A ChatGPT tavaly novemberi megjelensét követően már az év elejére elérte a havi 100 millió felhasználót, májusra pedig 200 milliósra növekedett az érdeklődő közönség tábora. A szolgáltatás felfutása azonban éles fordulatot vett, amikor júniusban havi összehasonlításban közel 10 százalékos visszaesést mértek a chat.openai.com weboldal forgalmában, és ezzel párhuzamosan az egyedi látogatók száma 6 százalékkal, míg az oldalon töltött idejük 8,5 százalékkal csökkent.
Bár a trend csak a ChatGPT közvetlen használatát biztosító online felületre vonatkozik, és az időközben megjelent újabb modellek és felhasználási formák is értelemszerűen elszívó hatást gyakoroltak az OpenAI felhasználóira, sokak szerint a legfontosabb esemény a világszerte megkezdődő nyári szünet lehetett, a diákok hirtelen abbahagyták az iskolai fogalmazások ChatGPT-vel való termelését – erre utal például a Minecraft játék keresési trendgörbéjével való összevetés is.
Most, hogy az iskola újra beindult, a legfrissebb adatok is megerősítik ezt az elméletet. A Likeweb heti rendszerességgel közölt statisztikája alapján szeptember eleje óta a ChatGPT forgalma ismét növekedésnek indult, sőt a fenti összehasonlítás is működik, amennyiben a Minecraft görbéje elindult lefelé: a diákok kevesebbet játszanak, és több időt fordítanak rá, hogy a generatív MI segítségével összerántsák maguknak a házi feladatokat, és általában kiváltsák vele a gondolkodást.
Cinizmusért sem mennek a szomszédba
Arról már a ChatGPT megjelenése óta folyik a vita, hogy az új technológia használata sima csalás, vagy egy olyan újabb szintlépés, mint ami annak idején az internetes keresők elterjedésével járt. Egyáltalán: érdemes és lehetséges-e tiltani az ilyen eszközök iskolai használatát, vagy inkább kereteket kellene szabni a technológia alkalmazásának, ha már úgyis legfőbb ideje lenne eltávolodni a tudni érdemes dolgok felfedezése helyett rubrikák kitöltéséről szóló oktatástól.
A dolog egy kevésbé nyilvánvaló tanulsága viszont az lehet, hogy a ChatGPT és más MI-chatbotok felhasználásának ilyen jellegű hullámzása minden elemzésnél jobban mutatja a technológia korlátozott felhasználási lehetőségeit, az elképzeltnél szűkebb közönséget és kevesebb használati esetet. Más szóval, ha a könnyebb utat kereső diákok az intelligens csevegőprogramoknak ennyire fontos felhasználói, akkor nem biztos, hogy a jövő domináns számítási platformjáról van szó.
A Business Insider riportja mindezzel kapcsolatban felidézi, hogy OpenAI augusztus végén javaslatokat adott ki a tanároknak a ChatGPT osztálytermi használatáről, beleértve az utasításokat és az óraterveket is. A cég megjelentetett egy szintén a tanároknak szóló GYIK-et is, amelyben az első és legfontosabb kérdésre – vagyis hogy működnek-e azok az eszközök, amelyek feltárnák, ha a házi feladatot a ChatGPT-vel vagy más MI-modellekkel készítették – azt válaszolják: "Röviden: nem."
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak