A héten (talán) véget ért az USA-ban az a jogi procedúra, amely az Epic Games még 2020-ban kezdett felkeléséből kerekedett, és elsősorban az Apple üzleti gyakorlatának feltételezett versenyellenességéről szólt. A felsőbb szintű bíróság kedden elutasította mindkét fél fellebbezési kérelmét, amivel egyben jóvá is hagyta a még 2021-ben hozott előzetes döntést. Az immár több mint két évvel ezelőtt született ítélet kapcsán azt írtuk, hogy népmesei döntés született, ám ez fokozottan igaz arra, ahogy az Apple megpróbál eleget tenni a kötelezettségeinek.
Teljesíti is, meg nem is
A saját piacát féltve őrző és a lehető legzártabban tartó Cupertinónak immár kötelező megengedni az alkalmazásboltjában lévő appok fejlesztőinek, hogy azok külső fizetési szolgáltatásokat használó linkeket, gombokat tegyenek programjukba. Ez természetesen hatalmas érvágás (lenne) a cégnek, mivel az App Store szabályai szerint minden appon belüli tranzakciót 15 és 30 százalék közötti jutalék terhel.
A vállalat ugyanakkor a héten megváltoztatott felhasználási feltételeibe egy sor olyan új részt is beemelt, amelyekkel a kritikusok szerint közvetve és közvetlen módon is igyekszik teljesen haszontalanná tenni a bírósági döntés miatt a fejlesztők ölébe hulló lehetőséget.
Az Apple módosult rendszerében egyrészt kérelmezni kell az ilyen linkek, akcióra buzdító gombok megjelenítését, másrészt ezek elhelyezését az App Store tulajdonosa jelöli ki, elkerülve azokat a felületeket, ahol a felhasználók jellemzően vásárolnának egy appon belül. A külső fizetési megoldásokra mutató linkek minden esetben egy új, tiszta böngészőlapon kell induljanak, azaz a felhasználót újra be kell léptetni és elnavigálni a megvásárlandó árucikkhez a megnyitott oldalon, ami tovább rontja az alternatív módszer hatékonyságát. Plusz még mielőtt kikattintana az Apple rendszeréből, a potenciális vásárló kap egy szó szerint elrettentőnek szánt üzenetet, miszerint Cupertino innentől fogva nem garantálja sem a személyes adatok, sem a felhasználó pénzének biztonságát.
Ha a fentebbi akadálypálya nem bizonyulna elég hatékonynak, akkor végső védvonalként ott egy frissen bevezetett "adó", ami 12 és 27 százalék közötti visszatérítést ír elő az alkalmazásokból indított külső vásárlásokkal kapcsolatban. Mivel ezek a tranzakciók az Apple rendszerén kívül zajlanak, így ennek a komoly summának a gyakorlati beszedése nehézségekbe ütközhet. Az amerikai óriás számára azonban fontosabb ennek a potenciális korbácsnak a megléte, mint maga az esetleges bevétel. A cég ugyanis így bármikor megteheti, hogy kitilt egy alkalmazást arra hivatkozva, hogy annak tulajdonosa nem teljesítette a szabályzatban vállalat kötelezettségeit. Ez pedig olyan rizikó, amit sok fejlesztő biztosan nem szeretne bevállalni.
Csalást kiáltanak
Az Apple lépéseitől természetesen nem tapsoltak örömükben az érintettek. Az Epic Games vezetője az X-en szedte pontokba, miért tekinthető visszásnak, ahogy a vállalat megpróbál eleget tenni a bírósági ítéletben lévő kötelezettségeinek.
A quick summary of glaring problems we've found so far:
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) January 16, 2024
1) Apple has introduced an anticompetitive new 27% tax on web purchases. Apple has never done this before, and it kills price competition. Developers can't offer digital items more cheaply on the web after paying a… pic.twitter.com/YkHuapG7xa
Tim Sweeney mellé gyorsan csatlakozott az Apple gyakorlata miatt szintén régóta berzenkedő Spotify. A svéd zenei szolgáltató vezére a Financial Timesnak adott nyilatkozatában arról beszélt, hogy "az Apple ismét bebizonyította, hogy semmi sem állítja meg, hogy megvédje a fejlesztők és a fogyasztók hátán az alkalmazásbolt-monopóliumukkal elért profitot". Az újonnan bevezetett, akár 27 százalékos sarcot pedig felháborítónak minősítette, ami "szembemegy a bíróság azon törekvésével, hogy lehetővé tegye a nagyobb versenyt és a felhasználói választás szabadságát".
A Google rosszabbul áll
Az Epic egyébként a Google ellen is indított egy hasonló vádakra alapozott pert, amelyben a legfrissebb fejlemények szerint lényegesen több eredményt ért el, mivel a keresőóriás üzleti modelljét minden felhozott pontban elmarasztalta, illetve versenyellenesnek minősítette az esküdtszék. Ez azonban még nem végleges, a Google jelezte, hogy megfellebbezi a döntést.
(Illusztráció: Epic Games/YouTube)
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak