Szinte szó szerint, ugyanis elkészült a 4. szintű önvezetés jogi kerete tömegközlekedésre szabva, amit a tokiói parlament tavasszal meg is szavazhat.

Japán szintet ugrik az önvezetésben. Mint a Nikkei írja a közbiztonságért felelős központi kormányzati szervezet, az NPA (National Police Agency) kidolgozta a 4. szintű önvezetést biztosító autók engedélyezési rendszerét. A szabályozás egyelőre csak a vidéki térségekre vonatkozik. Ha minden a menetrend szerint halad, akkor a keretrendszert tavasszal el is fogadhatja a japán parlament. Ezzel a szigetország lenne az első, ahol törvényi szinten szabályoznák az önvezetés ilyen magas szintjét.

A 4. szintű önvezető járműveket a SAE (Society of Automotive Engineers) meghatározása szerint bizonyos körülmények és vezetési módok esetében teljes önvezetést jelent. A jármű önvezető rendszere irányít minden dinamikus vezetési műveletet (kormányzás, fékezés, gyorsítás), figyeli a vezetési környezet, és akkor is meg tudja oldani önállóan a közlekedési szituációkat, ha a vezető kérésre sem tudja átvenni a jármű irányítását.

Tegyük hozzá, maga az autóipar egyelőre azon izmozik, hogy beinduljon a 3. szintű önvezetéssel rendelkező autók szériagyártása. Erre egyébként a Mercedesnek van a legnagyobb esélye, miután pár hete a német közlekedési hatóságok engedélyezték a jövő év első felében piacra kerülő S osztály 3. szintű önvezető rendszerének használatát. (Jól mutatja, milyen lassan őrölnek a szabályzó hatóságok malmai, hogy a németek most egy olyan tudású rendszer utcára vitelét engedélyezték, amit az Audi kb. négy éve bemutatott az akkori A8-as modelljében, csak épp nem kapott a használatához hatósági engedélyt.) A rendszert német autópályák kb. 13 ezer km-nyi szakaszán, maximum 60 km/h-s sebességnél lehet használni. Még egyszer: autópályán és hatvannál! De mivel arrafelé nem ritkák a dugók, közel sem értelmetlen ez az egyelőre luxus szolgáltatás.

A japánok nem luxusban gondolkodnak

A japán hatóságokat azonban közel sem az vezérli, mint a németeket, sőt! A szabályozás szerint ugyanis autóbuszok közlekedhetnének ilyen szintű önvezető rendszerrel elnéptelenedett területeken. Azt, hogy konkrétan mely útvonalak jöhetnek szóba, a prefektúrák szintjén dől majd el, a tervezet szerint ott bírálnánk el a tömegközlekedési szolgáltatók (mint az önvezető buszok üzemeltetői) ilyen irányú terveit. Maguknak a járműveknek a műszaki felügyelete azonban központi, minisztériumi szinten marad.

Mint azzal korábban foglalkoztunk, Japán az önvezetésben is elsősorban olyan technológiát lát, amellyel enyhítheti a gyorsan öregedő társadalom egyes problémái (a várható élettartam ma Japánban 83-94 év!). Emiatt vált prioritássá például az ellátási láncok modernizálása vagy az infrastruktúra fejlesztése.

Alapvetően most is ez a cél: a tervek szerint legkésőbb 2023 márciusában be szeretnék indítani az önvezetésre épülő tömegközlekedést olyan elnéptelenedő területeken, ahol főleg idősek élnek. A fejlesztés második szakaszában 2025-ig országszerte több mint 40 helyszínre terjesztenék ki az engedélyezést.

A japán szabályozás egyébként korlátozottan már eddig is lehetőséget adott a 3. szintű önvezető autók közúti forgalomban történő használatára. De ahogy a 4. szintet, úgy ezt is társadalmi célok megvalósításához engedélyezték, azaz elsősorban a haszongépjárműveket szerelték fel ilyen funkcióval, enyhítendő a munkaerőhiányt.

Az NPA szabályozása szerint a 4. szintű önvezetéssel működő járművekhez folyamatos távfelügyeletet kell biztosítani. Emellett ki kell alakítani egy vészhelyzeti rendszert is, hogy baleset vagy más probléma esetén azonnal lehessen megfelelő személyzetet küldeni az önvezető járműhöz.

Egyelőre csak a keretrendszer készült el, az olyan részleteket, mint például a járművek távfelügyeletéhez szükséges képesítést, az üzemeltetőkre vonatkozó előírásokat később dolgozzák ki.

Piaci hírek

Már a cégvezetők gyerekei is célponttá válhatnak a ransomware támadásoknál

A zsarolóprogramokat alkalmazó bűnözők már a döntéshozók családtagjainak telefonjára is rászállnak, hogy még nagyobb nyomást gyakoroljanak rájuk a váltságdíjak megfizetéséért.
 
Az Európai Unió kibervédelmi direktívájának való megfelelés nem annyira bonyolult feladat, mint amilyennek elsőre látszik.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.