A magukat pénzintézeti ügyintézőnek kiadó telefonos csalók világszerte megkeserítik az emberek életét, és ez alól sajnos hazánk sem kivétel. Nemrégiben például egy óvatlan keszthelyi nőt sikerült 19 millió forinttal megkárosítani.
A telefonos csalók egyre változatosabb eszközökkel igyekeznek a jóhiszemű banki ügyfeleket megtéveszteni. Az elkövetők egy bank vagy szervezet dolgozójának adják ki magukat, és egy hamis történetet kitalálva (például azt, hogy gyanús tranzakciót észleltek az áldozat bankszámláján) próbálnak bankkártyaadatokat vagy internetbanki belépési adatokat kicsalni, esetleg távoli elérést lehetővé tevő alkalmazást letöltetni az ügyfél telefonjára (például Anydesk, Teamviewer) azzal az indokkal, hogy ez egy vírusirtó vagy egy biztonsági program.
A fentiek fényében aktuális és hasznos fejlesztésként üdvözlendő az OTP Bank mai bejelentése, miszerint új biztonsági funkciót vezet be a telefonos csalások megelőzése érdekében. A hitelintézet ügyfelei a bank mobil applikációjába belépve, hívás közben a Profil menüpontra (a saját nevük melletti ikonra) kattintva megnézhetik, hogy valóban a hitelintézet munkatársával beszélnek-e. Az új funkcióval a banki hívás időpontja, a hívószám, valamint az ügyfélszolgálati azonosító is ellenőrizhető. Így ha az ügyfél rákérdez az ügyfélszolgálati azonosítóra, még egy lépés segíthet neki eldönteni, hogy csalóval áll-e szemben. Az applikáció a július 22. után indított hívásokat listázza, így a későbbiekben akár a nem fogadott hívások adatai is azonosíthatók.
Az új lehetőségről kiadott vállalati közlemény hangsúlyozza annak fontosságát, hogy az ügyfelek is vigyázzanak az adataikra, mert ha azokat kiadják, a szélhámosok bármilyen védelmi rendszert kijátszhatnak.
Másra sem árt figyelni
Bár jelenleg számosságuk miatt a "hagyományos" telefonos banki csalási kísérletek tekinthetők az egyik legkritikusabb területnek, nem árt felhívni a figyelmet a megközelítésükben más jellegű, kifinomultabb módszereket használó visszaélésekre is.
Néhány hónapja számoltunk be például az unokázós csalások újabb, veszélyesebb generációjáról, ahol a bűnözők a generatív mesterséges intelligenciát felhasználva imitálják a családtagok hangját. Az ismerős hangszínt és hanghordozást meghalló áldozatok így jobb eséllyel hiszik el a valóságban meg sem történt emberrablást, és fizetik ki a szerettük szabadulása fejében követelet váltságdíjat.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak