Az előnyök gyakran csak ígéretek maradnak, a problémák pedig sokasodnak. Abban, hogy ez nem következzen be, nagy szerepe van a CIO-nak.

Nem igazán divatos manapság arról beszélni, hogy a felhő nem hogy megoldaná, hanem súlyosbítja is a vállalatok meglévő problémáit. Ezt nem más, mint az Oracle Ázsiáért és a Csendes-óceán térségéért felelős alelnöke, Francois Lancon állította egy a Forbes oldalán közzétett írásában – ami természetesen fizetett megjelenés volt a lap ún. natív hirdetési rendszerében, a Brand Voice-ban.

De miről is beszél itt az Oracle? Egyfelől természetesen arról, hogy a felhő jó – különösen az Oracle-é –, és érdemes használni. De van az írásnak egy másik nagyon fontos üzenete: mitsem ér a digitális transzformáció címén elindított felhős projekt, ha az nem egy átgondolt stratégia mentén történik.

Mi a probléma? Bekapcsolom, használom, fizetek

A legfőbb probléma az integráció hiánya és az átláthatóság csökkenése. Több ízben is foglalkoztunk az árnyék informatika vagy shadow IT problémájával, amelynek egyik táptalaja, hogy egyre könnyebb elérni a felhőszolgáltatásokat. A vállalatok üzleti döntéshozói pedig hajlanaik is arra, hogy ilyeneket használjanak, hiszen és a felhőszolgáltatók a gyors bevezetés mellett gyors eredményeket is ígérnek. Ha mindehhez az informatikai büdzsé decentralizáltsága társul, azaz a különböző részlegek – pl. a HR, a pénzügy, a marketing – önállóan dönthetnek IT-beruházásokról, máris megvan minden feltétel az árnyék IT elburjánzásához.

Az ezeket a területeket irányító vezetők technológiai ismeretei azonban meglehetősen korlátosak (tisztelet a kivételnek). Őket az egyszerű bevezetés – fizetek és megy –, a kézreálló vagy csak egyszerűen szép, vonzó kezelőfelület csábítja.

Az elmúlt évtizedben miközben az IT-büdzsé a dezintegráció, a vállalati rendszerek épp ellenkezőleg, az integráció irányába mozdultak el. Az új technológiák is abba az irányba tolták a vállalatokat, hogy leépítsék a silószerű rendszereit. A felhő melletti érvek között is nagy hangsúlyt kapott az, hogy magában hordozza az integráció lehetőségét. Pedig a kettőnek semmi köze egymáshoz.

Ha azonban az IT-részleg – praktikusan a CIO – megkerülésével kapcsolják be ezeket a szolgáltatásokat, akkor azok nem működhetnek összehangoltan, azaz marad a silószerű működési modell, amely ellen már két évtizede folyik a küzdelem (gondoljunk csak az egykor sokat hangoztatott szolgáltatásorientált architektúra, azaz SOA modellre, amely az ezredforduló után nagy karriert futott be). Arról nem is beszélve, hogy azok a belső rendszerek, melyek helyett valamilyen felhős szolgáltatást vesznek, sokszor rendundáns módon tovább működnek, hiszen az IT megkerülésével váltották ki azokat. Ez utóbbiak üzemeltetése pedig továbbra is viszi a pénzt, így nem csak a káosz nő, hanem a költségek is.

És van itt még egy probléma: az édeskevés, hogy az üzleti vezető rájön, hogy az adott felhőszolgáltatás mennyire modern dolog. Azoknak a skilleknek valószínűleg már nincs birtokában, hogy az adott technológiai lehetőséget hogyan tudja üzletileg optimálisan kihasználni – ahhoz gyakran nincs meg a technológiai tudása.
 

CIO feladatok 2015-2016
Create your own infographics

Az így kialakuló helyzetnek számtalan kockázata van a pénzügyin túl is. A Cloud Security Alliance egy tavaly januárban kiadott felmérése katasztrofális viszonyokat mutatott ezen a téren. Az informatikai vezetőknek mindössze 8 százaléka (globális átlag) volt tisztában azzal, hogy milyen árnyékrendszerek működnek a vállalatnál.

Merjünk visszamenni a kályhához!

Az Oracle javaslata erre az, hogy vissza kell adni az irányítás a CIO-nak. Ez persze nem azt jelenti, hogy ahhoz az állapothoz kell visszatérni, amikor az IT határozta meg az üzletet. A fejlesztéseknek az üzleti igények mentén kell megtörténniük, ám a kivitelezést és az összehangolást vissza kell adni az IT, illetve az azt irányító CIO kezébe.

De ez a CIO már nem ugyanaz a CIO, aki néhány éve volt. Hanem mindenekelőtt üzleti szemléletű vezető, aki pontosan átlátja a különböző üzleti területek törekvéseit. Az IT-költéseket vállalati szinten kontrollálja, és képes meghatározni az üzleti stratégiával összhangban a digitális transzformáció ütemtervét.

Ha felhőről van szó, az egyes üzleti részlegek irányítói jellemzően szoftverszolgáltatásokban (Software as a Service) gondolkodnak: van egy feladat, keresnek hozzá egy megfelelő eszközt. Ez azonban csak sokasítja a problémákat (üzemeltetési költségek, integráció csökkenése, átláthatatlanság, compliance, biztonság). Egy jó CIO vezette IT ezzel szemben a felmerülő igényeket sokszor jobban meg tudná valósítani a platformszolgáltatások révén (PaaS), amihez kapacitáshiány esetén infrastruktúraszolgáltatást (IaaS) is be tud kapcsolni.

Megismétlődnek a 80-as évek?

A CIO szerepkör a 80-as évek folyamán alakult ki. Addig a vállalati informatikai rendszereket jellemzően informatikus képzettségű középvezetők felügyelték, az informatikára költhető büdzsét alapvetően a pénzügyi vezetők kezelték, az kkor még legfeljebb IT-menedzsernek vagy MIS igazgatónak (Management Information Systems). Akkor még az IT feladata az volt, hogy a vállalatoknál a gyors számológépek szerepét betöltő számítógépek zavartalanul működjenek a mindenkitől elzárt géptermekben.

A 80-as évek végére azonban, a PC megjelenésével megjelent egy új embertípus: a végfelhasználó, és vele elindult a káosz. A gépek ugyanis kikerültek a géptermekből az íróasztalokra, alkalmazások tömege jelent meg, a vállalatoknál minden részleg talált magának valami kézreállót – és így beköszöntött a technológiai káosz korszaka. Ez hozta létre a CIO szerepkört, akinek a feladata, hogy rendet vágjon ebben káoszban, összefogja és rendszerbe szervezze az igényeket, és megtalálja hozzájuk az optimális eszközöket.

Hasonló folyamat zajlik az utóbbi néhány évben a felhő körül: a felhőszolgáltatások révén a kevesek által használt vállalati típusú rendszerekhez is egyre többen férnek hozzá, azaz a vállalati rendszerek is perszonalizálódnak. A káoszt persze most is növekszik, és a rendrakáshoz olyan ember kell – a CIO –, aki érti az üzletet, és meg tudja találni hozzá az optimális eszközöket.

Cloud & big data

Az Alphabetnél biztos nincs válság

Ahogy az IT szektor egészében, úgy az Alphabet alá tartozó cégeknél is sok elbocsátás történt az utóbbi időben, ám ez láthatóan nincs hatással a Google-anyavállalat bevételtermelő képességére.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.