Szerdán a Facebook is közzétette legelső olyan lezárt negyedévének eredményeit, amely már részben beleesett az időközben kitört koronavírus-járvány időszakába. Miközben a kis- és közepes vállalkozások, sőt sok esetben a mutinacionális vállalatok is komoly problémákkal küzdenek, a jelek szerint a közösségi hálózat pozícióját éppen hogy megerősítette a krízis, és nem csak az aktuális piaci trendek kedveznek neki, de a társaság megtépázott presztízsének is jót tett a világjárvánnyal kialakult helyzet.
2020 első negyedévében, ahogy az várható is volt, a Facebook hirdetési üzletágát némileg megtépázták a gyorsan romló piaci körülmények, de még így is stabilan az előzetes várakozások fölött teljesített, amire a bejelentések hatására egyből 10 százalék körüli erősödéssel reagáltak a cég papírjai. Mindez azt jelenti, hogy az egy részvényre jutó nyereség valamivel alacsonyabbra sikerült a tervezettnél, de a Facebook bevételei éves összehasonlításban 18 százalékkal 17,74 milliárd dollárra emelkedtek – annak ellenére, hogy márciusban még csökkentették is a hirdetési tarifákat.
Eközben a közösségi szolgáltató felhasználói bázisa és elérése is látványosan emelkedett, ahogy az otthonukba zárt emberek az online kommunikációs csatornák felé fordultak. Az alap Facebook alkalmazás napi és havi rendszerességű látogatóinak száma a negyedév végére 1,7 illetve 2,6 milliárd főre nőtt világszerte, ami ugyancsak kétszámjegyű bővülést mutat az előző év megfelelő időszakához képest. Ennél is látványosabb a Facebook logó alatt futó termékek (WhatsApp, Instagram stb.) összessége majdnem 3 milliárd havi szinten aktív felhasználóval.
Most se rossz, de később még jobb lesz
Azt a vállalat maga is elismeri, hogy minden valószínűség szerint veszíteni fog a mostani elérési szintből, ha az élet valamelyest normalizálódik a járvány mérséklődésével, ezzel együtt a befektetőket inkább az érdekli, hogy a társaság a hirdetési piac általános lassulása mellett, a január-februári teljesítményére alapozva is képes volt hozni az elvárások fölötti negyedévet. A cég ráadásul azt is közölte, hogy április első három hetében a tavalyinak megfelelő forgalmat jegyzett, ami ebben az esetben nem a növekedés elmaradása, hanem a Facebook látszólagos válságállósága miatt érdekes.
A közösségi szolgáltató azt is közölte, hogy az év egészére nézve valamelyest visszafogja majd tőkeberuházásait, nagyságrendben 2 milliárd dollárral csökkentve az infrastruktúra fejlesztésére szánt keretet. Mivel azonban a rendszereknek egyre növekvő igényeket kell kiszolgálniuk, a Facebook szerint ezt nem megtakarításként, csak a szükséges beruházások 2021-re való elhalasztásaként kell értékelni. Ugyancsak visszaveszik a tempót egyes üzleti területeken, és a toborzás ütemét is mérséklik, a legfonotsabb feladatokra szorítva a munkakörök betöltését.
Fontos megemlíteni, hogy az elmúlt években botrányok sorozatát szállító, megtépázott renoméjú Facebook számára milyen lehetőségeket tartogat a járványhelyzet a márka iránti bizalom helyreállítására. Túl azon, hogy a veszélyhelyzetben a cég szolgáltatásai egyre népszerűbbek és rekord számú letöltést hoznak, a Facebook aktívan részt is vesz a járvány kapcsán felmerülő kérdésekben, legyen szó az álhírek szűréséről és a tájékoztatásról, az elmaradó események hosztolásáról vagy legutóbb a ksivállalkozások megsegítésére felajánlott dollármilliókról.
A Facebook vezérigazgatója, Mark Zuckerberg a mostani eredmények bejelentésekor arról is beszélt, hogy a különböző üzletek ebben a helyzetben mér kifejezetten rá vannak kényszerítve a megfelelő online jelenlét kiépítésére, a digitális fronton már aktív vállalkozások pedig még jobban erősítenek ezen a területen. Ez rövid távon mindenképpen a Facebook malmára hajtja a vizet, de hosszabb távon is olyan változásokat indukál, amelyekből a társaság profitálhat. Ilyen jelenség például a kiskereskedelemben a fizikai boltok átalakulása, ahol egy csapásra előtérbe kerülnek a Facebook vagy az Instagram által már évek őta fejlesztett vásárlási megoldások. Ezek egyelőre nem jelennek meg látványosan a Facebook eredményei között, több éves távlatban azonban kitűnő pozíciót biztosítanak a szolgáltatónak.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak