégzés. A legtöbb CIO azzal számol, hogy a munkaerő már nem fog visszatérni a járvány előtti arányban az irodákba. Ennek azonban hosszabb távon elég sok következménye lesz, olyan is, ami a jelenlegi – lényegében rendkívüli – helyzetben annyira nem tűnik fel. Más lesz például a kockázatkezelés és a megfelelőségvizsgálatok feladata, ráadásul úgy, hogy még nem is látszanak pontosan az új problémák.
Az viszont egyértelműen kiderült: a távmunka lehet jó is, véli a válaszadók több mint 70 százaléka. 37 százalékuk pedig azt mondta, hogy a felső vezetői szintről kifejezetten azt az utasítást kapták, hogy javítsák a távmunka-körülményeket (lényegében a felhasználói élményt). A szervezetek ugyanis az irodabérleti költségek csökkentésében komoly megtakarítási lehetőséget is látnak.
Ahhoz azonban, hogy ezt hosszú távon hatékonyságcsökkentés nélkül lehessen továbbvinni, nem elég megteremteni a távmunka technikai (infrastruktúra, technikai támogatás stb.) feltételeit, hanem magát az irányítást is át kell alakítani. Ehhez a vezetők részéről viszont új soft skillekre lesz szükség.
Új egyensúlyt kell találni IT és üzlet között
Rövid távon a helyzetük stabilizálására koncentrálnak a vállalatok. A két fenti irányon túl jelenleg kevesebb figyelem jut a távlati üzleti célok és az IT-stratégia összehangolására – az informatikai vezetők mindössze negyede fókuszál erre –, de hosszabb távon mégis csak ez lesz majd a legfontosabb. Az az általános elv ugyanis továbbra sem veszítette érvényét, hogy a szervezetek sikeressége az IT és az üzlet integrált partnerségén áll vagy bukik. Az automatizálás és a digitális átalakítás ugyanis felértékelődik (a távmunkát és a folyamatok átalakítása is ezt bizonyítja).
A 2008 után bekövetkező recesszió nagyon sok új innovációt hozott. Azok a vállalatok, melyek képesek voltak innovációval reagálni az akkori helyzetre, nagyot nyertek. A CIO-k szerint most is hasonló a helyzet: keresni kell azokat a lehetőségeket, melyek ismét nyerő helyzetbe hozzák a vállalatokat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak