A Deutsche Bank Research Institute múlt héten közzétett adatai szerint az európai felhasználók már most is többet költenek a ChatGPT-re, mint mondjuk a Disney Plus-előfizetésekre, és a szolgáltatás korábbi növekedési ütemével számolva az OpenAI innen származó bevételei 2027 közepén megelőznék a Spotify-t, 2028 elején pedig akár a Netflixet is. Ez még mindig nem tűnik olyan soknak, ha figyelembe vesszük, hogy a társaság tényleges forgalmának túlnyomó részét éppen a ChatGPT-előfizetések adják, amelyeknek hosszabb távon a már billió dolláros nagyságrendben mozgó infrastruktúrafejlesztési terveket kellene ellensúlyozniuk – úgy pedig kifejezetten rosszul néz ki a dolog, hogy a szóban forgó növekedés sem garantált.
A DB anyaga alapján ugyanis a ChatGPT-re fordított kiadások május óta stagnálnak a "főbb európai piacokon", amiből az következik, hogy a vállalatnak nem igazán sikerül újabb előfizetőket toboroznia. Így aztán az OpenAI vezérigazgatója, Sam Altman hiába jelentette be éppen a múlt héten, hogy világszerte már 800 millióan használják heti szinten az MI-chatbotot: a Financial Times jelentéséből kiderül, hogy ezért nagyjából csak 5 százalékuk fizet a szolgáltatónak, és bizonyos esetekben még ez inkább csak költségeket jelent az egyre drágább lekérdezések miatt. Mindez pedig fordulópontot jelenthet az iparágban, ahol így is kézzel-lábbal igyekeznek igazolni a mesterségesintelligencia-buborékot egyre jobban felpumpáló kiadásokat.
Tényleg bármiből pénzt csinálnának
Ahogy azt a DB riportjáról szóló beszámolók is kiemelik, ez már a sokadik figyelmeztető jel azokkal az ígéretekkel kapcsolatban, amelyek értelmében az egyre nagyobb adatközpontokból származó egyre magasabb számítási teljesítmény egyre több bevételhez juttatja majd az MI-fejlesztőket. Az OpenAI nincs abban a helyzetben, hogy lassíthatna, és sorra köti a hatalmas összegű megállapodásokat különböző partnereivel, legújabban már 26 gigawattos számítási kapacitás kiépítését célozva meg – ahogy írják, ez nagyságrendben olyan energiafogyasztással járna, mint New York állam egészének ellátása a csúcsidőszakban. Ahogy azonban a ChatGPT bevételei minimum bizonytalannak tűnnek, az OpenAI-nak új bevételi források után kell néznie.
Ilyen lenne az online hirdetési üzlet, a Sora szöveg-videó generátor monetizálása, az egykori Apple-designer Jony Ive startupjával közös ötletelés az MI-vezérelt eszközökről és egy sor másik lehetőség. Kérdés, hogy ezek tényleg belátható időn belül kitermelik-e majd azokat a bevételeket, amelyek fedeznék az egekbe szökő kiadásokat. Ebben valószínűleg az OpenAI sem száz százalékig biztos: Altman jelezte ugyan, hogy a nyereségesség "nem prioritás a cég számára", de közben lázasan keresik a lehetőségeket az új felhasználók megszerzésére. Nemrégiben bejelentették például, hogy engedélyezik a "felnőtteknek szóló" ChatGPT alkalmazásokat, miközben Altman augusztusban még azzal dicsekedett, hogy a ChatGPT nem üzemeltet "szexrobotokat".
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak