Az Apple néhány hete jelentette be, hogy múlt év végén új rekordot állított be alkalmazásáruházában az egy napra eső forgalom tekintetében. Az App Store 1,42 milliárd dollárnyi bevételt termelt a karácsonytól szilveszterig tartó időszakban, ezen belül pedig az év utolsó napján 386 millió dollárnál állt meg a számláló. A beszámolók ebben az esetben is kiemelték, hogy ez már bőven nem csak a külső fejlesztők programjaiból és szolgáltatásaiból származik, hanem jelentős részben az Apple-höz kötődő előfizetésekről és szoftverekről van szó, amelyekből a vállalat közvetlen módon részesül.
Az utóbbi időben az Apple-lel kapcsolatban mindenki a cég termékportfóliójának diverzifikálását tárgyalja, amelynek természetesen az alkalamzásáruház is fontos része, de ide tartoznak az elektronikai kiegészítők, a zene, a játékok, a videózás vagy a saját hitelkártyára épülő bevételi csatornák is. A szolgáltatásokból származó bevétel növekedése, illetve az egyes szegmensek súlyának átrendeződése még az összbevétel alakulásánál is jobban érdekelte a befektetőket: bár a forgalom folyamatosan növekszik, az üzlet gerincét adó iPhone-ok eladása és esetenként a cég profitja is laposodik.
Az elmúlt években ugyanis az iPhone adta negyedévről negyedévre a társaság bevételeinek 60-70 százalékát, az okostelefon-piac lassulása miatt mindenki a szolgáltatásokból (Apple Music, Apple Pay, iTunes, App Store, iCloud, Apple Care stb.) származó bevételek alakulását figyeli. Ezek már 2018 elején túlnőtték például a Mac gépek vagy az iPad tabletek forgalmát, és azóta folyamatosan a cég második legnagyobb üzletágának tekinthetők. A kérdés mindig az, hogy a szegmens milyen gyorsan növekszik, amire erre eddig nem is lehetett panasz.
Mégis az iPhone marad a fejőstehén
A "Wearables, Home and Accessories" üzletág már a tavalyi harmadik negyedévben akkorára nőtt, hogy önmagában befért volna a Fortune 200-as cégek listájára, közben ugyanez a negyedév volt, amikor az iPhone-ok eladása hétéves negatív rekordot döntött. A trend azonban időközben megfordult, és a negyedik negyedévben az Apple-márkás okostelefonok figyelemreméltóan jól teljesítettek, a tavaly decemberig tartó első 2020-as pénzügyi negyedévben pedig új csúcsot állítottak be, amennyiben majdnem 56 milliárd dollárral járultak hozzá az Apple 91,8 milliárdos (szintén rekord) forgalmához.
Amíg korábban az iPhone-nal kapcsolatban negatívumként merült fel, hogy az 5G-s iPhone-modellek 2020-ra tervezett bemutatásáig mindenki langyos eredményekre számított az okostelefonok eladásaiban, most mindenki azt próbálja elképzelni, hogy ilyen alapokon mekkora kasza lesz az említett 5G-s készülékek megjelenése. Természetesen a szolgáltatások vagy a hordható elektronikai eszközök bevételei a legutóbbi három hónapban is gyorsan növekedtek, az elemzők már elképesztően magasra lőtték be az új árfolyamcélokat, messze meghaladva a részvények jelenlegi, bőven 320 dollár fölötti értékét is.
Az Apple piaci kapitalizációja mindennek nyomán már az 1500 milliárd dollárt közelíti. Az előző év második felében debütáló olyan szolgátatások, mint az Apple Card hitelkártya, az Apple Arcade játékos előfizetések vagy az Apple TV+ video streaming, egyelőre inkább a felhasználói tábor növelésében jeleskednek, de ez ad majd alapot a későbbi, egyre komolyabb bevételeknek is. Maga az iPhone az első pénzügyi negyedévben ismét a vállalat összes forgalmának 61 százalékát adta; így a társaság valószínűleg még jó ideig építhet a hosszú idejeg meghatározó bevételi központjára, és egyelőre azok a hangok is elhallgattak, amelyek az okostelefon lehetőségeinek kimerüléséről szóltak, és a következő meghatározó informatikai platform mibenlétét találgatták.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak