Általános jelenség a hazai nagyvállalatok körében, hogy a szükségesnél jelentősen többet költenek nyilvánosfelhő-szolgáltatásokra. Utánajártunk, mi a pontos helyzet, és mit lehet tenni a költségek optimalizálásáért.

A (nagy)vállalatok előszeretettel élnek a cloud lehetőségeivel, a szakértői tapasztalatok szerint azonban gyakran csalódnak. Az on-premise rendszerekről való átállástól várt kiadáscsökkentés ugyanis sokszor nem, vagy nem akkora mértékben jelentkezik, mint ahogyan azt a szervezet az eredménykimutatásában látni szeretné. Az okokról és a lehetőségekről beszélgettünk Kozsda Imre Károllyal. A 4iG Csoport presales solution architect pozícióban dolgozó szakembere érdekes összefüggésekre világított rá.

Elkezdeni nehéz, abbahagyni nem lehet

Alapvetően két fázisban lehet jelentős kiadásokat eredményező hibát elkövetni. Először a projekt megvalósítása előtt, vagyis a tervezés során. Természetesen minden vállalat kiemeltként kezeli a nyílt felhőre való átállást, ám az előkészítés alatt – jellemzően megfelelő tudáskészlet híján – gyakran nem vesznek figyelembe néhány fontos paramétert, amelyeket a korai fázisban nem vagy csak korlátozottan lehet megbecsülni, ugyanakkor később költségtételt jelentenek (pl. kifelé történő adatforgalmazás). Klasszikus hiba a már meglevő, helyben használt rendszereken szerzett gyakorlatok átültetése a felhőre. Az on-premise környezet méretezése tipikusan több, akár 5-7 évre előre igyekszik megbecsülni a várható erőforrásigényeket, vagyis túlméretezi a beszerzendő erőforrásokat. Ha ezt átültetik a felhőre, az elimimálja annak a rugalmasságából származó előnyeit.

Sokszor az első számla rádöbbenti az érintetteket az elkövetett hibák mértékre, mivel a projekt már a kezdeti hónapokban túllépheti az előre tervezett költési ütemet. Bár előrefizetéses rendszerben kicsit később jelentkezik a "hűha" érzés, az ügyfél előbb-utóbb ott is kénytelen szembenézni a nem megfelelően megtervezett, működtetett rendszert használó szervezet azzal, hogy idő előtt kimerülhet a tervezett felhős költségvetés.

A másik fő hibaforrás a projekt megvalósítása utáni időszakban húzhatja keresztbe a vállalatok üzleti terveit: elmarad a felülméretezett rendszerek (ismétlődő) felülvizsgálata olyan szereplő híján, akinek igazán fájna a túlköltés. Az informatikai részleg a fölé tornyosuló projektek között igyekszik navigálni, folyamatosan küszködve az erőforrás- és tudáshiánnyal, az alaptevékenységre fókuszáló részlegek vezetői pedig túl bonyolultnak találják a témát és/vagy nem érzik maguknak feladatot.

Nem lesz tehát felelőse a projekt utánkövetésének, a kihasználtságok felülvizsgálatának, a felhős legjobb gyakorlatok alkalmazásának. Ki figyeli meg, skálázza vissza, finomhangolja a szükségletek ismeretében a cloudigényeket? – merül fel a kérdés. Válasz azonban gyakran nincs. Amikor pedig mégis lesz dedikált felelőse a területnek, azt gyakran sokadik feladatként, újabb nyűgknek kapja, semmint üzleti lehetőségként kezelné.

Pedig nem segít más, mint leszámolni a "szent tehenekkel". Sokan ilyen érinthetetlen területként kezelik például a tesztkörnyezetből élessé váló rendszereket. Eközben pedig figyelmen kívül hagyják a szolgáltatók költségcsökkentést segítő újításait, például a hűtési vagy betáplálási fejlesztéseit, de az újabb generációs VM-ekre való átállás elmaradása is ide sorolható. Ha pedig a költségoptimalizációs lehetőségek naprakész követése elmarad, azt gyorsan megérzi a vállalat.

Egyedül nem (nagyon) megy

Összevetve a nemzetközi helyzettel Magyarország ezen a téren is hozza a szokásosat: néhány év a lemaradása a fejlettebb gazdaságú piacokkal, főleg az Egyesült Államokkal és Nyugat-Európával szemben. Hazánkban még csak bontogatja szárnyait a FinOps. A klasszikus nagyvállalati környezetben berögzült szerepek miatt többnyire nem létezik az a feladatkör, amely kezelni tudná a problémát. A helyzet jellemzően azoknál a multinacionális nagyvállalatoknál jobb, ahol a külföldi anyaszervezetnél már meglevő tudás és igény miatt a magyar részlegnél is felmerül a nyilvánosfelhő-költés optimalizálásának szükségessége.

Mi hiányzik a hazai cégek eszközkészletéből? Tulajdonképpen az a rálátás, mellyel pénzügyi, informatikai és biztonsági szempontokból is azonosítani lehetne az optimalizációs lehetőségek zömét. A magyar vállalatok óriási tapasztalatokkal rendelkeznek a helyben üzemeltetett rendszerek terén, de felhős környezetben nincsenek meg azok az egy-két évtizedre visszanyúló ismeretek, amik átsegítenék őket ezeken a buktatókon.

Szerencsére a helyzet folyamatosan javul, hiszen gyarapszik a probléma kezelését segítő Magyarországi szolgáltatók száma is. Külső beszállítókkal jellemzően gyorsabban és hatékonyabban kezelhető a kihívás, bár a gyógymód nem fájdalommentes. Elkerülhetetlen ugyanis a rossz gyakorlatok megváltoztatása. Valóban 7/24-ben kell futnia minden virtuális gépnek? Tényleg szükség van az összes létesített erőforrásra?  Valóban annyi memória/processzor/storage kell, amennyit korábban dedikáltunk a feladathoz? Nem lenne jobb infrastruktúra-szolgáltatásról (IaaS) platformszolgáltatásra (PaaS) vagy valamilyen serverless megoldásra áttérni? És így tovább...

A kisebb-nagyobb hiányosságok felismerése – például a költséges pay-as-you-go modell leváltása – egyszeri átvilágítással is elérhető, a folyamatos, akár 20-30 százalékos megtakarítás azonban rendszeres átvilágítást igényel. Magas hozzáadott értékkel rendelkező élőmunkáról van szó, melynek belső erőforrásból, költséghatékonyan való biztosítása szinte lehetetlen feladat a szakemberhiány világában. Ez a nyomás várhatóan nem is fog csökkenni, mivel a képzésből kikerülő új informatikusok jó része a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a többi, "trendi" szakterületen próbál elhelyezkedni, nem pedig a szigorúan vett rendszerüzemeltetés világában.

Az alkalmazásgazdákkal folytatott interjúk eredményeként akár architekturális változtatások is felmerülhetnek a javaslatok között. A FinOps feladatok kiszervezésének további hozadéka, hogy a korlátos erőforrásokkal és nem feltétlenül erre optimalizált képességekkel bíró belső IT-csapat az üzleti tevékenységet jobban kiszolgáló feladatokra koncentrálhat. Javulhat a licenckezelés, a szerveroldali operációs rendszerek, szoftverek redundáns használatának kiiktatása mérsékelheti vagy akár teljesen meg is szüntetheti az ebből származó többletkiadást.

Konklúzió

A nyilvános felhő mára majdnem annyira közművé vált, mint a villany-, gáz- vagy vízszolgáltatás. Ahogy figyelünk a felesleges fogyasztás minimalizálására – lekapcsoljuk a világítást, visszavesszük a fűtést, elzárjuk a vizet, amikor nincs rájuk szükség –, ugyanezzel a hozzáállással kell(ene) kezelni a cloudot is. Ahelyett, hogy a felhőből való visszamozgást terveznék a vállalatok az elmaradó (költség)előnyök miatt, érdemes a FinOps eszközeihez nyúlni.

Ez a cikk független szerkesztőségi tartalom, mely a 4iG támogatásával készült.
Részletek »

Cloud & big data

El az útból! Érkezik az OpenAI legújabb üdvöskéje

Ha van is fék az MI-vonaton, azt senki nem akarja használni. A ChatGPT fejlesztője az emberi szintű problémamegoldásra képes o3 modell beharangozásával zárta az évet.
 
Hirdetés

Felhőbe vezető út hazai szakértelemmel

Robusztus műszaki háttér, korszerű technológia és a felhasználóbarát kezelhetőség. A Flex Cloudhoz nem kell nagy IT-csapat, csak egy elhatározás és pár kattintás.

A szoftveresen definiált WAN hálózatok kiépítése jóval komplexebb feladat egy hagyományos hálózati fejlesztésnél.

a melléklet támogatója a Yettel

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.