A Gartner szerint még öt év múlva is a teljes piac egészen kicsi szeletkéjét jelentik majd az új kijelzővel szerelt mobilok, a jobb eredményekhez túl sok akadályt kellene párhuzamosan legyőzniük.

A kettéhajtható kijelzővel épített tablet-telefon-hibridek legelső, kereskedelmi terméknek tekinthető modelljeit az előző év végén mutatták be. A nagy márkák nyilván lehetőséget látnak benne, hogy az új konstrukció ismét felkeltse a fogyasztók lelkesedését és fellendítse a mobil eszközök stagnáló forgalmát, erre azonban a hajtogatható telefonok első generációja még biztosan nem lesz képes – legalábbis ez ellen szól a kiforratlan technológia és a készülékek elképesztően magas ára.

A gyártók ennek ellenére bizakodnak: a Huawei végfelhasználói szegmensért felelős igazgatója szerint például két éven belül már a cég csúcsmodelljeinek legalább felét ezzel a technológiával építik majd. Azzal persze a Huaweinél is tisztában vannak, hogy az első körben belőtt, 2600 dollár körüli árakkal nem lehet nagyot alkotni, de úgy látják, hogy két év múlva már a gyártási költségeket is le tudják szorítani arra a szintre, ahol a vállalat csúcstelefonjai jelenleg is mozognak.

A piackutatók ezt is kikutatják

Mi sem természetesebb, mint hogy a piackutatók is rögtön előrejelzéseket közölnek az épp csak megszülető termékkategóriát illetően, sőt a Gartner már azt is tudni véli, hogy öt év múlva mi lesz a helyzet a hajtogatós buliban. Ez minimum merész vállalkozásnak tűnik (egy másik olvasatban blöffnek), de mindenképpen érdekesnek tűnik, hogy az elemzők miként próbálják beilleszteni az új trendet a többéves távlatról szóló prognózisokba.

A Gartner az idén is általában visszaesésre számít a számítástechnikai eszközök piacán: ez azt jelentené, hogy 2019-ben 12,5 millióval kevesebb eszközt (beleeértve az okostelefonokat vagy a PC-ket is) vásárolnak majd világszerte a 2018-as forgalomhoz képest. Ez 0,56 százalékos visszaesésnek és nagyjából 2,2 milliárdos szállítási volumennek felelne meg, a trend pedig legkorábban 2020-ban fordulhat ismét növekedésbe – legfőképpen akkor, ha a hagyományos PC-k mélyrepülését képes lesz kiegyensúlyozni az ultramobil eszközök felfutása.

A telefonok estében a tavaly eladott 1,812 milliárd készülékből az idén 1,802 milliárd lesz, vagyis a piackutató itt is enyhe csökkenésre (praktikusan stagnáló piacra) számít. 2020-ra már 1,824 milliárd darabot, 2021-re viszont ismét 1,798 milliárdot írtak be a legfrissebb táblázatba. Ez az ingadozás nyilván a frissítési hullámokkal van összefügésben, de a lényeg akkor is az, hogy valamivel ideje lenne új életet lehelni az egyre kevésbé differenciált termékkínálatba.

A csúcson sem viszik a prímet

A folyamatok elsősorban a csúcskategóriás (nem mellesleg a legtöbb profitot termelő) szegmenst érintik kellemetlenül. A 800-1000 dolláros sávban már simán lehet olyan okostelefonokat találni, amelyek mindent tudnak, amire csak szüksége lehet a felhasználóknak, és a fogyasztói felmérések szerint ennél többet amúgy is csak nagyon kevesen szánnak egy új készülékre. Így a hajtogatható kijelző is nyilván segíti a választék differenciálását, de az elkövetkező években mindenképpen réspiaci termékek maradnak, amelyek tényleg csak a legvastagabb pénztárcájú vásárlóknak jelentenek valamit.

Sőt még nekik sem feltétlenül, hiszen ehhez a gyártóknak még meg kell oldaniuk néhány dolgot, mint például a könnyen karcolódó kijelzők problémáját, vagy az ár-érték arányos ajánlatok felépítését: ez utóbbi kapcsán a Gartner elemzője megjegyzi, hogy a kettéhajtható tablet-telefonok egyelőre olyan sok kompromisszumot feltételeznek a vásárlók részéről, hogy azokba még a jól kitömött korai felhasználók sem mind ugranak majd bele.

Itt sokat számít majd a megfelelő ökoszisztéma kiépítése is, mondjuk az új kijelzőre szabott alkalmazásokkal, és az olyan gyártási teechnológiák bevezetése, amelyekkel elébe lehet menni a felhasználói elvárásoknak. A Gartner szerint a kettéhajtható eszközök 2023-ban is csak a csúcskészülékek piacának 5 százalékát teszik majd ki, ezzel pedig a teljes mobilpiacnak egészen pici töredékét képviselik – a piackutató meg is jegyzi, hogy egyelőre nagyon óvatosan áll az új szegmenshez, és még jó pár iterációnak meg kell jelenie ahhoz, hogy bizakodóbb legyen a fenti kihívásokkal kapcsolatban.

Konzumer tech

A Tesla bármelyik másik márkánál több halálos balesetben érintett

Az elmúlt években gyártott járműveket vizsgálva kiderült, hogy az amerikai utakon a Teslák az átlagosnál kétszer gyakrabban szerepelnek végzetes ütközésekben a megtett mérföldek arányában.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.