Mi van a webcím mögött? Egy halom pénz. Ha ön foglalta volna le a sex.com-ot, 13 millió dollárral lehetett volna gazdagabb.

A Business Insider összegyűjtötte az internet történetének eddigi legdrágább domainjeit a DN Journal adatai alapján. A listán csak a 2003 utáni üzletek szerepelnek, és csakis azok, melyeknek tárgya csak és kizárólag a domain értékesítése volt. A lap szerkesztői nem vettek figyelembe olyan üzleteket, melyek más vagyonelemet is érintettek. Így lemaradt például az insure.com (16 millió dollár), mert ott a domainnel együtt kompletten értékesítettek egy nyereségesen működő webes vállalkozást.

A millió dolláros bébik

Az egyik millió dolláros domain az MM.com, ami egész pontosan 1,2 millió dollárért cserélt gazdát 2014.júliusában.  Az MM.com-ot egy távol-keleti társaság. a Hangzhou Duomai E-Commerce Co. Ltd. vásárolta meg, amelynek olyan domainek is a birtokában vannak, mint a Game.com, a JZ.com vagy a 4.cn.

Közel 1,3 millió dollárt fizettek a power.com-ért 2014.novemberében.  A nevet a Szilícium-völgyben működő elektronikai szállító, a Power Integrations vásárolta meg, hogy lecserélje korábbi, kicsit bonyolultabb domainjét a PowerInt.comot.

Nagyot kaszált a névbizniszen Rick Schwartz is. 1996-ban jegyeztette be a maga nevére az eBet.com webcímet mindössze 100 dollárért, amit aztán közel 20 év múlva nem kevesebb, mint 1,35 millió dollárért adott el a domain nevekkel foglalkozó Network Solutions vállalatnak. De Schwartznak volt ennél nagyobb fogása is: a Candy.com-ot például 3 millióért adta el egy édesipari családi vállalkozásnak, nem véletlenül nevezik sokan a domainnevek királyának. A témáról egyébként blogot is vezet. Amúgy nem túl szofisztikált az üzleti modellje. "Mikor kell eladnom egy webcímet? – teszi fel a kérdést a posztjában, és készségesen meg is válaszolja. – Amikor az megérett rá. Na de mikor is érik meg? Amikor eljön érte a megfelelő vevő." Persze Schwartznak végső soron igaza van. Egy domain nem kér enni, és raktározási gondok sincsenek vele.

De másnak is sikerült nagy üzletet csinálni domainekből. 2007-ben az amerikai Page Howe eladta a Seniors.com-ot 1,8 millióért, majd a Guy.com-ot 1 millióért. Most a Seniors.com oldal továbbirányít a Seniorfriendfinder.com oldalra.

De mit mondanak a vevők? A Parked.com vezérigazgatója, Sig Solares, aki 1,5 millió dollárt fizetett a Cameras.com-ért 2006-ban egy aukción, a vásárláskor úgy számolt, hogy nagyjából 8 év alatt behozza a domain név árát.   

Ugyanennyit, vagyis másfél millió dollárt ért a Russia.com, amelyet 2009-ben a Paley Media nevezetű tanácsadó cég dobott piacra. A cég, amely ezen kívül még egy csomó országspecifikus domaint birtokol, egy titokzatos vevőnek adta el a szóban forgó webcímet, ami manapság visszairányít a GoDaddy.com oldalra.

A Tandberg a nevéből csinált üzletet...

Vannak olyan üzletek is, amikor nem domainvadászok adnak el domaint drága pénzért. Erre példa a professzionális videokonferencia-rendszereket gyártó Tandberg  és az archiváló megoldásokat fejlesztő Tandberg Data megállapodása: utóbbi másfél millió dollárt fizetett a videokonferenciás cégnek a Tandberg.com-ért 2006-2007 fordulóján. Az ügylet pikantériája, hogy a Tandberget később felvásárolta a Cisco.

Az egyszerűen és jól hangzó Ticket.com 1,525 millió dollárért cserélt gazdát 2009-ben. A tranzakcióból a közvetítő és a tényleges korábbi tulajdonos neve ismert, előbbi az Afternic.com, az utóbbi a BuyDomains.com, a vevőét viszont az akkori tudósítások nem hozták nyilvánosságra. Az eladás után a webcímre kattintva a StubHub.com jött elő, mostanában pedig átirányít egy svéd foglalási oldalra.

Mennyit ér az adatmentés? Na és egy randioldal?

Az adatmentésre utaló DataRecovery.com 1,66 millió dollárt ért meg 2008-ban az ESS Datának. A cég sokat küzdött, amíg a domaint eredetileg birtokló Minnesota's Associated Computers Inc. ráállt az eladásra. De egy jó név ugye minden pénzt megér. A Real Estate Disposition Corp például végül 1,7 millióért jutott hozzá 2009-ben az Auction.com-hoz.

Egy amerikai randioldalért is hasonló összeget, 1,75 millió dollárt fizettek egy floridai aukción 2012-ben, ahol a Dating.com lehetett a sláger tétel. Az utána következő legdrágább domaint 450 ezer dollárért hirdették meg. Három évvel korábban ugyanennyit fizetett a Travelzoo a Fly.com-ért.  A domain alatt most egy olyan oldalt találunk, amely a népszerű repülőjegy-kereső, a Kayak szolgáltatáshoz hasonlóan működik.

Ki gondolná, hogy egy ilyen magától értetődő név, mint a Computer.com akár 2,1 millió dollárt is érhet? Márpedig pont ennyiért kelt el 2007.októberében a T.R.A.F.F.I.C. / Moniker domainaukción, ahol a WallStreet.com is majdnem új gazdára talált úgy 3 millió dollárért, de ez utóbbi ügylet végül nem jött létre. Manapság a Computer.com-on nem meglepő módon számítógépeket lehet vásárolni.

2012-ben a Forexpros.com kötötte az év legdrágább üzletét: 2,45 millió dollárért vette meg az Investing.com-ot. Az oldalon most befektetésekkel és a részvénypiacokkal kapcsolatos tartalmak találhatók. Hirdetési oldalt csinált a Social.com-ból a Salesforce, amely 2011. nyarán vette meg az URL-t 2,6 millió dollárért egy aukción.

A pénzügyi eszközöket online felületen árusító  ClickSuccess L.P. vásárolta meg 2004-ban a CreditCards.com-ot 2,75 millió dollárért, ami éveken keresztül a legnagyobb domain biznisznek számított akkoriban. A Shopping.de-t, amelyen most luxusmárkák termékeit lehet megvenni, az Unister GmbH német kereskedő cég szerezte meg 2009 szeptemberében, nem kevesebb mint 2,85 millió dollárért, a cég azóta megvette még az Auto.de, a Geld.de, a Kredit.de és az árösszehasonlító Preisvergleich.de oldalt is.

Egy orosz milliárdosnak, aki nem mellesleg Oroszország legnagyobb vodkacégének, a Russian Standard Co-nak a tulajdonosa, 3 millió dollárt is megért a Vodka.com. Az üzletet 2006 decemberében ütötték nyélbe, a korábbi tulajdonosról nem ír az összeállítás.

Ingyen szerezte, 3 milliót kapott a whisky.com-ért

Valamivel drágább ital-domainnek bizonyult a Whisky.com, amelyet 3,1 millió dollárért adott el 2014-ben a Castello Cities. Tulajdonosa, Michael Castello 19 évvel korábban még ingyen regisztrálta a domaint, ami eredetileg nem is a whiskyhez, mint italhoz kapcsolódott, hanem egy népszerű zenés hollywoodi szórakozóhelyhez, a Whisky a Go Go night clubhoz, ahol olyan hírességek léptek fel, mint a The Doors vagy Janis Joplin. Castello évekkel később felajánlotta a webcímet a lokáltulajdonos fiának, aki azonban nem tartott rá igényt, mondván már regisztrálták a WhiskyaGoGo.com-ot.

2014-ben a Xiaomié volt az év üzlete: a MI.com-ért 3,6 millió dollárt fizetett. A Business Insider szerint ez egyben a legdrágább domain, amit valaha kínai cég megvásárolt. A mobilgyártó cég az oldalt arra akarja használni, hogy könnyebben megjegyezhetővé tegye márkanevét.

Bár kínai cég nem fizetett a Xiaominál többet domainért, vannak ennél vaskosabb üzletek is szép számmal. A Toys.com-ért 5,1 millió dollárt fizetett a nagy amerikai játékkereskedő, a Toys R Us. A domain amúgy is sokat ért: amikor 2009-ben egy csődeljárás miatt gazdát cserélt, 1,25 millió dollárra értékelték.

Betűnként több mint egymillió dollárt, összesen 5,5 milliót ért a TechCrunch-nak a Slots.com. A japán internetszolgáltató GMO Internet 2014-ben közel 6,8 millió dollárt fizetett a Nissan Motorsnak a nem túl sokat mondó Z.com-ért. Még kapósabb a Diamond.com, amelyért már 2006-ban 7,5 millió dollárt fizetett az online ékszerkereskedő Ice.com.

A We.com 8 milliót hozott az Alf Temme konyhájára 2015-ben. A jó árra csak 9 évet kellett várnia, ennyi ideig birtokolta a domaint, ami a Wealth Evolution elnevezésű kínai banki szolgáltatónak ért meg ennyi pénzt. Az eladó az a cég, amelyet évekkel korábban beperelt a Microsoft a ho0tmail.com és a hot5mail.com miatt.

A pornóból a domainbizniszben is sokan meggazdagodtak. A Porno.com 8,888 millió dollárért tavaly februárban talált új gazdára. Ebben az üzletben is felbukkan a domainkirály Rick Schwartz, aki elmondása szerint egy diáktól vette meg a nevet még 1997-ben 42 ezer dollárért. A diák sem járt rosszul, mivel egy héttel korábban még alig 5 ezer dollárért jutott hozzá. Schwartz elárulta, hogy a domain éveken keresztül valódi felnőtt tartalmak nélkül is jóval 10 millió dollár felett fialt neki pusztán azzal, hogy parkoltatta, illetve átirányította. A vevőről csak annyit tudni, hogy egy prágai cég, amelynek a tulajdonában van még a Swingers.com és a PornoTv.com is.

A kevesebb néha több

Egy betűvel rövidebb mégis többet adtak érte: a Porn.com 2007-ben 9,5 millió dollárért cserélt gazdát a Moniker aukción, a vevő az MXN Ltd. volt. Közel 10 milliós biznisz van az "alapos" Fund.com adásvétel mögött. A 2008-ban lebonyolított aukciós üzletben bármily hihetetlen, de a vevő is ezt a nevet viselte, ráadásul a tranzakciót követően egy sor nehézségbe keveredett. Többször is elmarasztalták pénzügyi jelentéseinek a megbízhatatlansága miatt. Most hiába keresünk rá, az oldal nem töltődik be.

Az egyik legjobban hozó domain ebben a kategóriában a Sex.com. A domaint 2010.ben 13 millió dollárt adta el az azóta csődbe ment Escom LLC.

Hirdetés
Piaci hírek

Musk turbó fokozatban nyomta le Gatest

A többek között a Tesla alapításával hírnevett szerzett Elon Musk immár a világ második leggazdagabb embere.
 
Hirdetés
Hirdetés

A profik már nindzsákkal védik a szervereket

Hogyan igazodjunk el, és főleg mire figyeljünk a szolgáltatásként rendelhető virtuális szerverek között?

A cloud szolgáltatások legösszetettebb problémáit a kifejezetten a felhőre jellemző fenyegetettségek jelentik, amelyekkel már a szolgáltatóválasztás előtt érdemes tisztába jönni.

a melléklet támogatója a Servergarden

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.