A New York Times nemrégiben megjelent riportja szerint az Amazon első körben bő félmillió munkahelyet szüntetne meg, miközben az ezekhez kapcsolódó feladatokat robotokra és algoritmusokra bízná. A lap mindezt dolgozókkal készített interjúkra és belső anyagokra hivatkozva állítja, a cikkben pedig az is szerepel, hogy a végső cél az összes pozíció 75 százalékának. Mivel a Walmart után az Amazon az Egyesült Államok második legnagyobb munkáltatója, világszerte pedig 1,5 millió alkalmazottat foglalkoztat, így nem csoda, hogy a téma nagy visszhangot kapott.
A beszámoló szerint a kereskedelmi óriásnál elégedettek a louisianai Shreveportban működő ultramodern logisztikai központ számaival. A kifejezetten automatizálásra fókuszálva tervezett üzemben nagyjából ezer robot végzi a csomagolási és anyagmozgatási feladatok tetemes részét. A serény robotolás eredményeként pedig negyedével kevesebb emberi kollégára van szükség. Sőt, a folyamatok finomítása után jövőre már feleannyi alkalmazottal tervezik üzemeltetni a központot, mint amennyire robotok nélkül volna szükség. A jó példa pedig ragadós lehet, mivel két év múlva már körülbelül 40 hasonló Amazon-létesítményben folyhat ugyanilyen szintű gépesített munka.
A New York Times állítja, az ezzel járó leépítési hullám potenciális negatív hatásait már most igyekszik az Amazon különböző PR-fogások bevetésével tompítani. Ennek része például, hogy a belső céges kommunikációban nem használják az automatizálás, a mesterséges intelligencia és a robot kifejezéseket. Helyettük inkább fejlett technológiáról és kobotokról (azaz emberrel együttműködő robotokról) lehet értekezni.
Nem kell mindent elhinni
Az Amazon szóvivője a sajtóban megjelentekre reagálva közölte, hogy az ilyen kiszivárgott írások "gyakran hiányos és félrevezető képet festenek" a cég terveiről, "és ez most is így van". Kelly Nantel ezt követően úgy igyekezett hitelteleníteni a New York Times hasábjain megjelent állításokat, hogy azokat konkrétan nem cáfolta. Hangsúlyozta, hogy "bármelyik pillanatban több ezer dokumentum kering a vállalaton belül, amelyek pontossága és aktualitása eltérő". A mostani esetben pedig úgy tűnik, hogy a forrásként használt anyagok csak "egy csapat nézőpontját tükrözik", ami nem egyezik meg a nagyvállalat különböző üzleti tevékenységeihez köthető általános felvételi stratégiával.
A szóvivő végül azt hangsúlyozta, hogy a tények magukért beszélnek: "az elmúlt évtizedben egyetlen vállalat sem teremtett több munkahelyet Amerikában, mint az Amazon". Csak a közeljövőben 250 ezer új kollégát szeretne felvenni a cég annak érdekében, hogy az ünnepi szezonban felfokozódó terhelést megfelelően tudják kezelni.
Az viszont szintén tény, hogy a vállalat hosszú idő óta kísérletezik mindenféle olyan technológiai megoldással, amely képes lehet kurtítani a bérlistán. Például nem azért nem repül már mindenhova drón a csomagokkal, mert nem ez lenne a menedzsment által elérni kívánt végső cél, hanem azért, mert rengeteg probléma van vele. Hasonlóan: a logisztikai üzemekben is azért kellenek még emberek, mert egyelőre a robotoknak is megvannak a maguk hiányosságai.
A robotkor beköszöntéig hátralévő időt pedig olyan etikai szempontból minimum visszás eszközökkel igyekszik kihúzni az Amazon, mint a pár napja bemutatott, futárokra szerelt, azok minden mozdulatát és a környezetüket is rögzíteni képes okosszemüveg.
Az end-to-end védelmeké a jövő
A kódbiztonság integrálásával új fejlődési szakaszukba léptek a felhős védelmi platformok. Werner Obringot, a Clico Hungary cloud security architektjét kérdeztük a miértekről és hogyanokról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak