Hatalmas lehetőség a munkaerő minőségének javítására, hogy nagyon sok technológiai vállalat befagyasztotta a toborzást, sőt leépítésbe kezd. Fantasztikus tehetségek jelennek meg a munkaerőpiacon, akikből korábban jó ha egyet lehetett igazolni egy évtizedben. Mindezt az Atlassian egyik alapítója és jelenlegi társ-vezérigazgatója, Scott Farquhar (a fenti képen balra) fejtette ki a befektetőknek, amikor épp egy veszteséges negyedévet is meg kellett magyarázni nekik.
Persze Farquhar sem azt mondta, hogy most nyakló nélkül toboroznának. Azt ígérte, hogy nagyon átgondolják, hogy milyen területre és hány embert vesznek fel. De szerinte most van itt az ideje a munkaerőpiacra kerülők közül kimazsolázni a legjobbakat, mert abból a vállalat csak jól jöhet ki. Az Atlassian egyébként a legutóbbi negyedévben közel ezer új embert vett fel, és további létszámbővítést tervez, pedig már így is a tízezerhez közelít a teljes létszám.
A részvényesek dollárokban mérnek
A vállalat üzletileg azonban elég kemény időszakon van túl. A 2023-as üzleti év első periódusa (július – szeptember) ugyan bő 800 millió dollárnyi bevételt hozott (31 százalékos növekedés), csakhogy ez 34 millió dollár működési veszteséggel párosult. Igaz, ez még mindig szebb, mint az egy évvel ezelőtti 411 milliós mínusz. Abból a szempontból viszont nem néz ki jól a dolog, hogy az idei másodi naptári negyedévben már nyereséget is termeltek. A vállalat egyelőre még mindig a növekedésre fogad, azaz új ügyfelekben, termékei penetrációjának növekedésében méri a sikert.
Mint a The Register írja, a vállalat más szempontból is megtöri a tőzsdei vállalatokra jellemző hagyományt. A negyedéves beszámolók rendjét (rövid közlemény, sok szám táblázatokban, beszámoló, elemzői konferenciahívás...) is felborítják. A két vezérigazgató (Farquhar a vezetési feladatokat a másik alapítóval, Mike Cannon-Brookes-szal – a fenti képen jobbra – osztja meg) közvetlen stílusú, emotikonokkal díszített levélben számol be a részvényeseknek a vállalat helyzetéről. (Persze utána azért jönnek a grafikonok-táblázatok is, csak azokat már a Chief Revenue Officer pozíciót betöltő Cameron Deatsch és Joe Binz pénzügyi igazgató jegyzik.)
A társ-vezérigazgatók idén többek között arról írtak, hogy az Atlassianra is hat a szélesebb makrogazdasági környezet: lassul az ingyenes változatok konverzója előfizetéssé, sőt a meglévő ügyfelek is lassabb bővítik az előfizetéseiket, mivel kevesebb új embert vesznek fel, így kevesebb előfizetésre is van szükségük. De – és voltaképpen ez a lényeg – az Atlassian-termékek iránt nem csökkent a kereslet.
Farquhar szerint az Atlassian a dotcom-összeomlás idején született, és ahogy túlélte a 2008-2009-es recessziót, a mostani válságon is magabiztosan lép túl. Ehhez megvan a szükséges termékportfólió, a megfelelő vezetők és a jó stratégia, amelynek fontos eleme a tehetségvadászat, amit az elbocsátáshullám lehetővé tesz. Ha valami nem tökéletes a vállalatnál, az nem a "kórbiznisszel" függ össze. Kell javítani a vállalat CO2-kibocsátásán, a munkavállalók képviseletén, de dolgoznak ezeken is, mert "hiszünk abban, hogy az emberek, az ügyfelek, a közösségek és a bolygó közötti kapcsolatok megértése elengedhetetlen egy 100 éves vállalat felépítéséhez" – áll a részvényeseknek írt levélben.
A részvényesek azonban inkább a zsebükkel éreznek. A veszteségek, az Atlassian lassuló növekedése (a folyó negyedévre visszavettek a bevételi előrejelzésükből) és az ezzel párosuló további létszámbővítés már soknak bizonyult: a vállalat részvényeinek árfolyama fél óra alatt 174 dollár közeléből 128 dollárra zuhant.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak