A vállalat friss pénzügyi jelentése szerint simán hozza a tavalyi számokat, ami a mostani helyzetben kiváló eredménynek számít, közben pedig a korábbi PR-katasztrófákat is feledtetni próbálja.

Szerdán a Facebook is közzétette legelső olyan lezárt negyedévének eredményeit, amely már részben beleesett az időközben kitört koronavírus-járvány időszakába. Miközben a kis- és közepes vállalkozások, sőt sok esetben a mutinacionális vállalatok is komoly problémákkal küzdenek, a jelek szerint a közösségi hálózat pozícióját éppen hogy megerősítette a krízis, és nem csak az aktuális piaci trendek kedveznek neki, de a társaság megtépázott presztízsének is jót tett a világjárvánnyal kialakult helyzet.

2020 első negyedévében, ahogy az várható is volt, a Facebook hirdetési üzletágát némileg megtépázták a gyorsan romló piaci körülmények, de még így is stabilan az előzetes várakozások fölött teljesített, amire a bejelentések hatására egyből 10 százalék körüli erősödéssel reagáltak a cég papírjai. Mindez azt jelenti, hogy az egy részvényre jutó nyereség valamivel alacsonyabbra sikerült a tervezettnél, de a Facebook bevételei éves összehasonlításban 18 százalékkal 17,74 milliárd dollárra emelkedtek – annak ellenére, hogy márciusban még csökkentették is a hirdetési tarifákat.

Eközben a közösségi szolgáltató felhasználói bázisa és elérése is látványosan emelkedett, ahogy az otthonukba zárt emberek az online kommunikációs csatornák felé fordultak. Az alap Facebook alkalmazás napi és havi rendszerességű látogatóinak száma a negyedév végére 1,7 illetve 2,6 milliárd főre nőtt világszerte, ami ugyancsak kétszámjegyű bővülést mutat az előző év megfelelő időszakához képest. Ennél is látványosabb a Facebook logó alatt futó termékek (WhatsApp, Instagram stb.) összessége majdnem 3 milliárd havi szinten aktív felhasználóval.

Most se rossz, de később még jobb lesz

Azt a vállalat maga is elismeri, hogy minden valószínűség szerint veszíteni fog a mostani elérési szintből, ha az élet valamelyest normalizálódik a járvány mérséklődésével, ezzel együtt a befektetőket inkább az érdekli, hogy a társaság a hirdetési piac általános lassulása mellett, a január-februári teljesítményére alapozva is képes volt hozni az elvárások fölötti negyedévet. A cég ráadásul azt is közölte, hogy április első három hetében a tavalyinak megfelelő forgalmat jegyzett, ami ebben az esetben nem a növekedés elmaradása, hanem a Facebook látszólagos válságállósága miatt érdekes.

A közösségi szolgáltató azt is közölte, hogy az év egészére nézve valamelyest visszafogja majd tőkeberuházásait, nagyságrendben 2 milliárd dollárral csökkentve az infrastruktúra fejlesztésére szánt keretet. Mivel azonban a rendszereknek egyre növekvő igényeket kell kiszolgálniuk, a Facebook szerint ezt nem megtakarításként, csak a szükséges beruházások 2021-re való elhalasztásaként kell értékelni. Ugyancsak visszaveszik a tempót egyes üzleti területeken, és a toborzás ütemét is mérséklik, a legfonotsabb feladatokra szorítva a munkakörök betöltését.

Fontos megemlíteni, hogy az elmúlt években botrányok sorozatát szállító, megtépázott renoméjú Facebook számára milyen lehetőségeket tartogat a járványhelyzet a márka iránti bizalom helyreállítására. Túl azon, hogy a veszélyhelyzetben a cég szolgáltatásai egyre népszerűbbek és rekord számú letöltést hoznak, a Facebook aktívan részt is vesz a járvány kapcsán felmerülő kérdésekben, legyen szó az álhírek szűréséről és a tájékoztatásról, az elmaradó események hosztolásáról vagy legutóbb a ksivállalkozások megsegítésére felajánlott dollármilliókról.

A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a mostani eredmények bejelentésekor arról is beszélt, hogy a különböző üzletek ebben a helyzetben mér kifejezetten rá vannak kényszerítve a megfelelő online jelenlét kiépítésére, a digitális fronton már aktív vállalkozások pedig még jobban erősítenek ezen a területen. Ez rövid távon mindenképpen a Facebook malmára hajtja a vizet, de hosszabb távon is olyan változásokat indukál, amelyekből a társaság profitálhat. Ilyen jelenség például a kiskereskedelemben a fizikai boltok átalakulása, ahol egy csapásra előtérbe kerülnek a Facebook vagy az Instagram által már évek őta fejlesztett vásárlási megoldások. Ezek egyelőre nem jelennek meg látványosan a Facebook eredményei között, több éves távlatban azonban kitűnő pozíciót biztosítanak a szolgáltatónak.

Piaci hírek

A kisebb hazai gyártóvállalatok elengedhetetlennek tartják a digitalizációt

Egy friss kutatás szerint az üzleti siker és a technológiai fejlődés csereszabatos kifejezésként élnek a kisebb gyártó vállalkozásokat irányító vezetők fejében.
 
Hirdetés

Így újult meg Magyarország leggyorsabb mobilhálózata

Közel 100 milliárd forintos beruházással, a rádiós és maghálózat teljes modernizációjával zárult le a Yettel történetének egyik legnagyobb műszaki fejlesztése.

A kompromittált rendszerek, a dark weben felbukkanó ügyféladatok vagy a zsarolóvírus-kampányok következményei már a vezérigazgatói és pénzügyi igazgatói irodában csapódnak le – jogi, reputációs és üzleti szinten is. Lehet és kell is védekezni ellene.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.