A mesterséges intelligencia éppen mostanában újítja meg a munkavégzés eddig ismert módját, legalábbis a technológiai szolgáltatók, a kockázati befektetők és a vállalati közlemények tanúsága szerint. Ebből egyelőre csak annyi látszik, hogy az internetet elárasztja az MI-vel generált, véleményes minőségű tartalom, a hatalmas felhajtás ellenére pedig inkább olyan esetekkel lehet gyakran találkozni, amikor az új eszközök elhasalnak a valóságpróbán – vezeti be a Futurism néhány nappal ezelőtti riportját egy MI-automatizálással foglalkozó startupról, a 11x-ről, melynek mesterséges intelligenciára épülő robotja a jelek szerint mégsem forradalmasította az értékesítést.
A 11x technológiája elvileg azonosítja a potenciális ügyfeleket, üzeneteket gyárt és telefonhívásokat kezdeményez, adatokat gyűjt, vagy akár megbeszéléseket szervez anélkül, hogy ehhez emberi közreműködésre lenne lenne szüksége. A társaság legutóbb novemberben szerzett 50 millió dollár értékű finanszírozási olyan befektetőktől, mint az Andreessen Horowitz, akik akkor a digitális munkavégzés új modelljének nevezték a 11x megoldását. Utóbb a befektetők természetesen eredményeket is szerettek volna látni az ígéretes növekedési pálya igazolására, ami azonban már nem ment simán: annyira nem, hogy a cég referenciákat fabrikált magának, amelyekre később hivatkozott.
Ők azért a humán munkaerőre fogadnak
A TechCrunch összeállítása alapján a befektetői tájékoztatóiban, a weboldalán, sőt az MI-alapú hívásokban is olyan ügyfelekre hivatkozott, amelyek már régen otthagyták, mivel a lap szerint hamar megelégelték, hogy a mesterséges intelligencia csak hallucinálja a vásárlói információkat, és hajlamos lemondani a tervezett találkozókat is. A cikkben megszólal a 11x egy korábbi mérnöke, aki úgy gondolja, hogy a startup termékei "alig-alig működnek", és a megszerzett ügyfelek "70-80 százalékát elvesztették", de ez nem akadályozta meg őket abban, hogy a szerződések felbontását követően továbbra is aktuális megrendelőként hivatkozzanak rájuk.
A történetben különösen ironikus, hogy a munkavégzés megújításával házaló MI-startup házon belül milyen munkakörülményeket teremtett: a heti 60 órás munkaidő mellet elvárta alkalmazottaitól, hogy a hét minden napján, 24 órában elérhetők legyenek. A helyzet odáig fajult, hogy a munkavállalók és néhány befektető is kiteregette a szennyest a TechCrunch-nak, újabb példát szolgáltatva, hogy az úgynevezett MI-forradalom egyelőre nem sokkal több a körülötte gerjesztett felhajtásnál. És ez az értékesítés területén is igaz, ahol rendszeresen bukkannak fel olyan esetek, mint amikor a ChatGPT-re épülő robot gondol egyet, és 1 dollárért adja el az új kocsikat.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak