Mindössze két európai cég, a német T-Systems és a francia Atos került a vezetők negyedébe a Gartner menedzselt munkahely szolgáltatások európai piacról készített Magic Quadrantjában. Az Atos áll a legközelebb a piacvezető Fujitsuhoz. Mellettük két amerikai, a HPE és az IBM és egy indiai cég, a HCL Technologies tartozik az élbolyba.
A kihívók negyedébe viszont csupán két – európai – cég került, az Egyesült Királyságból a Computacenter, valamint a Capgemini Franciaországból.
Egyre fotosabb szelete az outsourcingnak
A menedzselt munkahely szolgáltatások (Managed Workplace Services – MWS) egyre fontosabb szelete az outsourcingpiacnak. A Gartner a január közepén kiadott elemzésében mind a hagyományos végfelhasználói outsourcing-szolgáltatásokat, mind pedig az új, felhőalapú, automatikus, integrált támogatást nyújtó, új digitális munkahely szolgáltatásokat figyelembe vette. Az MWS lényege, hogy digitális munkahely élményét biztosítja a végfelhasználóknak. Ezt alkalmazva a szervezetek az otthonira jobban emlékeztető munkakörnyezetet tudnak biztosítani dolgozóiknak, ezzel elkötelezettségüket és reagálókészségüket is javítja.
A szolgáltatások értékelésénél két fő szempont volt a jövőkép teljessége és a végrehajtási képesség. Maguknak a szolgáltatásoknak a tartalma egyre bővebb. Beletartoznak többek között az autonóm és automatizált megoldások, melyek gépi tanulási háttérrel önállóan képesek felhasználói kéréseket kiszolgálni. Része a saját eszközök (hardver-szoftver) rendszerbe illeszthetősége (BYOx), a felhős alkalmazások támogatása (pl. Microsoft Office 365 bagy Google Apps), a desktopvirtualizáció, tudásmenedzsment támogatása valós idejű analitikával, az egységes kommunikációs szolgáltatás (UcaaS), sőt még a virtuális asszisztensek is.
Az öt vezető cég a Gartner megfogalmazása szerint hozzáértő módon nyújtja szolgáltatási megoldásait, világos jövőképpel rendelkezik a szolgáltatási piac fejlődési irányára nézve, és képességei aktív továbbépítésével és fejlesztésével tartják fenn vezető pozíciójukat.
A vezetők
A Fujitsu – amely erős jelenléte miatt részben európainak is tekinthető – jelenleg több mint ötmillió munkahelyet üzemeltet világszerte. Kínál hagyományos és virtuális asztaligép-szolgáltatásokat, menedzselt mobil szolgáltatásokat, csoportmunka-szolgáltatásokat a MetaArc digitális üzleti platformra építve. A Gartner számítása szerint mintegy 1,3 milliárd eurós bevételre tett szert a kontinensen az MWS szolgáltatásokból.
Szolgáltatásainak egyik fontos erőssége a „co-creation” szemléletet: úgy működik együtt ügyfeleivel, hogy megpróbál egyensúlyt teremteni au ügyfél meglévő hagyományos IT-infrastruktúrája és a gyors digitális IT között. Szintén erősségként említi a Gartner az átfogó szolgáltatásportfóliót, amelyhez tanácsadást is kínál.
Amiben viszont erősítenie kellene, az az, hogy például célzott marketingkampányokkal tegye magát ismertebbé a munkahely-átalakítási szolgáltatásait. Globális szolgáltatások nyújtásában az okozhat nehézséget, hogy az amerikai jelenléte nem elég erős ahhoz, hogy globális integrált MWS szerződéseket kössön.
A legnagyobb európai szolgáltató, az Atos 2015-ben 1 milliárd euró bevételre tett szert az MWS szegmensben. Európában kb. 1,2 asztali és 400 ezer mobil eszközt támogat. Ugyanakkor az elkövetkező néhány évben a digitális munkahelyek támogatása az egyik fő pillére lesz a cég növekedésének. A vállalat ugyanakkor a digitális munkahelyek kialakításában egyelőre félúton jár: Office 365 szolgáltatást kínál ugyan, de a Gartner szerint itt további lépésekre lesz szükség.
A másik európai szolgáltató, amely bekerült a vezetők körébe, a T-Systems. A Deutsche Telekom leányvállalata jelenleg mintegy 1,5 millió felhasználónak nyújt MWS szolgáltatásokat, és ebből 800 ezer euró bevétele származik. Ugyanakkor komoly növekedési lehetőséget biztosít az, hogy a cég Dynamic Cloud Platformja a tervek szerint az Azure-ból is elérhető lesz.
Bár az ügyfelek dicsérik a német szolgáltató rugalmasságát és műszaki felkészültségét, a Gartner szerint ahhoz, hogy több bevételhez jusson a vállalat az MWS szegmensben, gyorsítania kellene az átállását a hagyományos szolgáltatásokról az új szolgáltatási elemekre. A Fujitsuval szemben a T-Systemsnek ugyan erős a jelenléte Európán kívül is, azt egyelőre nem tudja megfelelően kiaknázni.
Nehéz piac ez
A piackutató cég jóslata szerint 2020-ra a szervezetek egyharmadának versenypozícióját az fogja meghatározni, mennyire lesznek képesek dolgozóik kreatívan hasznosítani a digitális technológiákban rejlő lehetőségeket.
Ugyanakkor az MWS piac jelenleg nagyon ellentmondásos. Egyfelől egymás mellett élnek a hagyományos desktop és service desk management szolgáltatások, illetve az innovatív megoldások (felhő, BYOx, mobilitás stb.). Másfelől nagyon sokszínű a kiszolgálandó felhasználói kör: egyaránt ki kell tudni szolgálni a legújabb digitális technológiákat használni képes és a teljes támogatást igénylő felhasználókat.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak