Tízből hét informatikai szakember azt nyilatkozta, hogy szervezeténél legalább annyit, ha nem többet költenek IT-re a koronavírus okozta válsághelyzetben, mint korábban.
Hirdetés
 

Bár reprezentatívnak semmiképpen nem mondható, frissessége és globális elérése miatt érdemes átböngészni a The Register április 9-től május 4-ig futott online kutatásának eredményeit. A kérdőívezés célja az volt, hogy felmérjék, a vállalatok informatikai feladatai, költései, prioritásai miként módosultak a világjárvány kitörését követően.

Összesen 2280 informatikai szakember reagált a brit lap kezdeményezésére, a résztvevők pedig a világ minden táját és a céges hierarchia több szintjét is lefedték. Földrajzi eloszlás tekintetében a többség (57 százalék) az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát felölelő EMEA régiót képviselte, a negyedük Észak-Amerikában, 15 százalékuk pedig Ázsiában dolgozik. A válaszadók nagyjából hatoda CXO-szintű beosztásban van munkahelyén.

Más pozíció, más feladatok

A kutatás egyik szelete azt firtatta, milyen feladatokat hozott a koronavírus elterjedése. A válaszokból szépen kirajzolódik, hogy a szervezetek különböző szintjein dolgozók mennyire más-más elemére koncentráltak az informatikának. A legfelsőbb körökben elsősorban a biztonsági kérdések, a munkatársak otthoni munkavégzéséhez szükséges eszközök biztosítása és a hálózati infrastruktúra újragondolása volt terítéken, míg "lentebb" a konkrét végfelhasználói modellek kiválasztásával, beüzemelésével, képzéssel és a munkavégzéshez szükséges cloudos megoldások élesítésével teltek a napok.

 

A krízis kirobbanása után ezekkel a témákkal foglalkoztak kiemelten a különböző szintű válaszadók
(forrás: The Register)


Amennyire szórnak a fenti oszlopok színei, annyira egységes ugyanez, ha vállalatméret szerinti bontásban nézzük a válaszokat. A kisebb cégek és az óriásvállalatok esetében egyaránt a munkavállalok eszközzel való ellátása, a hálózati infrastruktúra biztosítása volt a két legfontosabb projekt. Ezeket megosztott harmadik helyen követte a biztonság és a cloud.

Nem vesznek vissza

A kutatás legérdekesebb részének az informatikai büdzsékre vonatkozó válaszok tűnnek. Ezekből ugyanis egyáltalán nem az a világvége-hangulat árad, mint ami a nagy kutatócégek legfrissebb előrejelzéséből kirajzolódik. A legtöbb helyen nemhogy nem vettek vissza az IT-hez köthető kiadásokból, de sok szervezetnél még rá is tettek pár lapáttal.

 

Informatikai költések alakulása a válságban vállalatméret szerint
(forrás: The Register)

 

A válaszadók mindössze tizede nyilatkozott költségcsökkentési intézkedésekről, miközben nagyságrendileg háromszor annyian voltak azok, akiknek cégénél felhízlalt büdzsével igyekeznek megoldani a járvány jelentette problémákat. Az informatikai szállítók számára különösen örömteli lehet az, hogy a költségek visszafogására leginkább a kisvállalkozásoknál kényszerültek, míg például az 1000 és 5000 közötti létszámmal működő nagyvállalatok fele jelentett költségnövekedést.

A Microsoftra lehet számítani

Említést érdemel még a kérdőív egy speciális kérdése is, amelyben azt firtatták, hogy a válságban melyik informatikai cég megoldásai bizonyultak a legértékesebbnek. Itt elsöprő többséggel végzett az élen a Microsoft. Redmond rendkívül széles portfóliójára gondolva ugyanakkor ez nem akkora meglepetés, hiszen az online elérhető irodai alkalmazásoktól a csoportmunka-eszközökön át az Azure-ig rengeteg "kapcsolódási pont" említhető.
 

A válságban leginkább hasznosnak bizonyult szállítók említési gyakoriság és vállalatméret szerint
(forrás: The Register)

 

A The Registernek válaszoló szakemberek ugyanakkor láthatóan nem riadtak vissza a Zoom használatától sem. A néhány hónappal ezelőtt szinte alig ismert videokonferencia-alkalmazás úgy nőtt a harmincszorosára, hogy közben több helyről is éles kritika érte hiányos biztonsági funkciói miatt, és számos szervezetnél konkrétan tiltólistára került.

Piaci hírek

Le kell-e mondani a távmunkázóknak a céges karrierről?

Ha valaki nem szeretne élete végéig a céges hierarchia alján maradni, nehéz helyzetben lesz, ha a távmunkát választja – vélik egyes szervezetfejlesztési szakértők.
 
A biztonság kiszervezéséhez komoly bizalmi tőke kell, ami lassan épül fel, de tartósabb is, mint a betyárbecsület.

a melléklet támogatója a Euro One

Hirdetés

Így érdemes kialakítani a biztonságfelügyeletet

A jó példákért nem kell messze menni. Az alábbiakban csupa magyarországi bevált gyakorlat következik.

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Mi köze az IBM licencszerződések apró betűs kitételeinek ahhoz, hogy a Microsoft Windows Server 2008 életciklusának végéhez ér? Rogányi Dániel (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.