A Teslát üldöző márkák új kihívással néznek szembe az elektromos hajtású, szoftvervezérelt járművek fejlesztésében: kérdés, hogy milyen technológiákat építsenek saját maguknak, és mit vásároljanak továbbra is a beszállítóiktól.

"A legfontosabb a vertikális integráció. Henry Fordnak igaza volt" – idézi a Reuters pénteki beszámolója a Ford Motor vezérigazgatóját, Jim Farley-t, aki egy március eleji konferencián beszélt vállalatának EV-stratégiájáról. Ennek fő megállapítása, hogy el kellett hagyniuk a korai elektromos járművekkel kapcsolatos terveiket, amelynek értelmében a polcról vásárolt alkatrészeket használnak a termékeik megépítéséhez. Az utalás is a Ford klasszikus River Rouge gyártókomplexumára vonatkozott, amelyik a maga idejében a világ legnagyobb integrált gyára volt: az egyik végén tulajdonképpen elnyelte az oda szállított vasércet és más nyersanyagokat, a másik végén pedig kigurultak az elkészült T-modellek.

A társaság most ezt a szemléletet élesztené fel, amennyiben Farley szerint a Fordnak már az a célja, hogy ellátási láncait egészen az akkumulátorok alapanyagait szolgáltató bányákig az ellenőrzése alá vonja. A gyártási folyamatok házon belülre kltöztetése a legtöbb globális autógyártó számára hatalmas változást jelent, miután évtizedek óta a beszállítókra támaszkodnak a kritikus alkatrészek és szoftverek gyártásában, illetve a világszerte szétterülő gyártási hálózatok kezelésében.

A hírügynökség összeállításából azonban kiderül, hogy néhány hagyományos autóipari szereplő már drasztikusan átalakította az "építs vagy vásárolj" kérdésre vonatkozó számításait. Ebben a hírügynökség szerint az egyik fontos tényező a Tesla elektromos járműveinek sikere volt, miután azok saját fejlesztésű és saját gyárású megoldásokon alapulnak. A másik, ugyanilyen jelentős lecke az ellátási láncok eldugulása volt, ami komoly károkat okozott a világjárvány során.

A szellem nehezen megy vissza a palackba

Az autógyártók ennek következtében tényleg elkezdtek bányákba invesztálni, és elkezdték felvásárolni azokat a beszállítókat is, amelyek eddig az eletromos motorokat, akkumulátorokat, invertereket, hajtásláncokat és más elemeket gyártották nekik. A Reuters által idézett statisztika szerint ráadásul az 1970-es és a 2010-es évek között az autógyártók saját szellemi tulajdona 90-ről 50 százalékosra csökkent az általuk fejlesztett termékekben, ami azt is mutatja, hogy egyszerűen "leolvadt" róluk az házon belüli a szakértelem, amelyre a Tesla mintájára egy komplett EV-járműplatform megalkotásához szükségük lenne.

A cikk szerint a szoftverfejlesztés is meghatározó szerepet kapnak a vertikális integrációs stratégiákban, miután az OEM-gyártók jelentős része is csak küszködik ezen a területen. A Teslának, melynek piaci kapitalizációja már nagyobb, mint a Toyotáé, a Volkswagené, a GM-é és a Fordé összesen, viszont éppen ez az egyik erőssége. Igaz, a teljes körű in-sourcing költségei így is elbizonytalanítanak sok gyártót, tekintettel arra, hogy az elektromobilitás a gyors felfutása ellenére is még csak a töredékét adja a teljes járműpiacnak. Ők aztán különféle megközelítésekkel próbálkoznak a technológia megvásárlásának és saját előállításának viszonylatában, a Reuters által megszólaltatott szakértő szerint pedig csak évek múlva fog kiderülni, hogy melyik recept volt a nyerő a technológiai vesenyben.

Piaci hírek

MI-vezérelt embermosógép készül Japánban

A pilótafülkére emlékeztető szerkezet gyors mosó-szárító programot és teljes felfrissülést ígér a felhasználóknak.
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.