Bizonyos feladatokat már megbízhatóan el tudnak végezni, de az olyan alapvető feladatokon még elvéreznek, mint amilyen a halomban álló árucikkek válogatása.
Hirdetés
 

A robotok egyre több feladatot tudnak ellátni a raktárakban és a kiszállítási központokban: változó képességekkel és sebességgel, de segítenek a ki- és berakodásban, raklapokra pakolják és emberi felügyelet nélkül mozgatják az árut. Ezzel részben már beváltják azokat az ígéreteket, hogy átvesznek néhány nehéz, repetitív humán feladatot, de sok olyan művelet is van még, amire továbbra sem alkalmasak. Így azt is nehéz megállapítani, hogy mikor valósítható meg az iparág kilátásba helyezett automatizálása – olvasható a The New York Times riportjában.

A cikk szerint a raktárak továbbra is a legnagyobb munkaadók közé tartoznak, csak az Egyesült Államokban 1,8 millió ember dolgozik az ellátási láncnak ezen a területén. Bár ez a szám 9 százalékkal csökkent a 2022-es csúcshoz képest, a visszaesés nem elsősorban a robotoknak, hanem a világjárvány nyomán támadt munkaerő-kölcsönzési hullám kifutásának köszönhető. Jobb összehasonlítást jelent, hogy a létszám 2020 eleje óta több mint 30 százalékkal nőtt, és számos alapvető, egyszerű feladatot az emberek még mindig sokkal hatékonyabban képesek elvégezni.

A logisztika egyik leginkább erőforrásigényes folyamatában, a komissiózásban (az áruk megrendelés szerinti kigyűjtésében és összeválogatásában) például inkább kevesebb, mint több sikerrel küzdenek az olyan képességek elsajátításáért, amelyek a legtöbb emberi dolgozónak nem jelentenek problémát. A Sparrow, az Amazon egyik legfejlettebb robotkarja is több mint 200 millió, különböző méretű és súlyú tárgyat képes manipulálni a cég állítása szerint, de a "célzott komissiózásra", az eltemetett vagy kitakart tárgyak előbányászására még alkalmatlan.

A logisztikusok nem a sci-fiért lekesednek

A cikkben idézett amazonos vezető technológus szerint a dolog nem tűnik lehetetlennek, de mindenképpen a következő határt jelenti a fejlesztésekben, és más megszólalók is úgy találták, hogy a laboratóriumon kívüli tesztekben a robotok még messze nem teljesítenek megfelelően. A DHL Supply Chain globális információs igazgatója arról beszélt, hogy a szervezet már 7 ezer robotot teleptett világszerte, de jóval több olyan robot van, amit nem telepített valamilyen hiányossága miatt. Ezzel összefüggében csalódottságának adott hangot, amiért a tőkebefektetők annyira rápörögtek a humanoidoknak nevezett gépekre. Szerinte ezek még annyira sem állnak készen a raktári munkára, és a mérnökök jobban tennék, ha inkább olyan eszközöket fejlesztenének, amelyek jól, gyorsan és megfizethető módon lennének képesek elvégezni bizonyos feladatokat.

A lap arra is emlékeztet, hogy az automatizálás egyik fő motivációja a raktári alkalmazottak magas fluktuációja, akik nyilván nem terveznek a szükségesnél hosszabb távon a fizikailag megterhelő, rosszul fizető állásokkal. Ebben a tekintetben tehát jól hangzik, ha az alantas, unalmas, ismétlődő feladatokat robotokkal is el lehet végeztetni, bár azt a marketingüzenetet így is nehéz komolyan venni, hogy az emberek onnantól "jobban összpontosíthatnak majd a lényeges dolgokra" – feltételezve, hogy sokan nem jó dolgukban mennek el dolgozni a raktárakba.

Az Amazon és a többi iparági szereplő másik mantrája, hogy a robotok telepítése új munkahelyeket teremt a gépek felügyeleti és karbantartási igényein keresztül, de a NYT szerint ezek száma nem tűnik nagynak, és legalábbis részben ellentmondani látszik annak az alapvetésnek, hogy a robotizálás célja több csomag feldolgozása kevesebb emberi alkalmazottal.

Részletek a The New York Times cikkében »

Közösség & HR

Még mindig rossz ötlet pénzügyi tanácsokat kérni a chatbotoktól

Kevesen rendelkeznek a megalapozott pénzügyi döntésekhez szükséges képzettséggel, és a szakértő tanácsadók megbízását sem sokan engedhetik meg maguknak, de a mesterséges intelligenciát akkor is jobb kihagyni az ilyen dolgokból.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

a melléklet támogatója a One Solutions

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.